Nokia: jesteśmy liderem polskiego rynku i nim pozostaniemy

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland twierdzi, że fiński producent coraz lepiej sobie radzi w segmencie smartfonów, w których do niedawna oddawał pole rywalom. Jeszcze oomóc ma m.in. udoskonalenie systemu Symbian i wprowadzenie na rynek kolejnego modelu telefonu opartego na Linuxie. Nokia nie wystraszyła się zapowiedziami Samsunga, że w tym roku, to koreańska firma sprzeda w Polsce najwięcej komórek.

Publikacja: 03.02.2010 11:44

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland

Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland

Foto: Nokia

[b]rpkom.pl: – Jaki był miniony rok dla Nokii w Polsce? Ile telefonów sprzedaliście i jaki to dało udział w rynku?[/b]

[i]Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokia Poland[/i]: – Miniony rok stanowił duże wyzwanie dla całego rynku, jednakże Nokia umocniła w ciągu jego trwania swoją pozycję lidera. Dzięki nowościom produktowym zwiększyliśmy swój udział w rynku smartfonów w 4Q 2009. Nie podajemy jednak danych sprzedaży na poszczególnych rynkach. Mogę tylko powiedzieć, że obecnie szacujemy nasz udział w rynku globalnym na 38%.

[b]Które modele sprzedawały się najlepiej i w jakich ilościach?[/b]

– W ubiegłym roku były przynajmniej dwa modele, które cieszyły się dużą popularnością: muzyczna Nokia 5800 XpressMusic oraz smartfon Nokia N97. Potwierdzają to nie tylko nasze wyniki sprzedaży, ale i publikowane w sieci rankingi popularności telefonów w 2009 roku.

[b]A ile telefonów sprzedajecie dziś w kanale pozaoperatorskim i jakiego rodzaju są to aparaty?[/b]

– Już od pewnego czasu obserwujemy wzrost udziału sprzedaży u dystrybutorów oraz w sieciach sprzedaży pozaoperatorskich. Obecnie Nokia dostarcza w Polsce do tego segmentu około 25% swoich urządzeń. Wiąże się to m.in. ze zmianą oczekiwań klientów – coraz chętniej decydują się oni na zakup telefonów droższych, ale bardziej dostosowanych do ich potrzeb. Duże przełożenie na tę sytuację ma również coraz większa liczba punktów sprzedaży niezależnej.

[b]A jeśli chodzi o operatorów, z którym z nich współpraca składa się w ma dziś najlepiej? Czy któryś z nich sprzedaje znacząco więcej telefonów waszej firmy niż inni?[/b]

– Współpraca ze wszystkimi operatorami jest w naszym przekonaniu bardzo udana. Co szczególnie nas cieszy operatorzy są zainteresowani uruchamianymi przez nas kolejnymi usługami: Ovi Sklep, Ovi Mapy, czy Nokia Messaging – dostępnymi już w sieci Play i Orange. W ubiegłym roku Nokia wspólnie z operatorami zrealizowała również dwa ważne projekty promocyjne: Era Nowe Horyzonty i Orange Warsaw Festiwal.

[b]Jaki macie pomysł na walkę z konkurencją w segmencie smartfonów?[/b]

– Smartfony zajmują w naszej strategii bardzo ważną grupę produktów, czego dowodem jest mocne, stale rozwijane portfolio. Mówię tu przede wszystkim o telefonach Nokia ESeries i NSeries, wśród których ostatnio pojawił się mocno wspierany przez nas model N900. To urządzenie oparte na systemie operacyjnym Linux. W tym roku planujemy wprowadzenie jeszcze jednego modelu opartego na tym OS. Oczywiście Symbian pozostaje naszym głównym systemem operacyjnym i, co ważne, w tym roku będzie się rozwijać i pojawi się w produktach z coraz to niższych półek.

[b]Jak państwo widzą przyszłość i perspektywy systemu Symbian w kontekście ekspansji Androida, czy iPhone’a?[/b]

– W 2010 roku planujemy premierę nowej wersji Symbiana ze zmienionym interfejsem użytkownika.Spodziewamy się, że nowy, bardziej zaawansowany technologicznie i 2-3 krotnie szybszy interfejs zwiększy komfort użytkowania naszych urządzeń. Wśród planowanych ulepszeń jest również wykorzystywanie akceleratorów grafiki. Jak wspomniałem, Symbian trafiać będzie do coraz tańszych telefonów.

[b]Samsung otwarcie mówi, że jego celem w 2010 roku jest objecie pozycji lidera na rynku komórkowym w Polsce i zdystansowanie Nokii. Czy będziecie bronić pozycji lidera? Jaki udział w polskim rynku w tym roku chcielibyście mieć?[/b]

– Nokia jest liderem i nim pozostanie. Wierzę, że mocne portfolio telefonów wzbogacone o zaawansowane usługi, zapewni nam oczekiwane rezultaty.

[b]Czy jednak państwa zdaniem cel Samsunga nie oznacza, że brand Nokii w Polsce zaczyna trochę blednąć?[/b]

– Nokia ma na rynku polskim silną pozycję, co potwierdza wielkość sprzedaży, badania rynkowe i konsumenckie. Klienci bardzo cenią i lubią nasze telefony – spora część użytkowników wybiera raz za razem kolejne modele Nokii. Ponadto, dzięki podejmowanym przez nas działaniom pomocyjnym, klienci wracają do naszego brandu, co potwierdziły wyraźnie wyniki w 2009 roku. W naszej strategii odporni jesteśmy na mocne, ale krótkotrwałe posunięcia innych producentów. Portfolio telefonów i konsekwentne realizowanie strategii przyjętej przez Nokię dwa lata temu pozwalają mi jednak spać spokojnie.

[b]A czy zadowoleni jesteście z wyników jakie uzyskały w zeszłym roku wasze nowe przedsięwzięcia w Polsce takie jak Nokia Music Store czy sklep Nokia Ovi?[/b]

– Nokia Music Store stanowi alternatywę dla tradycyjnych płyt CD oraz muzyki nielegalnie ściąganej z sieci. Obserwujemy stały wzrost liczby użytkowników i ilości pobieranych utworów. Jeśli chodzi zaś o sklep Ovi, to dzięki niedawno wprowadzonym udogodnieniom przyciąga on coraz więcej użytkowników w Polsce. Na globalnym rynku Sklep Ovi notuje 100% wzrost co miesiąc – czym niewiele sklepów internetowych może się pochwalić.

[b]Jak pana zdaniem będzie wyglądać sytuacja na rynku telefonów komórkowych w Polsce w 2010 r. w porównaniu z rokiem minionym?[/b]

– W 2010 r. będziemy kontynuować działania skupione wokół wartości dodanej dla użytkownika w telefonie. Chcemy również umacniać naszą pozycje lidera na rynku smartfonów i takiego trendu również spodziewamy się w Polsce.

[b]Dziękujemy za rozmowę.[/b]

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić