Play rozwinie skrzydła Red Bulla

P4, operator sieci Play dołączy do swojego pakietu ofertę pod marką producenta napojów energetyzujących. Marketingowy mariaż może poprawić wyniki obu firm

Publikacja: 24.07.2011 11:44

Play rozwinie skrzydła Red Bulla

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

P4, operator sieci Play, czwartej pod względem liczby użytkowników w Polsce został dystrybutorem marki telekomunikacyjnej producenta napoju Red Bull. Partnerstwo – firmy ogłoszą je dziś w południe – ma głównie charakter marketingowy, ale też z założenia powinno korzystnie przełożyć się na wyniki obu firm.

Założeń finansowych projektu nie znamy. Można się tylko domyślać, że firmy podzielą się przychodami. Podano natomiast, że P4 odpowiadać będzie za telefony, taryfy, obsługę klienta, sieć sprzedaży, infrastrukturę i współpracę z mediami. Producent napoju wniesie do projektu markę i dostęp do sygnowanych jego brandem gadżetów, w tym smartfonów i netbooków.

Projekt ma nie być „kolejnym MVNO”, czyli wirtualnym operator sieci komórkowej. I zapewne nie bez powodu, bo model wejścia na rynek komórkowy, polegający na rozliczaniu się z operatorami infrastrukturalnymi za dostęp do sieci, nie odniósł sukcesu w naszym kraju, a w przypadku kilku można mówić o spektakularnej porażce.

Z formalnego punktu widzenia P4 poszerzy swój pakiet  o nową ofertę pod marką partnera: Red Bull Mobile.

Oferty producenta napojów znane są  już użytkownikom operatorów telekomunikacyjnych w kilku europejskich krajach oraz w RPA. Na Węgrzech Red Bull współpracuje z norweskim Telenorem, w Austrii z tamtejszym operatorem zasiedziałym – A1, w Szwajcarii – z Sunrise, w Belgii – z Mobistarem (od kwietnia br.). W tym ostatnim przypadku jest to oferta pre-paid.

Ceny za minutę w ofertach Red Bulla wahają się w zależności od kraju i wysokości abonamentu: najtaniej wychodzi w Austrii: 6 groszy za minutę połączenia (abonament to 66 zł, w nim zaszytych jest 1 tys. minut). Najdrożej w Szwajcarii (ponad 1,2 zł za minutę).

Red Bull sponsoruje i propaguje sporty ekstremalne: wspinaczkę wysokogórską, skoki z wysokości, nurkowanie bez butli, przełajowe kolarstwo górskie,

W Polsce kojarzony jest m.in. ze skokami narciarskimi (sponsor Adama Małysza), wyścigami F1 czy pokazami akrobacji motocyklowych z serii X-Fighters. Te ostatnie odbędą się w Polsce w sierpniu i przy tej okazji na rynku pojawi się nowa oferta telefonii komórkowej.

Play – najmłodszy i najszybciej rozwijający się obecnie operator mobilny – próbuje pozycjonować się na rynku telekomunikacyjnym jako marka „nowoczesna, ciekawa świata, dynamiczna, młoda duchem”.

Napój Red Bull jest jednym z najlepiej sprzedających się napojów energetyzujących. W maju zajmował drugie miejsce, po Tigerze. Z szacunków „Rzeczpospolitej” w maju wynikało jednak, że jego udziały rynkowe   — w ujęciu ilościowym — mogły skurczyć się w I kwartale 2011 r. o niemal 2 pkt. proc. do 8 proc., tracąc na rzecz m.in. Burna produkowanego przez Coca-Colę. Wartość sprzedaży napoju „ze skrzydełkami” stopniała jeszcze szybciej – o 12 proc.

Rynek tych tzw. „energetyków” jest warty rocznie blisko 700 mln zł. Sprzedaje ich się około 80 mln litrów.  Mimo tych okrągłych liczb, polski rynek napojów energetycznych jest coraz trudniejszy. Przez kilka ostatnich lat rósł w tempie kilkudziesięciu procent rocznie. Według firmy Nielsen w pierwszym kwartale 2011 r. łączna wielkość sprzedaży napojów energetycznych urosła tylko o 2 proc. Natomiast jej wartość skurczyła się o 4 proc.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu