Smartfony są hitem 2012 roku

Po pokojowym rozstaniu z Ericssonem Sony Mobile jest w tym roku jednym z aktywniejszych producentów telefonów na polskim rynku. W dobie szybko rosnącego segmentu smartfonów producent stara się odnaleźć w nowej rzeczywistości i utrzymać swój ponadprzeciętny (porównując z globalnym) udział w polskim rynku telefonów komórkowych. O sytuacji na nim rozmawiamy z Agnieszką Jaśkiewicz, szefową marketingu Sony Mobile w Polsce

Publikacja: 13.11.2012 08:00

Smartfony są hitem 2012 roku

Foto: ROL

rpkom.pl: – Jakie modele smartfonów są hitami w Polsce w tym roku?

Agnieszka Jaśkiewicz, szef marketingu Sony Mobile w Polsce – Smartfony w ogóle są hitami w tym roku. A z naszych modeli Sony, przez dlugi okres najlepiej sprzedajacym sie modelem na polskim rynku był smartfon Xperia neo V. Cieszymy się też z wyników sprzedaży Sony Xperia S, Xperia P oraz smartfona Xperia T. Od 2012 r zgodnie ze swoją strategią, Sony wprowadza na rynek tylko smartfony

– Jak wygląda tegoroczny rynek smartfonów w Polsce: wolumen, układ sił, trendy?

– Sprzedaż smartfonów w Polsce stanowi już ponad 50 proc. wszystkich sprzedanych telefonów. Obserwuje się wzrost sprzedaży produktów premium, co oznacza, że nasi konsumenci stają się coraz bardziej świadomi możliwości i korzyści jakie daje używanie smartfonów i jednocześnie świadczy, że są coraz bardziej wymagający. Główni gracze na rynku smartfonów w Polsce to oczywiście: Samsung, Nokia, Sony, Apple, LG, HTC.

– Jaka jest obecnie średnia cena sprzedaży telefonu komórkowego w Polsce, a jaka średnia cena sprzedaży smartfonu?

– To chyba bardziej pytanie do operatorów.

– Jaka jest smartfonowa strategia Sony na przyszły rok – wolumen, czy wartość?

– Sony był, jest i będzie marką premium.

– Jak wygląda cały proces dostaw telefonów do polskiego operatora – od czego się zaczyna i na czym kończy?

– Zanim dojedzie do dostawy do konsumentow operator musi wybrać, jakimi modelami jest zainteresowany od poszczegolnych producentow. Zazwyczaj dzieje się to na 3 miesiące przed rozpoczęciem faktycznej sprzedaży danego produktu. Następnie wspólnie planujemy działania promocyjne oraz sprzedażowe.

– Czy rozstanie z Ericssonem może ułatwić poprawę rynkowej sytuacji telefonów Sony?

– Decyzja o zmianie była dużo bardziej strategiczna i podyktowana trendami rynkowymi. Dzięki temu, że jesteśmy w rodzinie Sony wiele produktow tworzymy teraz razem, a to oznacza unifkację doświadczenia jakie klient otrzymuje kupując telewizor Bravia, laptop Vaio, tablet, czy smartfon Xperia.

– Jaka jest świadomość marki Sony w Polsce, jako marki producenta telefonów, w stpsunku do świadomości marki Sony Ericsson?

– Wielu konsumentów jeszcze przed zmianą marki Sony Ericsson na Sony, nazywało nasze produkty Sony. Tak więc świadomość marki Sony w segmencie smartfonów jest dosyć wysoka i od momentu przejęcia brandu systematycznie rośnie.

– Jakie cechy terminali są ważne z punktu widzenia polskiego klienta? Oprócz ceny…

– To zależy od konsumenta. Ogólnie rzecz biorąc nabywcy chcą mieć funkcjonalne urządzenie, które fajnie jest położyć na stole w restauracji, czy barze…

Dla jednych funkcjonalne oznacza super szybki procesor, a dla innych bardzo dobrą kamerę lub po prostu wytrzymałą baterię. Co ciekawe, aż 10 proc. osób utopiło telefon w toalecie i dla nich zaczyna liczyć się wytrzymałość urządzenia i wodoodporność. Jeśli chcą pochwalić się urządzeniem (kładąc je w widocznym miejscu), to znaczy, że cenią jakość wykonania i wzornictwo. Z kolei dla innej grupy decydującym bodźcem przy zakupie będzie marka.

– Co z rynkiem tabletów? Ilość tych urządzeń sprzedawanych na świecie nie jest duża? Czy ten segment, to tylko medialna bańka, czy tablety to rzeczywiście przyszłość?

– Nie wiem, jak definiujemy słowo „duża”. Obserwujemy, że coraz wiecej osób korzysta z tabletów lub jest zainteresowana ich zakupem. W Polsce faktycznie rynek wolniej przyjął te urządzenia, ale rosnąca sprzedaż i zainteresowanie świadczą o tym, że konsumenci coraz bardziej przekonują się do tabletów. Standardowo klienci używają tabletów w domu, często jako alternatywę dla telewizora lub komputera (gdy te urządzenia zajęte są przez innych domowników). Ostatnio moi rodzice zapytali mnie cóż to jest ten tablet i zastanawiają się nad kupnem. Tabletu Xperia S, od Sony oczywiscie…

– Dziękujemy za rozmowę.

[materiał przygotowany we współpracy z GSMonLine.pl i Telepolis.pl]

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu