Nowy iPhone dogonił konkurencję

Publikacja: 12.09.2012 21:37

Nowy iPhone dogonił konkurencję

Foto: apple.com

Podczas środowej konferencji w San Francisco Tim Cook, dyrektor generalny Apple, zaprezentował iPhone’a 5 – urządzenie ważące 120 gramów (20 proc. lżejsze od iPhone’a 4S), mające 7,6 mm grubości (18 proc. cieńsze). Nie było zaskoczenia – wcześniejsze przecieki okazały się prawdziwe. Wykonany ze szkła i aluminium telefon został wyposażony w ekran o przekątnej 4 cali (poprzedni miał 3,5 cala), o proporcjach „niemal 16:9″ i rozdzielczości 1136 x 640 pikseli. Rosnące wyświetlacze to najwyraźniejszy trend w branży smartfonów. Czołówka rynkowa, a więc flagowy model Samsunga Galaxy S III, ma wyświetlacz o przekątnej 4,8 cala. Inny przebój Samsunga, phablet Galaxy Note, ma rekordowy ekran w rozmiarze 5,5 cala.

iPhone 5 wyposażony jest w nowość – procesor Apple A6, dwa razy szybszy od swojego poprzednika, oraz w technologię szybkiego Internetu LTE. Nowy aparat fotograficzny o 8-megapikselowej matrycy ma robić zdjęcia o 40 proc. szybciej niż w modelu 4S. Bardziej wytrzymała bateria ma działać 8 godzin na 3G lub LTE i 10 godzin na Wi-Fi. Telefon będzie dysponował trzema mikrofonami (przednim, tylnym i dolnym). Niemiłym zaskoczeniem jest nowe gniazdo ładowania – mniejsze niż dotychczasowe. Stare kabelki będzie można wyrzucić do śmietnika.

W Stanach Zjednoczonych za nowego iPhone’a trzeba będzie zapłacić 199 dol. (16GB), 299 dol. (32GB) i 399 dol. (64GB). Polskie ceny nie są jeszcze znane, ale urządzenie znajdzie się w sprzedaży w naszym kraju 28 września. W dziewięciu krajach, w tym w USA, będzie dostępny od 21 września, a 14. Dnia miesiąca ruszą zamówienia. Analitycy szacują, że tylko w tym miesiącu sprzedanych zostanie 10-12 mln nowych iPhone’ów.

Wraz z iPhone’em 5 zaprezentowany też został nowy system operacyjny, na którym ten telefon działa: iOS6. Platforma została wyposażona w autorski system map Apple‚a w miejsce Google Maps, systemu należącego do największego konkurenta rynkowego. Przełomem jest również integracja z Facebookiem, na którą wielu użytkowników od dawna liczyło. Oznacza ona łatwiejsze w obsłudze, wbudowane w system narzędzia obsługujące portal społecznościowy zamiast nie za dobrze działających aplikacji pobieranych z Internetu.

Wygląda na to, że produkty Apple, jak zawsze piękne i solidne, wytraciły swój innowacyjny rozpęd. Wielu sądzi, że przyczyną tego jest brak silnej ręki Steve’a Jobsa, chociaż plany dotyczące nowego urządzenia przygotowywane były jeszcze przy jego udziale. Apple, który w sierpniu ubiegłego roku stał się najbardziej wartościową firmą na świecie, od drugiego kwartału 2011 roku stracił niemal 2 proc. udziału w rynku (teraz ma niemal 17 proc.). Powód? Silna konkurencja ze strony Samsunga, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy stał się największym producentem smartfonów. W okresie od kwietnia do czerwca liczba rozprowadzonych przez niego telefonów niemal dwukrotnie przewyższyła liczbę sprzedanych iPhone’ów.

Mimo to telefony Apple nadal sprzedają się świetnie – ich sprzedaż wzrosła o 27 proc. (od 2007 roku klienci kupili w sumie 243 mln iPhone’ów), a należy pamiętać o tym, że iPhone stanowi ponad 50 proc. sprzedaży Apple. Dzięki temu przychody firmy niemal podwoiły się w 2011 roku stosunku do roku poprzedniego, ustalając się na poziomie 108 mld dol.

Według firmy NPD DisplaySearch sprzedaż smartfonów w 2012 roku sięgnie 567 milionów. Najmocniejszym bodźcem rozwoju tego rynku w drugiej połowie roku ma być iPhone 5. Jak obliczyła firma inwestycyjna J.P. Morgan, sprzedaż nowego telefonu Apple może powiększyć w czwartym kwartale 2012 roku PKB Stanów Zjednoczonych o 0,25-0,5 proc. W sumie daje to 3,2 mld dol. kwartalnie i 12,8 mld dol. rocznie.

Podczas środowej konferencji w San Francisco Tim Cook, dyrektor generalny Apple, zaprezentował iPhone’a 5 – urządzenie ważące 120 gramów (20 proc. lżejsze od iPhone’a 4S), mające 7,6 mm grubości (18 proc. cieńsze). Nie było zaskoczenia – wcześniejsze przecieki okazały się prawdziwe. Wykonany ze szkła i aluminium telefon został wyposażony w ekran o przekątnej 4 cali (poprzedni miał 3,5 cala), o proporcjach „niemal 16:9″ i rozdzielczości 1136 x 640 pikseli. Rosnące wyświetlacze to najwyraźniejszy trend w branży smartfonów. Czołówka rynkowa, a więc flagowy model Samsunga Galaxy S III, ma wyświetlacz o przekątnej 4,8 cala. Inny przebój Samsunga, phablet Galaxy Note, ma rekordowy ekran w rozmiarze 5,5 cala.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu