– Obiegowe prawdy rynku telekomunikacyjnego, jak to o zagrożeniu rolą tzw. głupiej rury zaburzają perspektywę biznesową operatorów i utrudniają podejmowanie właściwych decyzji. Tymczasem powinni się skupić na podstawowych usługach i nie dać zastraszyć wizją działań OTT – powiedział Martijn Blanken, szef Telstra Global (grupa australiskiej Telstry) podczas konferencji CommunicAsia.

Według niego OTT są faktycznie zagrożeniem i odbierają operatorom część przychodów z usług. Podał jednak przykład Telstry, która – jego zdaniem – odpowiednio pakietując usługi w sieci mobilnej jest w stanie oprzeć się erozji przychodów z SMS powodowanej przez serwisy w rodzaju Viber, czy WhatsApp. Ponadto, według niego, innowacyjne serwisy OTT stymulują popyt na łączność jako taką, na której operatorzy ciągle mogą zarobić.

Kluczem dla operatorów są dobre partnerstwa z dostawcami usług i treści oraz koncentracja na podstawach telekomunikacyjnego biznesu: zasięgu sieci, satysfakcji klienta z podstawowych usług oraz ich jakość rozpatrywana w kontekście rozsądnego poziomu inwestycji. Te powinny być, zdaniem Martijna Blankena, postrzegane bardziej, jako nakłady marketingowe, niż czysto infrastrukturalne.