PTC: W I kwartale w Polsce sprzedało się blisko 400 tys. laptopów

Centertel (Orange), Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) i Polkomtel (Plus) zwiększają swój udział w rynku dystrybucji laptopów. Pojawiają się opinie, że tylko w ten sposób można zdobywać rynek mobilnego internetu.

Publikacja: 13.06.2012 16:54

Sprzedając przenośne komputery razem z usługą mobilnego dostępu do Internetu, telekomy wspierają szybszy rozwój tego segmentu rynku, walcząc jednocześnie z operatorami stacjonarnymi.

Operator sieci T-Mobile, który sprzedaje sprzęt z usługą blueconnect, szacuje, że w jego przypadku udział w rynku sprzedaży laptopów wyniósł w I?kw. br. 12 proc., przy czym ocenia, że na rynku detalicznym w I kw. br. sprzedało się w Polsce blisko 400 tys. laptopów.

– To oznacza, że co ósmy laptop sprzedaje się w naszej sieci – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej T-Mobile.

Zestawienie tych danych znaczy, że w I kwartale br. T-Mobile sprzedał usługę dostępu do Internetu z laptopem około 48 tys. abonentom. Nie oznacza zaś, że o tyle przyrosła liczba użytkowników Internetu sieci, bo trzeba jeszcze uwzględnić osoby, które w tym czasie umowy nie przedłużyły lub wzięły usługę w wersji SIM-Only.
PTC posługuje się tu przy tym kategorią „laptop” obejmującą także netbooki i ultrabooki.

Orange swojego udziału w rynku laptopów nie zdradza, ale szacujemy go na około  6 proc.

Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy Telekomunikacji Polskiej (Orange) podaje bowiem, że połowa nabywców usługi mobilnego internetu – Orange Free – kupuje ją z terminalem.  Obok notebooków i netbooków, nabywają oni także tablety.

– Większość z tych osób wybiera u nas netbooki – mówi Jabczyński.

Jeśli więc uwzględnić, że w I kw. br. liczba klientów Orange Free urosła o 59 tys. i – śladem PTC – zaliczyć netbooki w poczet sprzedaży laptopów, to okaże się, że w Orange sprzedać się mogło w I?kw. br. 20-25 tysięcy sztuk przenośnych PC-tów.

Polkomtel o liczbach rozmawiać nie chce. – Udział operatorów telekomunikacyjnych w rynku sprzedaży komputerów cały czas rośne. Bardzo często barierą zakupu przez klienta usługi dostępu do internetu jest po prostu brak odpowiedniego sprzętu. Wielkość rynku usług dostępu do internetu można więc zwiększać jedynie ilością sprzętu umożliwiającego korzystanie z niego – mówi Piotr Chołuj – zastępca dyrektora Departamentu Marketingu i Rozwoju Biznesu ds. Linii Data.– Laptop lub tablet w ofercie operatora znakomicie poszerzają bazę tego sprzętu oraz rozwijają rynek internetowy – dodaje.

Na ile telekomy przyczyniają się do wzrostu rynku laptopów w Polsce – dopiero się okaże. firma analityczna IDC wyliczyła, że w I kw. 2012 r. do magazynów w Polsce trafiło 564 tys. sztuk laptopów, czyli o 20 proc. więcej niż w I kwartale 2011 r., ale tłumaczy ten wzrost uzupełnianiem potrzeb magazynów.

Nie można wykluczyć, że agresja sieci komórkowych przy zdobywaniu klientów za pomocą sprzętu komputerowego spadnie po zmianie Prawa telekomunikacyjnego. Dziś ich oferty obejmują umowy wieloletnie: nawet 36-48-miesięczne. Nowelizowane prawo tę długość ograniczy do 2 lat.

Sprzedając przenośne komputery razem z usługą mobilnego dostępu do Internetu, telekomy wspierają szybszy rozwój tego segmentu rynku, walcząc jednocześnie z operatorami stacjonarnymi.

Operator sieci T-Mobile, który sprzedaje sprzęt z usługą blueconnect, szacuje, że w jego przypadku udział w rynku sprzedaży laptopów wyniósł w I?kw. br. 12 proc., przy czym ocenia, że na rynku detalicznym w I kw. br. sprzedało się w Polsce blisko 400 tys. laptopów.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał