Raport „Mobilny labirynt” przygotowany przez firmę Ernst& Young  wskazuje, że użytkownicy smartfonów nie wykorzystują wielu funkcji  udostępnianych przez producentów w obawie przez wyższymi niż dotychczas opłatami.

W badaniu analizowano z ilu i jakich usług korzystają posiadacze tradycyjnych telefonów i posiadacze nowoczesnych urządzeń typu smartfon. Poza tradycyjnymi funkcjami dzwonienia i wysyłania wiadomości tekstowych posiadacze starszych modeli telefonów używają statystycznie 2,5 innych opcji. Posiadacz smartfona  wykorzystuje ich dwukrotnie więcej, czyli 5.

E&Y sprawdzał m.in. powody, dla których użytkownicy smartfonów relatywnie rzadko korzystają za ich pomocą z Internetu. Badanie wykazało m.in., że tylko 20 proc. badanych uznaje taryfy mobilnego Internetu proponowane przez operatora za zrozumiałe, co z kolei oznacza, że 80 proc. uważa je za nieczytelne.10 proc. badanych było wręcz zdania, że nie zrozumiało nic i nie mogło porównać ofert operatorów, a 12 proc. stwierdziło, że… nie wie, czy oferta jest zrozumiała.

Spośród osób, które zrezygnowało z przeglądania stron www za pomocą komórki 24 proc. zrezygnowało w obawie przed tym, że zapłacą wyższy rachunek niż się spodziewało, a 14 proc. stwierdziło, że jednak nie rozumie swojej taryfy mobilnego Internetu.

Wśród najczęściej otwieranych aplikacji są strony internetowe, komunikatory tekstowe, media społecznościowe, VoIP oraz serwisy muzyczne. Badanie przeprowadzono na 6 tysiącach klientów telekomów w 12 krajach: Australii, Brazylii, Chinach, Czechach, Grecji, Holandii, Indiach, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.