Wyniki finansowe Nokii w cieniu Lumii

Publikacja: 19.07.2012 17:24

Drugi kwartał br. Nokia zamknęła z 7,5 mld euro przychodów (spadek o 19 proc. wobec II kw. 2011 r.), 826 mln euro straty operacyjnej (głębsza niż rok temu) i 1,4 mld euro straty netto.

Ponieważ w porównaniu z I kw. br. liczba sprzedanych telefonów producenta wzrosła o 1 proc. do 83,7 mln, a strata operacyjna zmniejszyła się prezes Nokii mówił dziś, że widzi szansę na uratowanie tej jednej z najpopularniejszych marek sprzętu telekomunikacyjnego.

Rok do roku fiński producent telefonów odnotował jednak 5-proc. spadek liczby sprzedanych aparatów (z 88,5 mln sztuk). Gorzej niż rok temu sprzedawały się smartfony: firma sprzedała ich 10,2 mln sztuk, o 39 proc. mniej w II kw. 2011 r. Za to tradycyjne aparaty sprzedawały się w minionym kwartale lepiej (wzrost o 2 proc.).

To o tyle niepokojąca informacja, że według wielu analityków sprzedaż smartfonów – droższych od telefonów 2G – jest głównym motorem wzrostu przychodów dla dostawców tego typu sprzętu. Średnia cena smartfonu Nokii wynosiła w II kw. 151 euro, podczas gdy telefonu tradycyjnego 31 euro.

Powodów do optymizmu Nokia szuka w przyszłości. W III kwartale na rynku pojawić się mają urządzenia z systemem operacyjnym Windows 8, a współpraca z Microsoftem ma być czynnikiem powodującym wzrost zainteresowania marką. Niepokojąca jest decyzja o pozbawieniu wsparcia ze strony producenta oprogramowania dla starszych modeli telefonów.

Najważniejsze jednak dla Nokii (i jej wyceny na giełdach) będą kolejne wyniki sprzedaży smartfonów z serii LUMIA. Średnia cena tych urządzeń rośnie ze 141 do 150 euro kwartał do kwartału. Zainteresowanie ze strony rynku nie spada. Przeciwnie, w drugim kwartale producent wprowadził na rynek 4 mln urządzeń w porównaniu z ponad 2 mln w pierwszych trzech miesiącach roku.

To właśnie informacje o sprzedaży LUMII sprawiły, że kurs Nokii po publikacji wyników rósł dziś o kilkanaście procent. I to mimo że strata netto firmy okazała się większa niż prognozowali analitycy ankietowani przez agencję Bloomberg.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu