Reklama

Kupujemy głównie tanie tablety

Tablety za mniej niż 600 zł podbijają polski rynek. W trzecim kwartale 2012 roku stanowiły ponad 50 proc. sprzedaży wszystkich tych urządzeń.

Publikacja: 09.01.2013 11:20

Popularność tanich tabletów sprawiła, że analitycy musieli znacząco zwiększyć prognozy co do sprzedaży tych urządzeń w naszym kraju. Swoje pięć minut dostały polskie firmy opatrujące własną marką wyroby produkowane w Chinach.

– Według moich prognoz w Polsce w 2012 roku sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów – mówi Damian Godos, analityk z firmy IDC. – To ogromny wzrost względem 2011 roku, w którym łączna sprzedaż sięgnęła 170 tys.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku niekwestionowanym liderem naszego rynku był iPad, którego tropem podążał Samsung Galaxy Tab. Tańsze urządzenia – kosztujące mniej niż 1000 zł – stanowiły zaledwie 13 proc. sprzedaży.

– W trzecim kwartale tablety kosztujące mniej niż 600 zł stanowiły już ponad 50 proc. sprzedaży wszystkich tabletów w Polsce – twierdzi Marek Kujda, analityk IDC.

Z danych sklepu internetowego Agito.pl swoją szansę na rynku tabletów po raz pierwszy wykorzystali mało utytułowani producenci, tacy jak GoClever, Kiano, Ainol, Modecom czy Tracer.

Reklama
Reklama

– Bazując na produkcji w azjatyckich fabrykach, od wiosny 2012 roku zaczęli oferować coraz bardziej zaawansowane tablety w znacznie korzystniejszych cenach niż liderzy rynku: Apple i Samsung – mówi Patryk Wojtas, menedżer produktu w Agito.pl. Dodaje, że jakość wykonania tych urządzeń i ich wydajność oczywiście znacznie ustępują tabletowi Samsung Galaxy Tab czy iPadowi, jednak ten dystans się zmniejsza. – Atrakcyjne ceny oferowane przez mniejszych graczy sprawiają, że grupa fanów tabletów Modecom czy GoClever szybko rośnie – uważa Wojtas.

Wśród największych producentów na rynku znalazła się Manta Multimedia, która podaje liczbę ponad 100 tys. sprzedanych na naszym rynku tabletów.

– Tablety, które w 2012 roku Manta wprowadziła do sprzedaży, nie kosztowały więcej niż 1000 zł. W 95 proc. przypadków były to modele, których cena nie przekroczyła 600 zł – powiedział rpkom.pl Bogdan Wiciński, dyrektor zarządzający Manta Multimedia.

– Rok 2012 zamknęliśmy wynikiem 97 tys., jeśli chodzi o liczbę sprzedanych tabletów – mówi Michał Adamczuk, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Lark Europe, która przyznaje się do pozycji trzeciego gracza na polskim rynku.

Liczby sprzedanych urządzeń nie podał nam GoClever, producent słynnych „tabletów z Biedronki„. – Analizując wyniki badań agencji GfK Polonia, szacujemy, że GoClever plasuje się w pierwszej trójce producentów tabletów – powiedziała rpkom.pl Ewelina Pączkowska, asystent ds. marketingu w GoClever. Dodała, że wzrost sprzedaży w jej firmie względem 2011 roku wyniósł 600 proc.

Zdaniem Michała Adamczuka w minionym roku na rynku urządzeń z niższej półki dokonały się istotne zmiany: na znaczeniu straciły tablety z ekranem oporowym, mające niską cenę z powodu słabych parametrów technicznych wyświetlacza, który niekiedy trzeba mocno nacisnąć opuszkiem palca, by uzyskać pożądany efekt. Kosztem tego typu urządzeń zwiększyła się sprzedaż lepszych i łatwiejszych w obsłudze tabletów z ekranem pojemnościowym, których cenę udało się obniżyć dzięki zmniejszeniu powierzchni wyświetlacza z 10 do 7 cali. Dzięki temu stały się najlepiej sprzedającymi się urządzeniami pod marką Lark.

Reklama
Reklama

– Ostatniemu kwartałowi 2012 roku towarzyszył nowy trend coraz lepszej sprzedaży tabletów o tych wyższych parametrach, w przedziale cenowym 500 – 800 zł. Pierwsze dni 2013 potwierdzają tę tendencję – dodaje Adamczuk.

Rok 2013 ma się okazać jeszcze lepszy dla sektora tanich tabletów. Lark przewiduje, że uda mu się rozprowadzić 150 tys. urządzeń, a Manta Multimedia mówi nawet o sprzedaży na poziomie 300 tys. sztuk.

Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Biznes oczekuje ujednolicenia przepisów w krajach UE
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama