Reklama

Wyniki finansowe Nokii w cieniu Lumii

Publikacja: 19.07.2012 17:24

Drugi kwartał br. Nokia zamknęła z 7,5 mld euro przychodów (spadek o 19 proc. wobec II kw. 2011 r.), 826 mln euro straty operacyjnej (głębsza niż rok temu) i 1,4 mld euro straty netto.

Ponieważ w porównaniu z I kw. br. liczba sprzedanych telefonów producenta wzrosła o 1 proc. do 83,7 mln, a strata operacyjna zmniejszyła się prezes Nokii mówił dziś, że widzi szansę na uratowanie tej jednej z najpopularniejszych marek sprzętu telekomunikacyjnego.

Rok do roku fiński producent telefonów odnotował jednak 5-proc. spadek liczby sprzedanych aparatów (z 88,5 mln sztuk). Gorzej niż rok temu sprzedawały się smartfony: firma sprzedała ich 10,2 mln sztuk, o 39 proc. mniej w II kw. 2011 r. Za to tradycyjne aparaty sprzedawały się w minionym kwartale lepiej (wzrost o 2 proc.).

To o tyle niepokojąca informacja, że według wielu analityków sprzedaż smartfonów – droższych od telefonów 2G – jest głównym motorem wzrostu przychodów dla dostawców tego typu sprzętu. Średnia cena smartfonu Nokii wynosiła w II kw. 151 euro, podczas gdy telefonu tradycyjnego 31 euro.

Powodów do optymizmu Nokia szuka w przyszłości. W III kwartale na rynku pojawić się mają urządzenia z systemem operacyjnym Windows 8, a współpraca z Microsoftem ma być czynnikiem powodującym wzrost zainteresowania marką. Niepokojąca jest decyzja o pozbawieniu wsparcia ze strony producenta oprogramowania dla starszych modeli telefonów.

Reklama
Reklama

Najważniejsze jednak dla Nokii (i jej wyceny na giełdach) będą kolejne wyniki sprzedaży smartfonów z serii LUMIA. Średnia cena tych urządzeń rośnie ze 141 do 150 euro kwartał do kwartału. Zainteresowanie ze strony rynku nie spada. Przeciwnie, w drugim kwartale producent wprowadził na rynek 4 mln urządzeń w porównaniu z ponad 2 mln w pierwszych trzech miesiącach roku.

To właśnie informacje o sprzedaży LUMII sprawiły, że kurs Nokii po publikacji wyników rósł dziś o kilkanaście procent. I to mimo że strata netto firmy okazała się większa niż prognozowali analitycy ankietowani przez agencję Bloomberg.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama