Umowy operatorów z klientami na celowniku UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skrytykował największych operatorów za niedozwolone praktyki stosowane przy zawieraniu umów z klientami i niejasności w regulaminach. – Problem dotyczy wszystkich operatorów. Chcieliśmy mu zaradzić, pisząc wzorcowe regulaminy świadczenia usług, ale projekt okazał się niewykonalny – komentuje dla rpkom.pl Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Publikacja: 06.05.2010 15:09

Umowy operatorów z klientami na celowniku UOKiK

Foto: UOKiK

Aż 12 proc. klientów firm telekomunikacyjnych nie czyta umów, pod którymi składa swoje podpisy, a kolejne 56 proc. przegląda je tylko pobieżnie – ogłosił [b]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b]. Dziś zaprezentowany został raport urzędu [i]Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych[/i].

Urząd poinformował o wynikach kontroli praktyk stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych przy zawieraniu umów na odległość, za pośrednictwem internetu. Jak ujawniła [b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel[/b], prezes UOKiK, urząd miał zastrzeżenia do wszystkich operatorów z grona wielkiej czwórki: [b]PTK[/b], [b]PTC[/b], [b]Polkomtela[/b] oraz [b]P4[/b]. UOKiK zakwestionował stosowane przez operatorów praktyki zawierania umów z klientami. – Jedną z nich był brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Okazało się, że niektórzy operatorzy uznawali za taki moment chwilę, w której klient składał internetowe zamówienie na usługę telekomunikacyjną – mówiła prezes UOKiK.

Urząd zakwestionował także praktykę dostarczania klientom umów do podpisu za pośrednictwem kurierów. – Taka sytuacja praktycznie uniemożliwia dokładne zapoznanie się z umową – powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Takie praktyki według UOKiK stosował PTK Centertel. Urząd miał także zastrzeżenia do sposobu informowania o zasięgu oferowanych usług. Poszło o mapę zasięgu sieci Play, która pokazywała zasięg usług głosowych i dostępu do internetu, utrudniając zapoznanie się z zasięgiem poszczególnych usług oddzielnie.

[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika/501632,514892,9.jpg”/>

Jeden z najważniejszych zarzutów antymonopolowego urzędu dotyczył jdnak błędnego informowania konsumentów o prawie odstąpienia od umowy lub zmiany jej warunków. Jak podaje UOKiK, zasady naruszył PTK Centertel, który nie przyznawał prawa odstąpienia od umowy tym klientom, którzy zmieniali warunki kontraktu telefonicznie (co wymagało akceptacji aneksu do umowy), a po namyśle chcieli z niej zrezygnować. Postępowanie w takich sprawach zostało wszczęte wobec PTK oraz P4.

– Podobne problemy dotyczą praktycznie wszystkich operatorów działających w Polsce. Mamy ich ok. 2,5 tys. Czasem mamy do czynienia ze świadomym działaniem, a niekiedy z nieumiejętnością skonstruowania prawidłowej umowy – skomentowała dla rpkom.pl [b]Anna Streżyńska[/b], prezes [b]Urzędu Komunikacji Elektronicznej[/b]. Jak dodała, w UKE nigdy nie powstały wzorcowe regulaminy, z których mogliby skorzystać operatorzy. – Próby ich stworzenia okazały się nieskuteczne, każda firma świadczy nieco inne usługi, na nieco inny sposób.

– Problemy z umowami i regulaminami były, są i będą. Istnieją jednak pewne narzędzia, które umożliwiają UKE, i nie tylko jemu, reagowanie. Natomiast problemem są usługi świadczone drogą elektroniczną, które naruszają prawo, ale postępowania często są umarzane ze względu na znikomą społeczną szkodliwość czynu. Takie przypadki są drobne, ale jest ich dużo. Tu istnieje znaczna luka w prawie. Współpracujemy z policją np. w sprawach serwisów Pobieraczek czy WykręćNumer.pl, ale załatwienie tych problemów wymaga rozwiązań systemowych – przekonuje prezes UKE.

Przy okazji kontroli operatorów telekomunikacyjnych przeprowadzonych przez UOKiK powstał raport dotyczący przestrzegania praw konsumentów w wybranych transakcjach zawieranych na odległość. Pełny tekst tego dokumentu można pobrać ze strony rpkom.pl [link=http://grafik.rp.pl/grafika/514894.pdf]tutaj[/link].

Aż 12 proc. klientów firm telekomunikacyjnych nie czyta umów, pod którymi składa swoje podpisy, a kolejne 56 proc. przegląda je tylko pobieżnie – ogłosił [b]Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b]. Dziś zaprezentowany został raport urzędu [i]Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych[/i].

Urząd poinformował o wynikach kontroli praktyk stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych przy zawieraniu umów na odległość, za pośrednictwem internetu. Jak ujawniła [b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel[/b], prezes UOKiK, urząd miał zastrzeżenia do wszystkich operatorów z grona wielkiej czwórki: [b]PTK[/b], [b]PTC[/b], [b]Polkomtela[/b] oraz [b]P4[/b]. UOKiK zakwestionował stosowane przez operatorów praktyki zawierania umów z klientami. – Jedną z nich był brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Okazało się, że niektórzy operatorzy uznawali za taki moment chwilę, w której klient składał internetowe zamówienie na usługę telekomunikacyjną – mówiła prezes UOKiK.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda