Wyniki Multimedia Polska w I kw. 2014: lekkie osłabienie; 133 zł od abonenta Triple Play

Publikacja: 14.05.2014 07:14

Jedna z trzech największych sieci telewizji kablowych w kraju – Multimedia Polska – zakończyła I kwartał 2014 r. ze 175,7 mln zł przychodów, 34 mln zł zysku operacyjnego i 12,6 mln zł zysku netto.

W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej dane te – z wyjątkiem zysku operacyjnego, który był stabilny – oznaczają osłabienie. Przez pierwsze trzy miesiące 2013 r. Multimedia wypracowały bowiem 176,9 mln zł przychodów i 14,4 mln zł zysku netto.

Skorygowana EBITDA grupy, podstawa do wyceny, utrzymała się na poziomie około 91 mln zł, nawet nieznacznie rosnąc.

Liczba jednostek usługowych generujących przychody (w przybliżeniu liczba usług, RGU) grupy na koniec marca br. wyniosła 1,559 mln. Wzrosła tym samym o 23,5 tys. co grupa wyjaśnia przede wszystkim przejęciem firmy Teletronik (w grudniu ub.r.), ale również uruchomieniem usług telefonii komórkowych w modelu MVNO oraz organicznym rozwojem biznesu.

Z tej puli 681 tys. to RGU telewizyjne (339,35 tys. analogowej, 341,6 tys. cyfrowe – pierwszy raz przeważają nad wychodzącym z użytku analogiem oraz 16,23 tys. IPTV). Dane te są wyższe o 13,36 tys. niż w na koniec  grudnia.

Liczba RGU Internetu wyniosła 512,9 tys. (przyrost o 12,8 tys.), z czego 38,3 tys. to usługi Internetu mobilnego (przybyło ich 3,26 tys.; co oznacza, że wzrost w segmencie stacjonarnym to około 9,5 tys. RGU).

Liczba RGU usług telefonicznych przyrosła o 4,6 tys. i zamknęła się liczbą 270,8 tys., z czego na uruchomione w styczniu br. MVNO przypadło 4,41 tys. RGU.

Liczba abonentów Multimediów po I kw. br. wynosiła 827,5 tys., z których 128,5 tys. korzystało z triple play, a około 298,4 tys. z dwóch usług.

Multimedia – chyba pierwszy raz w historii – pokazały ARPU z klientów Triple, double i single play. Statystyczny użytkownik posiadający trzy usługi kablówki płaci jej miesięcznie 133,4 zł, a rok temu było i lepiej (138 zł). Średni rachunek posiadacza dwóch usług to 87 zł (rok temu 88 zł), a pojedynczej – 34 zł(35,7 zł przed rokiem).

Za sprawą przejęcia Teletroniku (klienci tej sieci płacili mniej) i uruchomienia MVNO  wskaźnik ARPU/RGU Multimediów obniżył się i w kw. br. wniósł 35,2 zł, podczas gdy rok wcześniej 35,35 zł.

Z kolei średni przychód miesięczny na abonenta w ciągu I kw. br. wyniósł 68,3 zł i był niższy tylko o 0,3 proc. rok do roku, co zarząd Multimediów wiąże z wprowadzeniem naziemnej cyfrowej telewizji w kraju. W komentarzu do sprawozdania Multimedia podkreślają, że widzą odwrócenie negatywnego trendu.

Również cyfryzacją naziemnej telewizji firma wyjaśnia 0,7-proc. spadek przychodów, który zanotowała w omawianym czasie. Drugą przyczyną, jaką podaje jest substytucja telefonii stacjonarnej przez mobilną, która przyczynić miała się do obniżenia przychodów z usług telefonii stacjonarnej grupy o 2,8 mln zł.

Spadły również przychody z mobilnego Internetu Multimediów (o 20 proc. z 2 mln zł do 1,6 mln zł), choć ta pozycja to raczej ciekawostka, ponieważ usługa nie ma dużego wpływu na wyniki grupy. Ponieważ liczba RGU usługi utrzymała się rok do roku można zaryzykować stwierdzenie, że właśnie taki był w ostatnim roku efekt obniżki cen.

Multimedia Polska przygotowują się do publicznej oferty akcji. Planowana jest ona na ten kwartał i zależy od warunków rynkowych – podano w sprawozdaniu. Przygotowania do IPO podniosły w I kw. br. koszty operacyjne kablówki o 2 mln zł.

Jedna z trzech największych sieci telewizji kablowych w kraju – Multimedia Polska – zakończyła I kwartał 2014 r. ze 175,7 mln zł przychodów, 34 mln zł zysku operacyjnego i 12,6 mln zł zysku netto.

W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej dane te – z wyjątkiem zysku operacyjnego, który był stabilny – oznaczają osłabienie. Przez pierwsze trzy miesiące 2013 r. Multimedia wypracowały bowiem 176,9 mln zł przychodów i 14,4 mln zł zysku netto.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G