KRRiT: w 2018 r. kablówki traciły, a platformy satelitarne zyskiwały

Publikacja: 03.06.2019 19:53

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała sprawozdanie ze swojej  działalności w 2018 roku oraz „Informacje o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2018 roku”.  W „Informacji” są fragmenty dotyczące tradycyjnie rynku dystrybucji telewizji, czyli telewizji kablowych i satelitarnych oraz rynku telekomunikacyjnego.

Jednym z podstawowych zagadnień dla rynku telewizji jest zmiana sposobu konsumpcji treści wideo i próba przewidzenia trendów.

Według KRRiT, która kompiluje w jeden spójny materiał częściowo dostępne już wyniki badań i je omawia, tempo zmiany polegającej na widocznym od 2015 r. stopniowym odchodzeniu od telewizji linearnej na rzecz innych platform zwolniło. W 2018 roku Polacy oglądali telewizję linearną średnio 4 godziny 17 minut dziennie, tj. o 1,5 minuty krócej niż rok wcześniej. W 2017 r. różnica wobec 2016 r. wyniosła ponad 3  minuty.

KRRiT ocenia, że  wynikać to może z coraz większej oferty dostępnych programów, dzięki czemu widzowie mogą przeważnie znaleźć w telewizji interesujące ich treści. Rada podaje, że  w ciągu ostatnich 10 lat liczba polskich i polskojęzycznych programów zwiększyła się ze 155 do 393, a jeśli uwzględnić dostępne w Polsce i oferowane przez polskich operatorów programy zagraniczne, widzowie mają do wyboru łącznie 603 stacje telewizyjne (łącznie z programami duplikowanymi w HD).

KRRiT odnotowuje, że od 5 lat rośnie popularność telewizji naziemnej, a mimo tego większość gospodarstw domowych w Polsce (63 proc. w 2018 r.) korzystało z platform płatnej telewizji.

W minionym roku wzrósł nieznacznie udział w rynku platform satelitarnych (o 1,9 pkt. proc. do 37 proc.), a spadła telewizji kablowych (o 1,6 pkt. proc. do 26 proc.). Taki sam udział jak platformy satelitarne miała bezpłatna telewizja naziemna (37 proc.) – szacuje KRRiT na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.

Dla dostawców usług telekomunikacyjnych ważną informacją może być również, że najszybciej przybywało w 2018 r. osób, które korzystały z urządzeń mobilnych by oglądać treści wideo.

Grono widzów używających do tego celu przynajmniej raz w miesiącu laptopa urosło o 4 pkt. proc. do 80 proc., ze smartfonu o 10 pkt. proc. do 77 proc., a z tabletu o 2 pkt. proc. do 32 proc..

Stabilne było grono widzów przed „komputerem” (47 proc.), a grono korzystających z telewizora urosło o 1 pkt. proc. do 93 proc.

KRRiT zastrzega przy tym, że rosnąca popularność urządzeń mobilnych jako odbiorników telewizyjnych nie oznacza dominacji tych urządzeń jako platform odbioru tego typu treści.

„Kluczowy wpływ na wybór ekranu ma to, jakie treści użytkownik ma zamiar oglądać” – uważa Rada i podaje za IR Center, że  treści krótkie, wiadomości, a także audycje muzyczne i kabarety oraz relacje znajomych oglądane są najchętniej na ekranach smartfonów. Natomiast filmy i seriale, audycje edukacyjne czy dokumentalne, ogląda się najczęściej na telewizorze lub monitorze komputera.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała sprawozdanie ze swojej  działalności w 2018 roku oraz „Informacje o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2018 roku”.  W „Informacji” są fragmenty dotyczące tradycyjnie rynku dystrybucji telewizji, czyli telewizji kablowych i satelitarnych oraz rynku telekomunikacyjnego.

Jednym z podstawowych zagadnień dla rynku telewizji jest zmiana sposobu konsumpcji treści wideo i próba przewidzenia trendów.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży