Wielka awaria w polskim internecie

Publikacja: 04.06.2012 17:16

Nie działały strony takie jak serwis NaTemat.pl, księgarnia Woblink czy PayU, serwis płatniczy należący do Allegro. Wszystkie stoją na serwerach należących do firmy Beyond

– Beyond usunął już przyczynę usterki i większość serwisów powinna już działać – powiedział rpkom.pl około godziny 10 Michał Grzybkowski, prezes Beyond.pl.

Awaria zaczęła się w poniedziałek około 7 rano. Nie można było dostać się do wielu najczęściej odwiedzanych stron w polskim Internecie, takich jak NaTemat.pl, Money.pl, Wykop.pl, Walutomat.pl, e24cloud.pl czy serwisów należących do Allegro: PayU i Citeam.pl. Do południa strony te znów były dostępne, ale np. księgarnia Woblink jeszcze wieczorem nie działała. Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że z serwerów mogły zniknąć niektóre dane.

Zamieszanie pogłębiła również przerwa w działaniu serwisu Kwejk.pl, mającego 1,6 mln wejść dziennie. Beyond wyjaśnia jednak, że ta akurat strona nie jest jego klientem. Ona również zaczęła się znów prawidłowo wyświetlać.

Beyond około 10 zapewnił rpkom.pl, że zna przyczynę usterki i że przywrócił już w pełni sprawność swoich systemów. Konsultował się jeszcze z administratorami systemów swoich klientów, aby potwierdzić poprawność działania wszystkich usług.

W odpowiedzi na szum, jaki powstał wokół całej sprawy, firma Beyond opublikowała komunikat, w którym tłumaczy, że przyczyną porannej awarii była „kilkuminutowa  przerwa w zasilaniu jednej  z sekcji zasilających serwerowni Beyond.pl„, która nastąpiła „podczas rutynowych testów sprawności systemów zasilających”.

Czy firmy poniosły straty z powodu przerwy w działaniu serwisów?

– Internetowe kampanie reklamowe są planowane długoterminowo, więc kilkugodzinny przestój nie ma większego znaczenia dla przychodów z tego tytułu – powiedział rpkom.pl Piotr Kowalczyk, prezes Interactive Advertising Bureau Polska. – Jeśli można mówić o jakichkolwiek stratach, to przede wszystkim wizerunkowych, a te poniosła głównie firma Beyond.

Opinia

Maciej Broniarz, dyrektor techniczny w firmie EMiD

Straty, jakie poniósł Beyond, to przede wszystkim straty wizerunkowe. Klienci Beyonda nie byli obecni w sieci przez kilka godzin. W tym czasie jedni z nich nie zarabiali na reklamach prezentowanych w swoich serwisach, inni nie byli w stanie sprzedać swoich usług lub produktów. Straty te, jak to w takich przypadkach bywa, bardzo trudno oszacować. Wartości zysków z reklam są chronione przez właścicieli poszczególnych serwisów i raczej nie ujrzą światła dziennego. Szacunki sprzedażowe również. Niektórzy z klientów, chcąc np. wynegocjować rekompensatę od Beyonda mogą celowo zawyżać poniesione straty.

Problem, dla samego Beyonda, nie jest tak duży, jak się może wydawać. Wszystko zależy od tego, jak firma podeszła do usuwania awarii i jak ma skonstruowane umowy ze swoimi klientami. Szum w mediach za chwilę przycichnie. Beyond ma jednak w zanadrzu narzędzia handlowe i marketingowe, które pozwolą mu dosyć szybko zatrzeć negatywne wrażenie.

Błyskawicznie zareagowała natomiast konkurencja, która od rana bombardowała klientów Beyonda ofertami swoich usług, podkreślając ich jakość i niezawodność. Jak to wpłynie na przyszłe wyniki finansowe? Okaże się w przyszłości. Przy okazji należy zastanowić się, jak wiele firm, które dziś publicznie atakują Beyond za awarię w Poznaniu, jest w stanie poradzić sobie z podobną awarią oraz jej następstwami.

Nie działały strony takie jak serwis NaTemat.pl, księgarnia Woblink czy PayU, serwis płatniczy należący do Allegro. Wszystkie stoją na serwerach należących do firmy Beyond

– Beyond usunął już przyczynę usterki i większość serwisów powinna już działać – powiedział rpkom.pl około godziny 10 Michał Grzybkowski, prezes Beyond.pl.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu