Operatorzy szykują się na iPhone’a 5

Publikacja: 13.09.2012 22:53

Operatorzy szykują się na iPhone’a 5

Foto: apple.com

iPhone 5 trafi do Polski w tydzień po amerykańskiej premierze rynkowej. Operatorzy komórkowi – T-Mobile, Orange i Play – twierdzą, że zaoferują go klientom juz 28 września. Także Plus zapowiada wprowadzenie telefonu Apple do sprzedaży. iPhone, jeden z najbardziej wpływowych, gadżetów na świecie, ze względu na wysoką cenę wciąż nie za dobrze odnajduje się na polskim rynku. Mimo to czeka nas w tym roku kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży tego smartfonu – przewiduje IDC.

Powód? Do gry na iPhone’owym rynku poważnie wkroczył Play. Operator ten po raz pierwszy wprowadzi najnowszy model telefonu Apple do sprzedaży w tym samym dniu co dwaj główni partnerzy tej firmy w Polsce: Orange i T-Mobile. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz”, Play zobowiązał się do rozprowadzenia dużej liczby telefonów Apple, tak więc możemy się spodziewać agresywnej polityki sprzedaży ze strony tego operatora.

– iPhone 5 ma szansę sprzedawać się w Polsce lepiej niż poprzednie wersje, przede wszystkim dzięki wzrostowi rynku smartfonów w naszym kraju oraz z powodu oficjalnego wprowadzenia urządzeń Apple do oferty kolejnego operatora, czyli Play – mówi Marek Kujda, analityk firmy IDC.

– Nie możemy jeszcze podać ceny nowego iPhone’a, ale postaramy się, aby nasza oferta była bardzo konkurencyjna – powiedział rpkom.pl Marcin Gruszka, rzecznik Play.

Również pozostali operatorzy nie zdradzają cen ani szczegółów oferty związanej z iPhone’em 5, tłumacząc się tajemnicą handlową, do jakiej zobowiązuje ich umowa z Apple.

– Do 28 września nie podajemy szczegółów naszej oferty – dodaje Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange. – Mogę tylko zapewnić, że tego dnia dostępne będą w ofercie Orange zarówno same aparaty, jak i karty nano-SIM, unikalne dla iPhone’a 5.

Poważny atut w ręku ma Plus: iPhone 5 to telefon współpracujący z szybkim Internetem LTE, a tylko ten operator udostępnia obecnie transmisję danych w technologii LTE 1800 MHz, umożliwiającej wykorzystanie tej funkcji.

Za nowego iPhone’a w dniu premiery rynkowej w USA trzeba będzie zapłacić 199 dol. (wersja 16GB), 299 dol. (32GB) i 399 dol. (64GB). Polskie ceny w oficjalnym kanale sprzedaży nie są jeszcze znane. Ponieważ jednak ruszyła już przedsprzedaż w USA, na Allegro telefon ten dostępny jest już teraz, w cenie powyżej 3300 zł.

– Na taką ofertę skusić się może tylko niewielka grupka fanów produktów Apple, którzy stanowią niewielki procent wszystkich użytkowników smartfonów w Polsce – mówi Tomasz Witt, prezes firmy Norbsoft tworzącej aplikacje mobilne.

A ilu jest wszystkich użytkowników telefonów Apple w Polsce? Liczbę tę bardzo trudno ustalić. Operatorzy i Apple nie podają takich danych. Andrzej Pomarański, rzecznik T-Mobile, mówi, że operator ten jest zadowolony z dotychczasowych wyników sprzedaży. Podobnie uważa Play. Z kolei dla Orange sprzedaż tych urządzeń nie jest satysfakcjonująca ze względu na wysoką cenę.

– Według IDC w 2011 roku oficjalnymi kanałami sprzedaży rozeszło się w naszym kraju blisko 140 tysięcy sztuk iPhone’ów, co stanowi około 4 proc. rynku smartfonów w Polsce – mówi Marek Kujda.

– Liczbę wszystkich iPhone’ów sprzedanych w Polsce szacujemy na ok. 800 tys. – 1 mln urządzeń – twierdzi Tomasz Witt. – Ten wynik to efekt sprzedaży urządzeń drogą oficjalną, a więc u operatorów komórkowych i autoryzowanych dystrybutorów Apple, oraz na rynku wtórnym. A właśnie na tym ostatnim – ze względu na niższą od oficjalnej cenę zakupu – odbywa się znaczna część sprzedaży iPhone’ów w Polsce.

Według IDC rok 2012 ma przynieść kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży telefonów Apple w kanałach oficjalnych.

– iPhone zawsze wzbudza pozytywne emocje i Play spodziewa się, że i nowa wersja tego telefonu będzie się sprzedawała bardzo dobrze – twierdzi Marcin Gruszka.

– W Polsce wciąż najważniejszym czynnikiem wyboru telefonu jest cena. Nie spodziewałbym się więc boomu na iPhone’a 5 wkrótce po jego premierze rynkowej, kiedy telefon będzie wciąż drogi  – twierdzi z kolei Witt. – Początkowo będzie to raczej sygnał pobudzający sprzedaż poprzedniego modelu, iPhone’a 4S, którego cena znacznie spadnie po wprowadzeniu nowej wersji telefonu.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay