Reklama

ONZ: potrzeba szerokopasmowych strategii

Publikacja: 25.09.2012 09:13

– D0 2015 r. każdy kraj powinien opracować swoja wizję rozwoju szerokopasmowego w postaci dedykowanej strategii lub włączenia usług szerokopasmowych do definicji telekomunikacyjnej usługi powszechnej – stawia cel Komisja Szerokopasmowa przy ONZ (ang. Broadband Commission for Digital Development) w ostatnim raporcie State of Broadband 2012: Achieving Digital Inclusion for All.

Wedle tego raportu w ubiegłym roku 119 państw zrzeszonych w ONZ dysponowało zdefiniowaną strategią szerokopasmową, 12 krajów nad nią pracowało, a 62 jeszcze tego nie zrobiło. Raport nie wymienia wprost Polski i trudno ocenić, czy jakikolwiek z istniejących obecnie dokumentów traktowany jest, jako oficjalna strategia szerokopasmowa.

Komisja Szerokopasmowa wskazuje, że nawet w krajach, które strategią dysponują cele i narzędzia działania określone są w bardzo różny sposób. Jako przykład podawana jest Australia, której rząd realizuje 10-letni plan (do 2019 r.) dostarczenia linii 1 Gb/s dla 93 proc. gospodarstw domowych i firm. W wielu innych krajach strategie nie mają tak konkretnego wymiaru.

W różny sposób są także wyznaczane strategiczne cele: od 2 Mb/s dla 100 proc. obywateli w Hiszpanii (2011 r.) przez 100 Mb/s dla 30 proc. obywateli we wszystkich krajach Unii Europejskiej (2020 r.) do 100 Mb/s dla 100 proc. obywateli w Finlandii (2016 r.) i w Danii (2020 r.)

Wedle raportu narodowe plany szerokopasmowe winny opierać się na trzech podstawach: stymulowania popytu poprzez kształtowaniu umiejętności korzystania z usług szerokopasmowych pośród obywateli, aktywny udział w rozwoju infrastruktury szerokopasmowej oraz znoszenie barier prawnych utrudniających inwestycje.

Reklama
Reklama

Raport, obok innych treści, publikuje także ranking penetracji usługami szerokopasmowymi. W dziedzinie dostępu stacjonarnego Polska plasuje się na 44 miejscu (na 132 kraje) z nasyceniem 14,4 proc., a w dziedzinie dostępu mobilnego na miejscu 15 z penetracją 48,4 proc.(raport musi uwzględniać zarówno dostęp przez modemy, jak i telefony komórkowe).

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama