Eurotel spodziewa się 20-30-proc. zmniejszania sieci sklepów T-Mobile

Publikacja: 24.03.2015 10:13

164,6 mln zł przychodów i 5,7 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom spółki zanotowała w 2014 r. Grupa Eurotel, prowadząca salony z usługami operatorów oraz sieć sklepów z produktami Apple. Przychody Grupy Eurotel urosły w porównaniu z 2013 r. o blisko 20 proc., a zysk netto przypisany właścicielom Eurotela o niecałe 10 proc.

Poprawie wyników towarzyszył wzrost zatrudnienia w grupie. Spółka-matka – Eurotel SA – zatrudniała nowych pracowników do sklepów iDream (z urządzeniami Apple), ale przybyło także pracowników w Viamind, zajmującym się sprzedażą usług P4, operatora sieci Play.  Eurotel zatrudniał w grudniu 226 osoby (rok wcześniej 212), a Viamind 190 (177 w grudniu 2013 r.).

Dilerska grupa tradycyjnie opisuje przebieg współpracy ze swoim historycznie największym zleceniodawcą – T-Mobile Polska. Zaznacza, że inaczej niż w poprzednich latach, gdy z początkiem roku wchodziły zwykle w życie zmiany w zasadach rozliczenia prowizji, w ubiegłym roku zmiana taka miała miejsce dopiero w IV kw.  „W związku ze słabymi wynikami sprzedaży w 2013 roku, podjęto rozmowy z operatorem w celu zmiany systemu wynagradzania już na początku 2014 roku, ale rozmowy te prowadzone były przez całe pierwsze półrocze i dopiero nowa koncepcja mogła zostać zaprezentowana i wejść w życie od IV kwartału 2014 roku” – czytamy w sprawozdaniu Eurotela.

Diler informuje, że w salonach T-Mobile obserwował spadek ruchu, co zrzuca na kart „słabego przekazu marketingowego oraz zmian w ofercie dla klientów, skutkujących ograniczeniem potencjalnego rynku. (…)  „Nie bez znaczenia była również konkurencja wewnętrzna między innymi kanałami sprzedaży operatora jak np. call center czy Internet” – czytamy.

„Ostatni kwartał 2014 roku to zmiany w zarządzie T-Mobile, które prawdopodobnie ograniczyły również w pewnym stopniu efektywność podejmowana decyzji” – uważa zarząd Eurotela.

W drugim półroczu br. w życie wejdzie nowy system premiowy dla sprzedawców. „Obecnie zakomunikowany został już nowy model wynagradzania, którego podstawowym założeniem będzie oparcie się na kategorii uzyskiwanej marży z pojedynczego zdarzenia. Dodatkowym składnikiem będzie premia za realizację planu oraz składniki jakościowe (ale również w oparciu o parametr marżowy jako bazę). System ten ma wejść w życie w II półroczu 2015 roku, ale ostateczne data jego wdrożenia nie jest jeszcze znana” – podał Eurotel, który uważa, że zmiany w sposobie rozliczeń mogą pozytywnie przełożyć się na jego wyniki.

Diler informuje przy tym jednocześnie, że w 2015 roku planowane jest zredukowanie sieci sprzedaży w ramach operatora T-Mobile.

„Skala tej redukcji ostatecznie nie jest jeszcze znana, gdyż prowadzone są obecnie rozmowy na temat określenia ilości punktów przeznaczonych do zamknięcia. Celem tego procesu jest uporządkowanie rynku sprzedaży detalicznej w taki sposób, aby pozostały na nim jedynie najlepsze salony sprzedaży i aby nie dochodziło do niepotrzebnej konkurencji wewnętrznej między nimi” – przekazuje Eurotel.

Według spółki, najbardziej intensywny będzie ten proces w II kw. br. ale z racji ograniczeń formalnych dotyczących np. okresów wypowiedzenia umów najmu, przesunie się również na cały 2015 rok. W ramach sieci Eurotel skala zjawiska dotyczyć może kilkudziesięciu salonów sprzedaży, co przekładać się będzie na 20-30 proc. redukcję sieci. Zarząd Eurotela, uważa, że trudno przewidzieć skutki tego procesu. Podkreśla, że analogiczna sytuacja kilka lat temu była neutralna dla osiąganego wyniku.

Na koniec grudnia Eurotel prowadził 7 salonów iDream, Sieć sprzedaży Eurotel w ramach operatora T-Mobile liczyła 162 salony z czego 48 było obsługiwanych bezpośrednio przez Eurotel. Na koniec 2013 roku były to łącznie 164 salony.

W ramach sieci Viamind liczba salonów na koniec 2014 roku wyniosła 100, a na koniec 2013 roku było to 110 salonów.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu