Przegląd prasy – wtorek 15 listopada

Publikacja: 15.11.2011 08:31

[srodtytul]Financial Times [/srodtytul]

Symantec wycofuje się z projektu z Huaweiem

Joseph Menn

Za 530 mln dolarów sprzeda producent oprogramowania zabezpieczającego systemy teleinformatyczne swoje udziały we wspólnej spółce jaką utworzył z chińskim Huawei. Ten ulokowany w Hong Kongu podmiot zajmował się produkcją sprzętu sieciowego i zabezpieczeń sieciowych, ale notował poważne operacyjne straty. Symantec zakomunikował, że dalszy los spółki budzi jego wątpliwości, a ponadto wymaga ona znacznego dokapitalizowania. Rozwód obu koncernów wpisuje się w amerykańsko-chińską wojnę o rynek teleinformatyczny, w ramach której władze USA nie chcą dopuścić na rynek chińskich dostawców oskarżając ich o naruszenie zasad bezpieczeństwa sieciowego i kradzież własności intelektualnej.

http://www.ft.com/intl/cms/s/2/28e17282-0f19-11e1-b585-00144feabdc0.html#axzz1dkqA7629 (dostęp po zalogowaniu)

[srodtytul]Dziennik Gazeta Prawna [/srodtytul]

Umowa zawarta na tablecie spełnia wymogi formy pisemnej

Iwona Pasierbak, Katarzyna Fąfara

W dobie e-handlu umowy zawierane na nośnikach elektronicznych wyprą papier Przy zawieraniu wielu rodzajów umów konieczne jest zachowanie formy pisemnej pod rygorem nieważności. W przypadku innych umów formy pisemnej wymaga się dla celów dowodowych. Zgodnie z kodeksem cywilnym forma ta dochowana jest, gdy na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli złożony zostanie własnoręczny podpis. Czy więc zamiast gromadzenia coraz to większej sterty papierowych umów możliwe jest, w obecnym stanie prawnym, zawarcie umowy poprzez złożenie odręcznego podpisu na tablecie? Do udzielenia odpowiedzi na to pytanie konieczne będzie zdefiniowanie pojęcia „dokument” oraz „podpis”.

http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=386523 (dostęp płatny)

[srodtytul]Puls Biznesu/PB.pl[/srodtytul]

Telefonia Dialog sprzedaje… pizzę

Magdalena Wierzchowska

Producenci telewizorów i telekomy pozazdrościły kablówkom i platformom satelitarnym kanapowego lenia. Chcą go mieć dla siebie. Telefonia Dialog zaczęła sprzedawać swoim klientom… pizzę. Sterując pilotem, możemy też wrzucić do koszyka spaghetti carbonara czy sałatkę grecką w ramach uruchomionego dwa tygodnie temu przez operatora Sklepu TV. Współpracująca z Dialogiem PizzaPortal dostarczy zamówienie wprost do naszego domu. Niestety, trzeba wstać, by otworzyć drzwi. — Być może wkrótce dogadamy się z biurem podróży i będziemy sprzedawać wycieczki — uśmiecha się Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii Dialog.

http://teleinformatyka.pb.pl/2517224,97958,telefonia-dialog-sprzedaje-pizze

[srodtytul]Rzeczpospolita[/srodtytul]

Platformy kuszą prezentami

Magdalena Lemańska

Cyfra+ i „n” przed świętami rozdają klientom telewizory za zaledwie złotówkę. Kosztowne promocje mocno obciążą firmy, ale mogą być sposobem na powiększenie bazy abonentów – oceniają eksperci. Mimo wielokrotnych zapowiedzi odejścia od kosztownych promocji operatorzy płatnej telewizji satelitarnej właśnie przeszli samych siebie – w tym roku przed świętami kusić będą telewizorami dodawanymi do umów zawieranych na ponad dwa lata.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1095024_Platformy_kusza___prezentami.html (dostęp płatny)

Superfony motorem rynku mobilnego

Aleksandra Stanisławska

Sprzedaż najbardziej zaawansowanych smartfonów będzie rosła o 200 procent rocznie Według raportu firmy Strategy Analytics smartfony z najwyższej półki (tzw. superfony) są obecnie najszybciej rozwijającym się segmentem rynku telefonów komórkowych. Prognoza przewiduje, że ich sprzedaż będzie się co roku zwiększać o 200 proc. W 2011 roku rynek ten będzie rósł 15 razy szybciej niż cała sprzedaż komórek, której tegoroczny wzrost oszacowano na 13 proc.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1095038_Superfony_motorem_rynku_mobilnego.html (dostęp płatny)

Szybki internet we wschodnich regionach

Artur Osiecki

Bruksela zgodziła się na warunki budowy sieci szybkiego Internetu w Polsce wschodniej. Obejmie ona zasięgiem 8 mln mieszkańców i 300 tys. firm. – Uzyskaliśmy zielone światło dla tego projektu z Komisji Europejskiej. Jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć finansowanych ze środków europejskich w naszym kraju. Inwestycja ta zmieni rzeczywistość telekomunikacyjną na obszarze pięciu regionów Polski wschodniej – podkreśla Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1095037_Szybki_Internet_we_wschodnich_regionach.html (dostęp płatny)

Telekomy więcej inwestują

Urszula Zielińska

Branża wyda w tym roku 6,46 mld złotych, w przyszłym nawet 7 mld złotych. Wzrost wydatków operatorów telekomunikacji stacjonarnej i mobilnej oraz sieci kablowych na rozwój infrastruktury i usług wyniesie w 2012 r. ok. 8 proc. – wynika z szacunków „Rz”. Przyrost branża będzie zawdzięczać przede wszystkim projektowi ultraszybkiego Internetu Zygmunta Solorza-Żaka. Przez najbliższe trzy lata ma on pochłonąć w sumie 1,2 mld zł (bez kosztów urządzeń dla abonentów).

http://archiwum.rp.pl/artykul/1095034_Telekomy_wiecej_inwestuja.html (dostęp płatny)

Inny adres, ale telefon ten sam

Agnieszka Smolarczyk

Przy okazji zmiany miejsca zamieszkania abonent może się domagać przeniesienia dotychczasowego numeru telefonu stacjonarnego lub internetu. W praktyce jednak może się okazać, że takie przeniesienie nie jest możliwe np. ze względów technicznych. Nie w każdym miejscu w Polsce jest dostęp do Internetu. Dużo zależy też od tego, jaki numer ma być przeniesiony i jak daleko od dotychczasowego miejsca zamieszkania przeprowadza się abonent, bo możliwe są wtedy ograniczenia.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094932_Inny_adres_ale_telefon_ten_sam.html (dostęp płatny)

Niezadowolony abonent złoży reklamację

Agnieszka Smolarczyk

Gdy odbiorca usługi dostanie za wysoki rachunek lub ma np. kłopot z dostępem do Internetu, może złożyć reklamację, a w określonych wypadkach też domagać się odszkodowania. Zasady postępowania reklamacyjnego oraz warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja, określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. (DzU nr 226, poz. 2291). Przysługuje ona w razie niedotrzymania – z winy przedsiębiorcy – wyznaczonego terminu zawarcia umowy czy niedotrzymania – z winy dostawcy – terminu rozpoczęcia ich świadczenia. Reklamować wolno też nieprawidłowe obliczenie należności i nienależyte wykonanie usługi.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094935_Niezadowolony_abonent_zlozy_reklamacje.html (dostęp płatny)

Operator gorzej potraktuje dłużnika

Agnieszka Smolarczyk

Każdy może się spotkać z odmową zawarcia umowy lub z mniej korzystną ofertą niż standardowa, gdy źle wypadnie jego weryfikacja finansowa. Dostawca, u którego chcemy kupić Internet, nie może uzależniać zawarcia umowy od nabycia określonego urządzenia (np. routera) czy innych usług (np. zainstalowania telefonu). Zabrania tego prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z nim nie wolno też jako warunku zawarcia umowy stawiać żądania, aby klient zobowiązał się do niepodpisywania umowy z innym dostawcą.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094927_Operator_gorzej_potraktuje_dluznika.html (dostęp płatny)

Przykłady niedozwolonych klauzul

Agnieszka Smolarczyk

– W wypadku braku dostępu do Internetu z przyczyn niezależnych od Abonenta przysługuje mu bonifikata w opłacie abonamentowej proporcjonalnie do czasu wadliwego funkcjonowania systemu (dotyczy przestojów trwających dłużej niż 24 godziny od chwili zgłoszenia) – wpis do rejestru z 19 października 2011 r. o nr. 2635.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094928_Przyklady_niedozwolonych_klauzul.html (dostęp płatny)

Zanim coś podpiszesz, przeczytaj

Agnieszka Smolarczyk

Umowa zawarta z dostawcą Internetu czy firmą telekomunikacyjną nie musi wiązać na lata. Można ją wypowiedzieć. Tyle że nie zawsze jest to proste. Wiele osób, które podpisały umowy bez czytania albo nawet je przeczytały, ale nie zwróciły uwagi na istotne – jak się okazało – zapisy, mocno się później rozczarowało. Zresztą sama umowa to jeszcze nie wszystko, gdyż zazwyczaj zawiera podstawowe informacje. Równie ważna, jeśli nawet nie istotniejsza, jest treść regulaminu świadczenia usług. Z niego można się sporo dowiedzieć.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094930_Zanim_cos_podpiszesz_przeczytaj.html (dostęp płatny)

Zmiana regulaminu i odstąpienie

Agnieszka Smolarczyk

Bez żadnych kosztów można rozwiązać umowę, gdy operator lub dostawca Internetu wprowadza zmiany do regulaminu lub cennika. Przepisy zobowiązują dostawców usług telefonicznych lub internetowych do doręczenia klientowi każdej proponowanej zmiany warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia usług. Powinni to zrobić z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Jednocześnie abonent powinien dostać informację o prawie wypowiedzenia umowy, jeśli wprowadzanych zmian nie akceptuje.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1094924_Zmiana_regulaminu_i_odstapienie.html (dostęp płatny)

[srodtytul]Financial Times [/srodtytul]

Symantec wycofuje się z projektu z Huaweiem

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona