W drugim kwartale 2009 r. Apple sprzedało 5,2 mln urządzeń (rok wcześniej – 700 tys.). Zdecydowanym liderem pozostaje fińska Nokia, która jednak nie rośnie dostatecznie szybko – mimo sprzedaży większej niż w drugim kwartale 2008 r. obniżyła o nieco ponad 1 proc. swój udział w globalnym rynku smartfonów. Drugie miejsce zajmuje kanadyjski Research In Motion, producent urządzeń Blackberry (8 mln urządzeń, 21 proc. globalnego rynku w drugim kwartale). Jak podkreśla Canalys, aż 40 proc. smartfonów sprzedanych w drugim kwartale roku to urządzenia wyposażone w ekrany dotykowe.

Nieco odmiennie niż w rejonie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki wyglądają statystyki dla rynku amerykańskiego. Liderem jest tam RIM (52 proc. rynku, spadek o 4 proc.). Drugie miejsce zajmuje Apple (23 proc, rok temu tylko 7 proc.). Pozostałym firmom przypada 23 proc. Urządzenia z systemem Android zdobyły w USA 2 proc. rynku.