Reklama
Rozwiń

Polskie Radio rozpisało przetarg na cyfrowe radio

Polskie Radio do wtorku czeka na zgłoszenia od technicznych operatorów cyfrowych kanałów radiowych. Z pierwszymi cyfrowymi stacjami chce ruszyć w październiku. Przetarg jest rozpisany na trzy miesiące, za kilka dni upubliczniony zostanie kolejny – na najbliższe trzy lata. Wśród chętnych do dosyłania sygnału kilkunastu cyfrowych stacji nadawanych w systemie DAB+ był Emitel. Nie wiadomo czy będzie miał konkurencję

Publikacja: 05.09.2013 08:00

Polskie Radio rozpisało przetarg na cyfrowe radio

Foto: ROL

Zgodnie z zapowiedzią publiczny nadawca w trybie zamówień publicznych ogłosił przetarg na technicznego operatora pięciu swoich już posiadanych stacji radiowych (cztery kanały PR i Polskie Radio dla Zagranicy), dwóch nowych oraz dwóch regionalnych (RdC oraz Radio Katowice) w systemie cyfrowego nadawania naziemnego DAB+. Oferty zostaną otwarte w najbliższy wtorek o godz. 11.

Przetarg jest na razie ogłoszony na trzy miesiące oferowania tej usługi. Dwie nowe cyfrowe stacje, które ruszą w jej ramach w tym roku w Warszawie i okolicach oraz w Katowicach i Aglomeracji Śląskiej to newsowa rozgłośnia PR24 i Radio Rytm z mainstreamową muzyką.

Za chwilę drugi przetarg

– Już jest przygotowana dokumentacja kolejnego przetargu, na podstawie której zainteresowani operatorzy będą mogli dostarczać sygnał wszystkich planowanych przez nas cyfrowych kanałów w całym przyszłym roku – mówi Radosław Kazimierski, rzecznik Polskiego Radia. Ten drugi, długoterminowy przetarg, na który w ciągu najbliższych dni ogłosi Polskie Radio, będzie rozpisany na trzy lata i obejmie cyfrowe nadawanie naziemne nie tylko wymienionych wyżej stacji, ale także dodatkowych trzech nowych: Radia Retro (stacja dla dojrzałych słuchaczy), Radia Eureka (kanał tematyce naukowo-techniczno-historycznej) oraz Radia Krasnal (kanał dla dzieci i rodziców) i kolejnych rozgłośni regionalnych PR (na początek w planach są m.in. Kielce) na kolejnych obszarach kraju. Cała Polska ma być w zasięgu cyfrowego sygnału radiowego w trzy-cztery lata.

Na cały przyszły roku Polskie Radio ma dla operatora tych wszystkich stacji w cyfrowej wersji 10 mln zł. W kolejnych latach PR liczy na dalsze środki z abonamentu na ten cel. – Zakładamy, że ze środków abonamentowych, przyznawanych z rocznym wyprzedzeniem, systematycznie wydzielana będzie stosowna pula w kolejnych latach. W związku z tym przyjmujemy, że w przyszłym roku w czerwcu będzie podjęta uchwała, która zapewni nam finansowanie projektu w roku 2015 – mówił w rozmowie z Rzeczpospolitą Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.

Ogłoszony w ostatnich dniach przetarg nieograniczony na trzy pierwsze miesiące działania usługi nie przewiduje pobierania wadium od zainteresowanych firm. Kryterium wyboru ofert to zaproponowana przez oferenta cena. Kwota, jaką PR ma na sfinansowanie nadawania swoich kanałów w trzech miesiącach tego roku, zostanie podawana tuż przed otwarciem ofert.

Komercyjni nadawcy nie chcą DAB+

Polskie Radio liczy się z tym, że pierwsze pięć miejsc na nowe cyfrowe stacje zostanie zagospodarowane w wyniku otwartego konkursu, ogłoszonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. – Polskie Radio oczywiście w nim wystartuje – zapewnił.

Brak zainteresowania takim konkursem wyraźnie zasygnalizowali już nadawcy komercyjni, zdaniem których wyfryzowanie radia naziemnego nie ma w Polsce sensu – jest za to kosztowne, bo wymaga uiszczania dodatkowych opłat w ramach równoległego nadawania analogowego i cyfrowego oraz zakupu specjalnych cyfrowych odbiorników przez słuchaczy. – Przy koszcie takiego urządzenia na poziomie ok. 350 zł wymiana urządzeń na cyfrowe kosztowałaby 16 mld zł (5 mld zł, gdyby każde gospodarstwo wymieniło jeden odbiornik) – argumentowali Grupa Radiowa Agora, Eurozet, RMF FM i Grupa Radiowa Time w liście do KRRiT.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku