Reklama
Rozwiń

PMR: przychody z usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji spadną w 2015 r. o 0,5 proc.

Publikacja: 06.05.2015 09:23

Skumulowane przychody operatorów telekomunikacyjnych i dostawców płatnej telewizji w Polsce spadną w 2015 roku o ok. 0,5 proc. do około 41 mld zł – prognozuje firma analityczna PMR.

Wpływy operatorów z usług telekomunikacyjnych mogą się obniżyć o 1,1 proc. do około 33,6 mld zł, spadając siódmy rok z rzędu, choć wolniej niż w 2014 r., gdy skurczył się o 3,5 proc..

Ubiegłoroczny spadek był udziałem każdego z trzech głównych segmentów telekomunikacyjnego rynku. Największym segmentem pozostał rynek telefonii komórkowej stanowiący dwie trzecie wartości, a na rynek telefonii stacjonarnej przypadło już tylko ok. 15 proc..

PMR dostrzega efekty nasycenia na rynku dzierżawy łączy, transmisji danych i dostępu do internetu. W przypadku rynku ISP – podają analitycy – panuje w zasadzie stagnacja, natomiast efekty ostrej rywalizacji cenowej doświadczył w ubiegłym roku rynek transmisji danych, gdzie dostawcy zdecydowali się na wyraźną obniżkę stawek.

W 2015 roku o wzrost walczyć będzie także segment płatnej telewizji – wynika z informacji przygotowanej przez PMR. Dynamika tego segmentu w ostatnich dwóch latach oscyluje wokół zera.

„Równocześnie spodziewamy się pozytywnej dynamiki na rynku płatnej telewizji, choć bardziej zdecydowany odpływ klientów w kierunku cyfrowej telewizji naziemnej może w praktyce sprawić, że rynek płatnej telewizji również będzie bronił się przed spadkiem” – podali analitycy.

PMR wydzielił rynek usług dodanych i multimedialnych obejmujący usługi płatnej telewizji, mobilnego internetu, mobilnych oraz stacjonarnych usług dodanych. Według analityków,  w 2014 r. zanotował on wzrost o 6, proc. do ponad 12 mld zł. Prognozy na bieżący rok zakładają poprawę dynamiki do nieco ponad 8 proc., na co głównie wpływ ma pozytywna sytuacja w segmencie mobilnego internetu.

„Rynek stacjonarnych usług dostępowych, nie wliczając usług B2B i hurtu, w zasadzie jest już porównywalny wartościowo z rynkiem mobilnej transmisji danych. O ile jednak rynek stacjonarny cechuje stagnacja, tak usługi mobilnej transmisji danych, uwzględniając zarówno modemy jak i telefony komórkowe, rosną w tempie dwucyfrowym. Sytuacja w segmencie stacjonarnym może ulec stopniowej poprawie, głównie w efekcie inwestycji regionalnych i ekspansji dostępów światłowodowych” – podał PMR.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku