Vectra i Multimedia wróciły do rozmów o fuzji

Publikacja: 26.11.2018 08:00

Vectra i Multimedia wróciły do rozmów o fuzji

Foto: cyfrowa.rp.pl

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez Vectrę w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

– Dostaliśmy informację od kupującej spółki, że Vectra i Multimedia porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie jest w toku – mówi rpkom.pl Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKIK.

Krystyna Kanownik, rzeczniczka Multimediów, nie chciała komentować w piątek nowego obrotu sprawy. Oficjalnie firma przygotowuje nową, trzyletnią strategię. Jak na razie nie dostaliśmy też komentarza od przedstawicieli Vectry.

Vectra ogłosiła zamiar przejęcia Multimediów w sierpniu, po kilku miesiącach od chwili, gdy UPC Polska, po roku oczekiwania na decyzję UOKIK, zrezygnowało z zamiaru przejęcia tej samej kablówki. Inaczej niż UPC, Vectra nie uzgodniła warunków transakcji z właścicielami Multimediów. Najwyraźniej miały one być wypadkową decyzji UOKiK.

Konsolidacja operatorów telewizji kablowej w oczach analityków zwiększa szansę całego rynku multimedialnego na transakcje międzysektorowe o dużo większej skali: z udziałem operatorów komórkowych.  Dla takich operatorów, jak T-Mobile Polska czy Play Communications, mariaż z dużą kablówką i np. umowa na korzystanie z sieci Orange to szansa na budowę szerszej oferty – tzw. oferty konwergentnej, łączącej usługi mobilne i stacjonarne.

Budową oferty konwergentnej szczególnie zainteresowany jest T-Mobile Polska. Andreas Maierhofer, prezes tego telekomu, nie wykluczał już wiele razy, że T-Mobile może być zainteresowany przejmowaniem firm posiadających stacjonarne łącza.
Mariaż operatora stacjonarnego i komórkowego nie byłby czymś nowym. Dopiero co kontrolę nad Netią przejął Cyfrowy Polsat.

Fuzja kablówek będzie miała znaczenie dla operatorów także z innego powodu. Ponieważ wewnątrzbudynkowe sieci kablowe Multimediów i Vectry częściowo się pokrywają, to, by dostać zgodę UOKiK, firmy będą musiały pozbyć się części biznesu Multimediów. Urząd już wyliczył, że działalność kablówek pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach rywalizują o klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego.

To również może być okazja dla innych telekomów, takich jak Netia czy Orange Polska. Netia zbudowała telewizyjny biznes w dużym stopniu dzięki transakcji, w której UPC Polska przejęło działającą w trzech miastach sieć Aster.

Urząd antymonopolowy stwierdził w 2011 r., że po połączeniu firmy te będą miały za silną pozycję w Warszawie i Krakowie. UPC dość długo szukało nabywcy na nadmiarową sieć. Umowa z Netią była dla kablówki ratunkiem. Zapewne dlatego zgodziła się na korzystne dla Netii warunki. Nieoficjalnie mówi się, że ostatecznie UPC nawet Netii dopłaciło.

Z drugiej strony wypełnienie sieci abonentami trwa. W zasięgu sieci po Asterze, którą Netia kupiła w 2013 r., było 446 tys. gospodarstw domowych. W końcu września br. z usług płatnej telewizji Netii korzystało 207 tys. abonentów, a nie wszyscy z nich to mieszkańcy budynków z poasterową siecią.

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez Vectrę w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

– Dostaliśmy informację od kupującej spółki, że Vectra i Multimedia porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie jest w toku – mówi rpkom.pl Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKIK.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu