Netia: transakcja z UPC to wyjątkowa okazja

W przyszłym roku Netia rozpocznie walkę o klientów UPC. Na mocy decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów klienci kablowej sieci będą mieli 6 miesięcy na opcjonalną migrację do usług nabywcy nakładkowej infrastruktury kablowej. Można szacować, że dzięki akwizycji nakładki Netia zyskała dostęp do 300-400 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych, o których będzie walczyć. Operator rozpoczyna integrację sieci i zaoferuje usługi w technologicznie unikalny – jak na polskie warunki – sposób

Publikacja: 15.05.2013 15:26

Netia: transakcja z UPC to wyjątkowa okazja

Foto: ROL

Netia poinformowała, że nakładka, jaką w wyniku decyzji Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów musiało jej sprzedać UPC Polska będzie kosztowało 6-21 mln zł w zależności od efektów przyszłej sprzedaży.

Mimo to, wedle nieoficjalnych informacji, Netia szacuje całkowity bilans umowy z UPC na plus 8 mln, ponieważ umowie o akwizycji sieci towarzyszyły aneksy umów o dzierżawę kanalizacji teletechnicznej UPC, na czym Netia spodziewa się zaoszczędzić w ciągu kilku lat ok. 16 mln zł. Dodatkowo UPC zapłaci Netii do końca roku 4,5 mln zł za prawo dzierżawy właśnie odsprzedanej sieci dostępowej. W niektórych rejonach bowiem UPC nie zdążyło dobudować sieci, ma tam wciąż swoich abonentów (kilkadziesiąt tysięcy osób), a infrastrukturę historyczną musiało odsprzedać Netii, aby być w zgodzie z terminami wyznaczonymi przez UOKiK. Kablowa sieć ma uzupełnić luki w pokryciu w przeciągu tego roku, a do tego czasu będzie płaciło Netii za dzierżawę sieci. UPC działało pod silną presją czasu, co wpłynęło na kształt porozumienia z Netią.

– Przed nami dużo pracy. Musimy zintegrować ponad 400 węzłów optycznych, jakie sprzedało nam UPC. Część podłączymy dzierżawionymi od partnera włóknami światłowodowymi, część naszymi własnymi liniami. Pod koniec roku powinniśmy być gotowi do pilotażowego uruchomienia usług, a od początku 2014 r. do komercyjnego startu. Będziemy uruchamiali kolejne lokalizacje w ramach ustalonego z UPC harmonogramu – mówił dzisiaj, podczas konferencji prasowej, Mirosław Suszek – członek zarządu Netii ds. techniki.

Wedle jego słów UPC przekazuje kompletną sieć z liniami koncentrycznymi doprowadzonymi do mieszkań abonentów. Na zakupionej infrastrukturze operator uruchomi sieć DOCSIS 3.0 a usługi będzie świadczyć w warstwie IP, do czego dysponuje gotową platformą. Nie ma w tym wypadku potrzeby wdrażania systemu DVB-C do świadczenia usług telewizyjnych. Modemy kablowe będą współpracowały z dekoderami Netia Player.

Integracja sieci – podłączenie węzłów optycznych do sieci, instalacja CMTS i zakup modemów kablowych – będzie kosztować Netię 10-20 mln zł. Operator przystępuje właśnie do wyboru partnerów technicznych i dostawców sprzętu.

Budowa sieci HFC nie zmienia podejścia Netii do akwizycji na rynku kablowym. – Transakcja z UPC była wyjątkową okazją i takich okazji będziemy szukać. Typowe wyceny sieci kablowych w Polsce są dzisiaj – naszym zdaniem – znacznie zawyżone i takie przejęcia nas nie interesują – mówił Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10