Ruszyły nowe badania widowni telewizyjnej

Projekt rozpoczęty właśnie wspólnie przez Nielsen Audience Measurement, UPC Polska i Atmedia, będzie się opierał o badanie pięciu tysięcy klientów płatnej telewizji UPC. Badania mają być uzupełnieniem dla pomiarów Nielsena, które wielu nadawców kanałów tematycznych uważa za niereprezentatywne dla mniejszych stacji

Publikacja: 29.08.2012 07:00

Ruszyły nowe badania widowni telewizyjnej

Foto: ROL

UPC dostarczy bazę klientów, a wybrany w przetargu Nielsen przeprowadzi badanie. – Nielsen przeprowadził już tzw. badanie założycielskie, na podstawie którego dobrał próbę badawczą w panelu Atmedia. Dane z dekoderów cyfrowych UPC Polska ze zrekrutowanych do panelu pięciu tysięcy gospodarstw domowych są przetwarzane w sposób umożliwiający ich analizowanie w programach telemetrycznych – podały serwisowi rpkom.pl Atmedia.

Badana będzie oglądalność kanałów i zachowania użytkowników płatnej telewizji.

Do szczegółowych wyników badania będą mieć dostęp stacje tematyczne obsługiwane przez Atmedia (70 kanałów, głównie tematycznych: kanały BBC, Canal+ Cyfrowego,Disneya i Viacomu, ale też Kina Polska TV czy ZPREska TV i Polo TV). Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie będą znane pierwsze wyniki pomiarów, ale ma się to stać w ciągu najbliższych miesięcy.

– To badanie nie jest konkurencją wobec ogólnorynkowego pomiaru. Ma być ważnym uzupełnieniem wiedzy o oglądalnościach stacji tematycznych – zaznacza Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Nadawcy wciąż czekają na większy panel Nielsena

Faktem jest jednak, że nadawcy kanałów tematycznych są wśród podmiotów, które od lat naciskają na Nielsena o zwiększenie zasięgu obecnego panelu telemetrycznego (liczy 1,7 tys. gospodarstw). Zdaniem nadawców stacji tematycznych, powoduje to wypaczenia w badaniach telewizyjnej oglądalności, bo widzowie niszowych stacji nie są w panelu wystarczająco reprezentowani. – Jeżeli mam w panelu 175 klientów Cyfry+ (platforma ma ok. 1,6 mln abonentów – rpkom.pl) to zdarza się, że w sytuacji gdy np. część z nich jest akurat na wakacjach, w badaniach oglądalności niektórych kanałów wypada mi zero – tłumaczyła Beata Mońka, prezes Canal+ Cyfrowego (właściciel Cyfry+ i stacji tematycznych z grupy Canal+, Mini Mini czy Planete) na ubiegłorocznej konferencji PIKE w Poznaniu.

Wspierali ją inni nadawcy. Nielsen obiecywał zwiększenie panelu. Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement, podkreślała też jednak, że byłoby to dla firmy bardzo kosztowne.

Do dziś panel nie został rozszerzony. – Niewielka próba w badaniu telemetrycznym Nielsena, służącym całemu rynkowi telewizyjnemu i reklamowemu jako waluta przy rozliczaniu kampanii (reklamowych – rpkom.pl), pozwala dziś dokładnie zmierzyć jedynie widownię stacji ogólnopolskich. Dane z naszego badania pozwolą obsługiwanym stacjom dokładniej analizować programming i skuteczniej tworzyć ramówki telewizyjne. W polityce handlowej Atmediów niezmiennie posługiwać się będzie danymi z uznanego za rynkowy standard panelu telemetrycznego–komentuje Marcin Boroszko, prezes Atmedia Group.

UPC dostarczy bazę klientów, a wybrany w przetargu Nielsen przeprowadzi badanie. – Nielsen przeprowadził już tzw. badanie założycielskie, na podstawie którego dobrał próbę badawczą w panelu Atmedia. Dane z dekoderów cyfrowych UPC Polska ze zrekrutowanych do panelu pięciu tysięcy gospodarstw domowych są przetwarzane w sposób umożliwiający ich analizowanie w programach telemetrycznych – podały serwisowi rpkom.pl Atmedia.

Badana będzie oglądalność kanałów i zachowania użytkowników płatnej telewizji.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?