Reklama

A.T. Kearney: bez zmian polityki nie będzie Agendy Cyfrowej

Publikacja: 25.10.2012 14:44

– Zachowanie aktualnego modelu polityki kształtowania rynku telekomunikacyjnego nie doprowadzi do zmiany penetracji szerokopasmowym internetem w Polsce. Bez określenia strategii rozwoju rynku telekomunikacyjnego, zapewnienia stabilnych ram stabilizacyjnych oraz stymulacji rozwoju e-usług trudno myśleć o realizacji celów agendy cyfrowej – wynik z opublikowanego dzisiaj na konferencji ETNO w Krakowie raportu przygotowanego przez firmę doradczą A.T. Kearney. ETNO grupuje zasiedziałych europejskich operatorów telekomunikacyjnych.

W swojej analizie firma podkreśla, że miniony okres regulacji rynku doprowadził do spadku cen usług, podkopania pozycji Telekomunikacji Polskiej, umocnienia konkurencji, ale niewielkim stopniu do wzrostu zasięgu sieci oraz penetracji usługami dostępowymi. A.T. Kearney zwraca uwagę na stosunkowo nieznaczny odsetek w Polsce linii LLU w stosunku do linii BSA – odmienny do sytuacji w innych krajach Europy. Oznacza to relatywnie niską skłonność operatorów alternatywnych, preferujących w swojej strategii dostęp regulowany, do inwestycje we własną infrastrukturę. Operatorzy sieci kablowych natomiast inwestują raczej w modernizację swoich sieci i nowe usługi, niż w zasięg sieci.

W efekcie, według analiz A.T. Kearney, w 2015 r. zasięg dostępu o przepływności 30 Mb/s wyniesie 16 proc. terenu Polski, podczas gdy cele Agendy Cyfrowej oczekują 100 proc. w 2020 r. A.T. Kearney przewiduje, że bez zmian rynkowej polityki może się to okazać niemożliwe. Wedle firmy badawczej intensywny scenariusz rozwoju rynku wymaga:

1. Wprowadzenie narodowej strategii rozwoju sieci szerokopasmowej, uwzględniającej zapewnienie finansowania:

2. Ustanowienie stabilnych ram regulacyjnych:

Reklama
Reklama

3. Stymulowanie rozwoju i popytu na nowoczesne usługi on-line (np. umiejętności cyfrowe, e-zdrowie, inteligentne domy, e-administracja)

Prezentacja z raportu Analiza i możliwe scenariusze rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama