Koniec wzrostu w płatnej telewizji

Ten rok będzie ostatnim, w którym operatorom uda się mocno zwiększyć liczbę klientów

Publikacja: 01.02.2012 07:43

W ubiegłym roku trzem największym platformom cyfrowych: Cyfrowemu Polsatowi, Cyfrze+ i platformie „n”, mogło przybyć ok. 5 proc. abonentów netto (po odjęciu rezygnacji). Ale tempo przyłączeń nowych klientów wyhamowuje i w przyszłym roku spadnie już o ponad połowę – wynika z uśrednionych szacunków analityków giełdowych, z którymi rozmawiała „Rz”.

I tak według uśrednionych szacunków trzech domów maklerskich (Ipopema Securities, IDM SA i UniCredit CAiB), na koniec 2011 roku Cyfrowy Polsat miał 3,59 mln klientów (przy 3,43 na koniec 2010 r.), a platforma „n”: 903 tys. (przy ok. 800 tys. rok wcześniej). Cyfra+, co sama prognozowała, zwiększyła liczbę abonentów z 1,55 mln do 1,6 mln, łącznie platformy satelitarne na koniec ub. roku miały więc 6,1 mln abonentów, a kablowe i IPTV5,5 mln.

6,1 miliona to szacunkowa liczba klientów platform satelitarnych w Polsce na koniec 2011 roku

Zyski większe dzięki nowym usługom

Zdaniem ekspertów, wielkimi krokami zbliża się zapowiadane od dawna nasycenie całego rynku płatnej telewizji. Uśrednione szacunki ekspertów mówią o 11,6 mln jej klientów w Polsce w 2011 roku, przy czym rynek telewizji kablowych raczej nie rósł. – W 2012 r. roku liczba abonentów wzrośnie do 11,87 mln, a w 2013 roku wyniesie ok. 12 mln. Ale w 2013 roku rynek będzie już stabilny. Tym bardziej że wtedy naziemna cyfrowa telewizja, jeśli faktycznie uda się ją wprowadzić do połowy 2013 roku, zastąpi analogową. Rósł będzie natomiast średni przychód na abonenta platform cyfrowych, dzięki dokładaniu do oferty nowych usług i funkcjonalności – uważa Przemysław Sawala-Uryasz, analityk UniCredit CAiB.

Na pierwszej wspólnej konferencji planujące fuzję platformy Cyfra+ i „n” zapowiedziały, że w trzy lata od startu połączonej platformy (co może nastąpić pod koniec tego roku) chcą mieć łącznie 3 mln klientów. Obecnie mają ich ok. 2,5 mln. Zdaniem analityków ich założenia są bardzo optymistyczne. – Już obecne nasycenie na rynku zakładam na poziomie 80 proc. (czyli 11,5 mln klientów), a potencjał całego rynku płatnej telewizji oceniam na 0,5 mln klientów możliwych do zdobycia w 2012 i 2013 r. – zauważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Trudno policzyć klientów

Jak dodaje Stachowiak, warto jednak odliczyć te gospodarstwa, które mają wykupiony dostęp do co najmniej dwóch płatnych telewizji oraz tych klientów, którzy wywieźli swoje abonamenty za granicę, emigrując. Wtedy  realne nasycenie rynku płatnej telewizji mogłoby wynosić znacznie mniej, bo 68 proc., czyli 9,8 mln gospodarstw domowych.

Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA, ma podobne szacunki. – W 2011 roku nasycenie wynosiło 80 proc. w tym sięgnie 82 proc. w kolejnym 83 proc., a potem będzie rosło minimalnie albo wcale – mówi. Jego zdaniem w 2013 r. płatną telewizję będzie miało w Polsce 12,1 mln gospodarstw domowych.

Optymistyczniej potencjał polskiego rynku takich usług szacuje PricewaterhouseCoopers. Według prognoz tej firmy w tym roku będzie tu 12,41 mln klientów płatnej telewizji, a ich liczba będzie powoli rosła do 2015 r., kiedy sięgnie 13,31 mln.

Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów