IFA: Operatorzy komórkowi przekonują, że mają następcę SMS-a

Publikacja: 02.09.2012 19:11

IFA: Operatorzy komórkowi przekonują, że mają następcę SMS-a

Foto: IFA

Najwięksi europejscy operatorzy komórkowi zainwestowali wspólnie w rozwój komunikatora Joyn, który będzie preinstalowany w smartfonach przez największych producentów komórek poza Apple.Operatorzy wierzą, że będzie to sukces na miarę usługi SMS. – Joyn stanie się nowym standardem w biznesie komórkowym – powiedział podczas targów IFA w Berlinie Jan Niek van Damme, szef niemieckiego oddziału Deutsche Telekom.

Rosnąca popularności portali społecznościowych i komunikatorów internetowych, z których można bez problemu korzystać przez smartfony powoduje, że wielu klientów zaczyna preferować tę formę kontaktu i ogranicza liczbę wysyłanych SMS-ów. Niedawno firma Strand Consult podała, że np. na Filipinach w 2011 r. użytkownik komórki wysyłał miesięcznie średnio 660 SMS-ów, a w tym roku liczba ta spadła do 400. To naturalnie musi skłaniać od przemyśleń operatorów komórkowych, którzy już dziś mogą się obawiać, że nagle np. telewizje organizujące konkursy wśród widzów zaproponują oddawanie głosów nie przez SMS-y, a przez Facebooka.

W tej sytuacji nie mogą ich uspokajać nawet wyniki badań Cisco Visual Networking Index (VNI) Forecast (2011-2016), z których wynika, że przesyłanie wiadomości tekstowych nadal będzie najpopularniejszą usługą wśród użytkowników urządzeń mobilnych — w 2011 r. korzystało z niej 2,8 mld użytkowników (74 proc. użytkowników telefonów komórkowych wśród klientów indywidualnych). W 2016 r. ma to być natomiast 4,1 mld użytkowników (90 proc. indywidualnych użytkowników telefonów komórkowych).

Najwięksi operatorzy działający w Europie, m.in. T-Mobile, Vodafone, Telefonica i Orange zawarli więc porozumienie, że wspólnie stworzą swój komunikator i namawiają producentów telefonów, by go preinstalowali w produkowanych telefonach. – To świetne rozwiązanie i dlatego udało się do niego przekonać wszystkich wielkich w branży (m.in. Samsung, Sony, HTC, Huawei, ZTE) poza Apple. Liczymy jednak, że i ta firma z czasem zmieni zdanie – mówi Kobus Smit z T-Mobile, który jest członkiem zespołu RCE (rich communication ecosystem) utworzonego przez europejskich operatorów uczestniczących w porozumieniu.

Komunikator pod nazwą Joyn już istnieje i jego działanie było demonstrowane podczas tegorocznych targów IFA w Berlinie. Na razie można ściągnąć aplikację na Androida ze sklepu Google Play, a pierwsze smartfony z preinstalownym komunikatorem mają się pojawić w przyszłym roku. – I to będzie nasza przewaga nad innymi komunikatorami, bo podobnie jak SMS-em z czasem każdy użytkownik będzie dysponował takim rozwiązaniem i będzie automatycznie widział w kontaktach, kto ze znajomych także je ma. Poza tym Joyn jest bardzo prosty w obsłudze, nie wymaga logowania, bo identyfikatorem jest po prostu numer telefonu – mówi Kobus Smit.

W Berlinie, na targach IFA, niemiecki Vodafone ogłosił, że jego klienci już mogą korzystać z komunikatora Joyn. Na razie muszą go ściągnąć z Google Play.  Aplikacja jest bezpłatna i wymaga co najmniej Androida 2.2. – Jako pierwsi uruchomiliśmy w Niemczech LTE i jako pierwsi wprowadzamy Joyn – podkreślił Erik Friemuth, szef departamentu klientów prywatnych w niemieckim Vodafone. Korzystając z Joyn można prowadzić czaty, wymieniać się zdjęciami, czy materiałami video. Vodafone przekonuje, że możliwości komunikatora zwiększają się, jeśli ktoś korzysta z technologii LTE. Wtedy można poprzez IP prowadzić rozmowy telefoniczne i wideorozmowy.

– Co ważne, korzystanie przez klientów z Joyn jest całkowicie bezpłatne – podkreśla  Kobus Smit. Oczywiście wiadomo, że plany taryfowe mają zazwyczaj limity transferu danych, co może niektórych z klientów skłonić do zakupu taryfy z wyższymi limitami. W T-Mobile nie wykluczają, że w przyszłości mogą też zarabiać na tym, że firmy z innych branż będą chciały wprowadzać do Joyna jakieś dodatkowe funkcjonalności, za co będą płacić.

Kobus Smith wyjaśnia, że T- Mobile nie miał zamiaru ścigać się z Vodafone, kto pierwszy wprowadzi na rynek to rozwiązanie. – Obecnie intensywnie testujemy komunikator. Musimy mieć pewność, że wszystko jest zapięte na ostatni guzik. Wprowadzimy go na rynek pod koniec roku – mówi Kobus Smit.

Rozwiązanie jest także już testowane w polskim T-Mobile. – Zamierzamy je zaoferować naszym klientom już na początku przyszłego roku – informuje Wojciech Strzałkowski z biura prasowego T-Mobile w Polsce.

Korespondencja z Berlina

Najwięksi europejscy operatorzy komórkowi zainwestowali wspólnie w rozwój komunikatora Joyn, który będzie preinstalowany w smartfonach przez największych producentów komórek poza Apple.Operatorzy wierzą, że będzie to sukces na miarę usługi SMS. – Joyn stanie się nowym standardem w biznesie komórkowym – powiedział podczas targów IFA w Berlinie Jan Niek van Damme, szef niemieckiego oddziału Deutsche Telekom.

Rosnąca popularności portali społecznościowych i komunikatorów internetowych, z których można bez problemu korzystać przez smartfony powoduje, że wielu klientów zaczyna preferować tę formę kontaktu i ogranicza liczbę wysyłanych SMS-ów. Niedawno firma Strand Consult podała, że np. na Filipinach w 2011 r. użytkownik komórki wysyłał miesięcznie średnio 660 SMS-ów, a w tym roku liczba ta spadła do 400. To naturalnie musi skłaniać od przemyśleń operatorów komórkowych, którzy już dziś mogą się obawiać, że nagle np. telewizje organizujące konkursy wśród widzów zaproponują oddawanie głosów nie przez SMS-y, a przez Facebooka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu