P4 atakuje segment pre-paid: w perspektywie poprawa ARPU i większe zużycie transferu

Publikacja: 18.02.2014 15:43

P4, operator sieci Play przedstawił dziś nową ofertę dla użytkowników telefonów na kartę (pre-paid). Opiera się ona na nielimitowanych usługach w ramach sieci oraz relatywnie taniej transmisji danych. Rozmowy poza sieć pozostają dodatkowo płatne, choć przy w najwyższym doładowaniu zostały przecenione z 29 gr. za minutę do 9 gr. za minutę.

Szczegóły wyglądają następująco. Nowa oferta Play ma trzy odsłony pod szyldem nawiązującym do pakietów no-limit  – „Formuła”.

Formuła SMS obejmuje nielimitowane SMS-y do wszystkich sieci za 7 zł miesięcznie.  Z kolei drugą taryfę – Formułę 3w1 – składają się nielimitowane SMS-y do wszystkich sieci, nielimitowane rozmowy z innymi użytkownikami Play oraz 100 MB Internetu za 14 zł miesięcznie.

Ostatnia – Formuła 4w1, najbardziej przypominająca popularyzowane przez Play rozwiązania no-limit – to nielimitowane SMS-y do wszystkich sieci, nielimitowane rozmowy w Play, 1 GB Internetu w sieci 4G LTE oraz połączenia telefoniczne do pozostałych sieci w cenie 9 gr. za minutę.

Aby korzystać z tak zbudowanego pakietu trzeba doładować telefon co miesiąc za 21 zł i utrzymywać na koncie środki na rozmowy poza sieć. Przy założeniu, że  przeciętny użytkownik pre-paid w Play wykonuje nieco więcej połączeń niż przeciętny klient Orange Polska (około 90 minut miesięcznie 2013 r.), z czego około połowę (jak deklaruje zarząd) – poza sieć – dodatkowy koszt rozmów telefonicznych to około 5 zł miesięcznie.

Promocje uruchamia się na kilka sposobów, przy czym P4 wprowadził mechanizm powiadamiania użytkowników o zbliżającym się końcu okresu rozliczeniowego i terminie, w którym trzeba doładować konto, aby zachować warunki raz zamówionej oferty.

– Oferty pre-paid zbudowane są często z elementów, które użytkownicy aktywują w różnych momentach w czasie i o których przedłużanie muszą dbać samodzielnie. Nasza oferta to ułatwienie – mówił Bartosz Dobrzyński, członek zarządu P4 odpowiedzialny za marketing i sprzedaż.

Jak przekonywał, w nowym wydaniu oferta jest o od 15 proc. do 500 proc. tańsza od konkurencyjnych.

– Segment pre-paid to bardzo duży rynek i z naszego punktu widzenia – ciągle rosnący – mówił Dobrzyński, pytany dlaczego operator wyszedł na rynek z nową propozycją dla użytkowników telefonów na kartę, skoro strategia zakłada poprawianie struktury bazy klientów na rzecz post-paid. Pre-paid stanowi około 53 proc. bazy użytkowników P4, ale odpowiada za 21 proc. przychodów operatora (dane za 9 miesięcy ub.r.).

Z rozmów z przedstawicielami firmy wynikało przy tym wprost, że ogłoszony właśnie ruch jest wykonywany z myślą o budowie bazy użytkowników silniej związanych z operatorem – bo umową. Michał Sobolewski, odpowiadający w P4 za rynek masowy wskazywał lapidarnie: – Im więcej pre-paidu, tym więcej potem post-paidu.

Jeśli nowa oferta się przyjmie, powinna pozwolić P4 podnieść ARPU w segmencie pre-paid. Operator zaprezentował inwestorom średni miesięczny przychód z usług wykonywanych (outbound) generowany przez aktywnego użytkownika. Tak liczone ARPU wynosi około 12,5 zł. To zaś oznacza, że średnie ARPU, uwzględniające również posiadaczy numerów telefonicznych, nastawionych na przyjmowanie połączeń, będzie zdecydowanie niższe (konto aktywne rok, pozwalające odbierać połączenia to koszt 5 zł).

Popularyzacja pakietów Formuły z Internetem pozwolić powinna podnieść również wykorzystanie transferu danych przez przeciętnego użytkownika pre-paid, które w ub.r. wynosiło około 152 MB miesięcznie (w post-paid – 849 MB).

Sobolewski pytany o wyniki MNP w styczniu i lutym oraz korelację z nową ofertą pre-paid komentował, że osoby przenoszące numer między ofertami pre-paid nie jest liczne. Według niego może być to to kilka, do 10 proc. przenoszonych numerów.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu