Dystrybutorzy smartfonów: panicznych reakcji nabywców telefonów Huawei nie widać [nowe]

Publikacja: 03.06.2019 13:51

Handlowa wojna USA i Chin dla jednych przedsiębiorstw może mieć skutki negatywne, dla innych pozytywne.

Maxcom, proeducent i dystrybutor telefonów komórkowych, który zleca produkcję fabrykom w Chinach, a w sprawozdaniach finansowych pisze, że pod tym względem działa m.in. jak Apple. – W mojej ocenie wojna handlowa nie ma wpływu na nasz biznes w Europie, a jeśli – to jest to raczej wpływ pozytywny, bo nasi partnerzy z Chin będą się bardziej starać o dobrą współpracę z nami – mówi „Rzeczpospolitej” Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcomu.

Ponieważ administracja Donalda Trumpa koncentruje się na ataku na koncern Huawei i próbuje odsunąć go od kontraktów na budowę sieci 5G, w trudniejszej sytuacji są dziś telekomy obawiające się wzrostu kosztów infrastruktury i dystrybutorzy smartfonów, do których telekomy należą.

Po tym jak USA wpisały Huawei na czarną listę firm, z którymi ich przedsiębiorstwa nie mogą handlować bez zgody, telefony koncernu mogą w przyszłości stracić ważne funkcje. Ostatnio mówi się o tym, że kolejne modele aparatów nie będą miały łączności Bluetooth i wi-fi.

Według serwisu Antyweb, sklepy w Polsce notują zwroty aparatów Huawei, a telekomy zastanawiają się, czy nie ograniczyć współpracy z koncernem.

Rozmówcy „Rz” nie potwierdzają jednak, aby zwroty były ponadnormatywne.

– Nie odnotowaliśmy zwiększonych zwrotów którejkolwiek marki – odpowiedziała nam Ilona Fedorowicz, menedżer ds. relacji zewnętrznych Euro-net, właściciela marketów RTV Euro AGD.

– Z uwagą śledzimy sprawę. Na razie nie obserwujemy zmiany zachowań konsumenckich w stosunku do marki Huawei. Nie odnotowaliśmy zwrotów urządzeń tej marki – poinformowała nas 3 czerwca Wioletta Batóg, menedżer ds. PR w MediaMarktSaturn Polska.

Analogicznej odpowiedzi udzielił nam Tomasz Basiński, wiceprezes Eurotelu, który m.in. pośredniczy w sprzedaży usług T-Mobile i Playa, a także komórek. – Klienci pytają raczej o to, na ile kupując aparat Huawei, będą mieli problem w przyszłości, a tego nikt tak naprawdę nie potrafi im powiedzieć – mówi Basiński.

Telekomy milczą. Nieoficjalnie usłyszeliśmy od jednego z nich, że mimo obaw o przyszłość na razie kooperacja będzie mieć kolejne odsłony.

Według firmy analityczno-doradczej IDC w I kwartale br. Huawei dostarczył do polskich sklepów najwięcej aparatów, pokonując pod tym względem Samsunga.

– W II kwartale tego roku można byłoby się spodziewać walki o pozycję lidera, jednak sankcje amerykańskie wobec Huawei wprowadzają duży element niepewności odnośnie finalnej reakcji użytkowników – ocenia Marek Kujda, analityk IDC

Handlowa wojna USA i Chin dla jednych przedsiębiorstw może mieć skutki negatywne, dla innych pozytywne.

Maxcom, proeducent i dystrybutor telefonów komórkowych, który zleca produkcję fabrykom w Chinach, a w sprawozdaniach finansowych pisze, że pod tym względem działa m.in. jak Apple. – W mojej ocenie wojna handlowa nie ma wpływu na nasz biznes w Europie, a jeśli – to jest to raczej wpływ pozytywny, bo nasi partnerzy z Chin będą się bardziej starać o dobrą współpracę z nami – mówi „Rzeczpospolitej” Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcomu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?