Virgin Mobile debiutuje na nie dziewiczym rynku

1 mln użytkowników w ciągu 3 lat chce zdobyć wirtualny operator, korzystając z międzynarodowej marki stworzonej przez Richarda Bransona.

Publikacja: 22.08.2012 12:20

Virgin Mobile debiutuje na nie dziewiczym rynku

Foto: ROL

Virgin Mobile Polska rozpoczęła swoją działalność – poinformował dziś oficjalnie Tomasz Gniewek, dyrektor zarządzający sieci działającej w modelu MVNO (korzysta z infrastruktury masztów P4, operatora sieci Play). Zgodnie z wcześniejszymi informacjami operator zaproponuje atrakcyjne ceny usług w segmencie pre-paid: 19 gr. za minutę do wszystkich sieci (w tym stacjonarnych) i 12 gr. za SMS. Do końca roku obowiązuje promocyjne 250 MB mobilnego transferu danych miesięcznie.

W ten sposób międzynarodowa marka, stworzona przez Richarda Bransona, wchodzi na nasz rynek MVNO, który od kilku lat próbowało zdobyć wielu tego typu graczy. Jak mówił dziś Tomasz Kulisiewicz, analityk firmy badawczej Audytel, 1,6 proc. rynku kart SIM w Polsce, to na koniec czerwca karty używane przez klientów MVNO.  Razem około 450 tys.

W jego ocenie około 2015 r. udział pre-paidów może spadać. – Operatorzy będą chcieli mocniej przywiązywać do siebie użytkowników – ocenił Tomasz Kulisiewicz. Według wyliczeń Audytela, ARPU w tym segmencie rynku, to około 21 zł na użytkownika miesięcznie.

Biznes MVNO ma swoje mocne strony, takie jak oferta SIM-only (nie wymagająca subsydiów telefonów), czy prostota oferty. Jednak niesie i ryzyko. – Ze statystyk europejskich wynika, że 25 proc. MVNO znika lub zostaje wchłoniętych przez MNO w ciągu 12 miesięcy od startu – zauważa Kulisiewicz.

– Ten drugi scenariusz opłaca się MNO. Ktoś nam zbudował bazę klientów i teraz łatwiej ją przechwycić – mówi Kulisiewicz.

Menedżerowie Virgin Mobile Polska uważają, że operator ten ma jeszcze swoje miejsce na rynku i swoją niszę. Chce postawić m.in. na obsługę klienta.

– Chcielibyśmy, aby nasza baza klientów w okresie 3 lat była w okolicach co najmniej 1 mln  – powiedział Tomasz Gniewek.  – Wiemy, że dziś użytkownicy pre-paid mają po kilka kart. Tak przygotowujemy naszą strategię, abyśmy byli wiodącą kartą pre-paid na rynku – powiedział Gniewek. – Usługi roamingowe i tańsze rozmowy w roamingu w ramach grupy Virgin, to naturalny kierunek – mówił.

Według zaprezentowanego dziś badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia za pomocą Internetu na użytkownikach telekomów, 41 proc. użytkowników pre-paid preferuje kontakt z operatorem on-line. W punkcie sprzedaży 28 proc., z konsultantem BOK – 24 proc. Niewielki procent lubi korzystać z IVR.

Klienci rzadko kontaktują się z BOK-ami operatorów. 50 proc. deklaruje, że robi to rzadziej niż raz na 3 miesiące, a co piąta osoba – w ogóle. Problemy z kontaktami w BOK miało 37 proc. osób spośród tych, które kontaktują się raz na trzy miesiące. Do najczęściej wskazywanych należy długi czas oczekiwania na połączenie (73 proc. wskazań).

– Dużo do zrobienia jest też w zakresie czasu załatwienia problemu poprzez BOK. Respondenci wskazali, że średnio zajmuje im to 11 minut, a powinno o połowę krócej – powiedział Michał Piechocki, przedstawiciel ARC Rynek i Opinia.

Najważniejsza dla klientów pozostaje ciągle cena rozmów i SMS (93 proc. badanych uważa, że jest to element ważny i raczej ważny). Odsetek wskazujących na jakość obsługi to 87 proc.. Tak  samo liczne grono  wymienia darmowe pakiety minut i SMS.

Z czego są niezadowoleni klienci dzwoniąc do call-center? Około 10 proc. użytkowników ma zastrzeżenia do wiedzy, uprzejmości i skuteczności konsultantów.

Z badania wynika też, że 25 proc. ankietowanych zadeklarowało, że chce zmienić operatora. – To około 6 mln osób – powiedział Piechocki.

ARC  pytał także użytkowników, jaki sposób premiowania ze strony telekomu preferują. Najwięcej osób wskazało dodatkowe minuty i SMS, a tylko 15-14 proc. drobne prezenty. Bilet do kina wybrało 5 proc. respondentów.

Badanych pytano także z czego zrezygnowaliby w weekend. 94 proc. odpowiedziało, że nie zrezygnowałoby z seksu, a 93 proc. z dostępu do telefonu.  – Podobną tendencję zaobserwowaliśmy w wynikach badań europejskich – mówił Piechocki.

Richard Branson twórca marki Virgin nie pojawił się na dzisiejszej konferencji. – Przeprasza i obiecuje, że pojawi się tu na przełomie października i listopada – zapewniał Kristian Myrup, prezes Virgin Mobile Central Eastern Europe.

– Polska to dla nas bardzo ważny rynek. Zajmujemy się perspektywami rozwoju na innych rynkach Europy Środkowowschodniej: w Turcji, Węgrzech, Czechach, czy Rumunii – poinformował Myrup.

– Online i nowe technologie zmieniają wszystko, również branżę telekomunikacyjną. To z jednej strony wymusza zmiany na operatorach, z drugiej daje nowe możliwości budowy przewagi rynkowej – tłumaczył Łukasz Wejchert, który jest udziałowcem Virgin Mobile Polska poprzez spółkę Dirlango. – Na tak dynamicznym rynku niekoniecznie wygrają firmy najbogatsze, ale te, które są w stanie wykorzystać te zmiany – dodawał.

Jak mówił wcześniej, umowa z nim zawarta zakłada wniesienie do telekomunikacyjnego projektu jego rozwiązań.  – Nie mogę zdradzić projektów, jakie mamy w planach. To nasza tajemnica – powiedział dziś Wejchert.

Z usług operatorów działających pod marką Virgin korzysta około 20 mln użytkowników w 8 krajach. Polska to dziewiąty rynek marki. Jednym z najnowszych krajów, gdzie działa taki MVNO jest Chile. Po czterech miesiącach, tamtejsza Virgin zdobyła 65 tys. użytkowników.

W pierwszym etapie oferta Virgin skierowana jest do osób młodych. Startery Virgin Mobile Polska dostępne są dziś w 3 tys. punktów, a do końca roku mają być obecne w 23 tys. punktów.

Virgin Mobile Polska rozpoczęła swoją działalność – poinformował dziś oficjalnie Tomasz Gniewek, dyrektor zarządzający sieci działającej w modelu MVNO (korzysta z infrastruktury masztów P4, operatora sieci Play). Zgodnie z wcześniejszymi informacjami operator zaproponuje atrakcyjne ceny usług w segmencie pre-paid: 19 gr. za minutę do wszystkich sieci (w tym stacjonarnych) i 12 gr. za SMS. Do końca roku obowiązuje promocyjne 250 MB mobilnego transferu danych miesięcznie.

W ten sposób międzynarodowa marka, stworzona przez Richarda Bransona, wchodzi na nasz rynek MVNO, który od kilku lat próbowało zdobyć wielu tego typu graczy. Jak mówił dziś Tomasz Kulisiewicz, analityk firmy badawczej Audytel, 1,6 proc. rynku kart SIM w Polsce, to na koniec czerwca karty używane przez klientów MVNO.  Razem około 450 tys.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy