Internet i telewizja to dla większości Polaków pakiet optymalny

Publikacja: 26.09.2011 07:19

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

Z analizy UKE wynika, że średnie miesięczne koszty pakietów dwóch usług wahają się od 81,1 zł (Telefonia Dialog) do 197,5 zł (Vectra). Czynnikiem wpływającym na cenę jest czas trwania zobowiązania – zawarcie umowy na 24 miesiące powoduje spadek kosztów średnio o ponad 12 proc.

Średnie miesięczne koszty pakietów triple play wahają się w granicach od 91,1 zł (Multimedia Polska) do 171,1 zł (Telefonia Dialog).Oferty z umową na 24 miesiące są o około 12,9 proc. tańsze niż przy zobowiązaniach rocznych. Wybór wyższej prędkości łącza wiąże się ze wzrostem ceny o około 8,9 proc.

Opłaty związane z instalacją i aktywacją w niewielkim stopniu wpływają na cenę pakietu, dla umów rocznych ich udział nie przekracza 7 proc., natomiast w przypadku zobowiązań na 24 miesiące wskaźnik ten utrzymuje się poniżej poziomu 3 proc. Wyjątek stanowi oferta Netii – No Limits. Opłata aktywacyjna za usługę to 240 zł netto i jest ona pomniejsza o 10 zł netto każdego miesiąca i naliczana na koniec miesiąca. Dla klienta oznacza to więc, że tak naprawdę opłaca mu się zawrzeć umowę na 24 miesiące (wtedy nie poniesie kosztów aktywacji – opłata zostanie wyzerowana).

Analitycy UKE przewidują, że w przyszłości klienci kupujący pakiety usług coraz częściej będą się interesować też usługą mobilnego Internetu. UKE poddał analizie oferty firm: Aster, Multimedia Polska, Netia, Telefonia Dialog, Telekomunikacja Polska, UPC, Vectra.

Tylko 20 proc. klientów korzystało z pakietów usług telekomunikacyjnych w 2010 r. Jednak atrakcyjność cenowa ofert wiązanych powoduje, że na taką opcję decydować będzie się coraz więcej osób, czytamy w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej analizującym ceny pakietów usług wiązanych double play i triple play w ofercie największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych.

Jak podkreśla UKE pakietyzacja usług jest jednym z głównych trendów charakteryzujących rynek telekomunikacyjny. W 2010 roku z oferty wiązanej skorzystało około 2,1 mln użytkowników, generując przychody dla operatorów na poziomie 3,8 mld zł. Jednak analiza pokazuje, że operatorzy mają tu jeszcze ogromne możliwości zwiększania przychodów. Z badań konsumenckich przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku przez PBS DGA oraz CBM Indicator wynika, że jeszcze ponad 80 proc. klientów nie korzysta z telekomunikacyjnych pakietów. Jeśli klient już decyduje się na dwie usługi u operatora jest to zazwyczaj pakiet double play – 81,3 proc. abonentów. Tylko nieco ponad 18 proc. klientów wybrało wariant triple play. Z pakietu czterech usług korzystało zaledwie 0,4 proc. użytkowników, ale tu na razie i oferta jest skromna. Jeśli ktoś decyduje się na zakup usług w pakiecie, to zdecydowanie najczęściej jest to internet z telewizją (54 proc.), co siłą rzeczy w uprzywilejowanej sytuacji długo stawiało kablówki.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?