Internet i telewizja to dla większości Polaków pakiet optymalny

Publikacja: 26.09.2011 07:19

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

Z analizy UKE wynika, że średnie miesięczne koszty pakietów dwóch usług wahają się od 81,1 zł (Telefonia Dialog) do 197,5 zł (Vectra). Czynnikiem wpływającym na cenę jest czas trwania zobowiązania – zawarcie umowy na 24 miesiące powoduje spadek kosztów średnio o ponad 12 proc.

Średnie miesięczne koszty pakietów triple play wahają się w granicach od 91,1 zł (Multimedia Polska) do 171,1 zł (Telefonia Dialog).Oferty z umową na 24 miesiące są o około 12,9 proc. tańsze niż przy zobowiązaniach rocznych. Wybór wyższej prędkości łącza wiąże się ze wzrostem ceny o około 8,9 proc.

Opłaty związane z instalacją i aktywacją w niewielkim stopniu wpływają na cenę pakietu, dla umów rocznych ich udział nie przekracza 7 proc., natomiast w przypadku zobowiązań na 24 miesiące wskaźnik ten utrzymuje się poniżej poziomu 3 proc. Wyjątek stanowi oferta Netii – No Limits. Opłata aktywacyjna za usługę to 240 zł netto i jest ona pomniejsza o 10 zł netto każdego miesiąca i naliczana na koniec miesiąca. Dla klienta oznacza to więc, że tak naprawdę opłaca mu się zawrzeć umowę na 24 miesiące (wtedy nie poniesie kosztów aktywacji – opłata zostanie wyzerowana).

Analitycy UKE przewidują, że w przyszłości klienci kupujący pakiety usług coraz częściej będą się interesować też usługą mobilnego Internetu. UKE poddał analizie oferty firm: Aster, Multimedia Polska, Netia, Telefonia Dialog, Telekomunikacja Polska, UPC, Vectra.

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość