Wyniki T-Mobile Polska w I kwartale 2016 r.: już mniej niż 12 mln kart SIM. Przychody w górę

Publikacja: 04.05.2016 07:39

Z 11,821 mln aktywnych kart SIM zakończył pierwszy kwartał br. T-Mobile Polska – wynika z danych opublikowanych przez właściciela polskiej sieci, Deutsche Telekom w Bonn.

Wynik ten jest o 235 tys. kart SIM niższy niż w grudniu br. i o 3,973 mln mniejszy niż w I kw. 2015 roku.

O ile spadek w ciągu 12 miesięcy to w dużej mierze efekt usunięcia z systemów tzw. „martwych dusz” w grudniu 2015 roku, to spadek w ostatnim kwartale już raczej nie. Nie wskazują na to przypisy w prezentacji DT, ani komentarze, jakie docierają do nas z polskiej firmy.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. ubyło zarówno aktywacji abonamentowych (post-paid): spadek o 59 tys. do 6,518 mln, jak i korzystających z usług na kartę: spadek o 184 tys. do 5,3 mln.

Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty widać natomiast w przypadku statystyk klientów usług stacjonarnych, choć liczby stanowiące podstawę ich obliczenia są relatywnie niewielkie. Liczba łączy telefonii stacjonarnej, z których korzystają klienci T-Mobile urosła o 50 proc. do 18 tys.. W końcu marca telekom obsługiwał także 10 tys. łączy szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do Internetu, co oznaczało wzrost o 66,7 proc. rok do roku. W dostępie hurtowym funkcjonowało zaś w marcu 6 tys. łączy, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przychody T-Mobile w Polsce wyniosły 378 mln euro, co w tej walucie oznacza spadek o 1 proc. rok do roku. Jednak po przeliczeniu na złote, przychody operatora w I kw. 2016 r. wyniosły 1,64 mld zł, wobec 1,6 mld zł rok wcześniej, czyli o 2,4 proc. więcej niż w I kw. 2015 r.

W części stacjonarnej (biznes przejęty wraz z GTS Poland i konsolidowany od stycznia ub.r.) zanotowano 4,5-proc. wzrost do 24 mln euro (104,6 mln zł), ale w dużo większej części komórkowej wpływy wyniosły 354 mln euro, co w przeliczeniu na złote daje 1,54 mld zł, o 40 mln zł więcej (2,6 proc.) niż w I kw. 2015 r.

W segmencie klientów indywidualnych przychody spadły o blisko 11 proc., w części usług dla klientów indywidualnych i o blisko 9 proc. w części usług dla biznesu (B2B).

EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) T-Mobile Polska spadała szybciej niż przychody – o 7,7 proc. i wyniosła 120 mln euro.

W przeliczeniu na naszą krajową walutę, było to odpowiednio 523 mln zł i spadek o około 4 proc. rok do roku.

Marża na tym poziomie obniżyła się o 2,3 pkt. proc. do 31,7 proc.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu