– Sieci, które przystąpią do projektu rozproszonych stacji czołowych powinny założyć mocną sprzedaż usług TV. Nawet na poziomie 20-30 proc. nasycenia swojej bazy abonenckiej w ciągu roku – powiedział Arkadiusz Binder z zarządu Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej podczas trwającej w Warszawie XI konferencji tej organizacji.

Projekt zakłada utworzenie zestandaryzowanej platformy technicznej, systemu dystrybucji i pakietyzacji treści wideo z różnych źródeł oraz zestandaryzowanej, wspólnej oferty nadawców dla członków Izby, co ma obniżyć ich koszty wchodzenia i działania na rynku wideo. Jednym  kluczowych czynników jest wspólne działanie wobec nadawców i zawieranie umów licencyjnych. Tutaj izbę reprezentuje firma Evio, we współpracy z którą przygotowany został pierwszy pakiet podstawowy liczący ok. 70 kanałów.

– Wobec rozwoju rynku atrakcyjny ekonomiczne dostęp do usług wideo dla ISP jest kluczowy. Musimy być gotowi na przykład na takie posunięcie sieci kablowych, jak dołożenia usług dostępu do internetu za złotówkę do pakietu usług telekomunikacyjnych. Musimy być gotowi z konkurencyjną ofertą – mówił Arkadiusz Binder. Izba stara się o opracowanie i udostępnienie pakietów tematycznych w odpowiednio niskiej cenie hurtowej.

Grzegorz Giecko z lubelskiej sieci nPlay zwrócił uwagę, że najtrudniejsze jest podpisanie umów z nadawcami, dla których odnośnikiem działania jest współpraca z firmami obsługującymi dziesiątki tysięcy, setki tysięcy lub miliony abonentów. Mali ISP pojedynczo nie reprezentują takiego potencjału i dlatego ich negocjacje z nadawcami nie są proste. Tym bardziej, że nadawcy naciskają na włączanie ich oferty do pakietów podstawowych co zwiększa zasięg i ułatwia im sprzedaż czasu reklamowego. Grzegorz Giecko mówił również, że dla małego operatora zwykle nieopłacalna jest inwestycja we własną stację czołową, zwłaszcza jeżeli chce zapewnić wymaganą przez klientów dostępność usługi TV. Lepiej odbierać multicasty drogą światłowodową i ewentualnie zapewnić backup sygnału przez własną stację czołową.

rpkom.pl jest partnerem medialnym XI Konferencji KIKE