Smartfony są hitem 2012 roku

Po pokojowym rozstaniu z Ericssonem Sony Mobile jest w tym roku jednym z aktywniejszych producentów telefonów na polskim rynku. W dobie szybko rosnącego segmentu smartfonów producent stara się odnaleźć w nowej rzeczywistości i utrzymać swój ponadprzeciętny (porównując z globalnym) udział w polskim rynku telefonów komórkowych. O sytuacji na nim rozmawiamy z Agnieszką Jaśkiewicz, szefową marketingu Sony Mobile w Polsce

Publikacja: 13.11.2012 08:00

Smartfony są hitem 2012 roku

Foto: ROL

rpkom.pl: – Jakie modele smartfonów są hitami w Polsce w tym roku?

Agnieszka Jaśkiewicz, szef marketingu Sony Mobile w Polsce – Smartfony w ogóle są hitami w tym roku. A z naszych modeli Sony, przez dlugi okres najlepiej sprzedajacym sie modelem na polskim rynku był smartfon Xperia neo V. Cieszymy się też z wyników sprzedaży Sony Xperia S, Xperia P oraz smartfona Xperia T. Od 2012 r zgodnie ze swoją strategią, Sony wprowadza na rynek tylko smartfony

– Jak wygląda tegoroczny rynek smartfonów w Polsce: wolumen, układ sił, trendy?

– Sprzedaż smartfonów w Polsce stanowi już ponad 50 proc. wszystkich sprzedanych telefonów. Obserwuje się wzrost sprzedaży produktów premium, co oznacza, że nasi konsumenci stają się coraz bardziej świadomi możliwości i korzyści jakie daje używanie smartfonów i jednocześnie świadczy, że są coraz bardziej wymagający. Główni gracze na rynku smartfonów w Polsce to oczywiście: Samsung, Nokia, Sony, Apple, LG, HTC.

– Jaka jest obecnie średnia cena sprzedaży telefonu komórkowego w Polsce, a jaka średnia cena sprzedaży smartfonu?

– To chyba bardziej pytanie do operatorów.

– Jaka jest smartfonowa strategia Sony na przyszły rok – wolumen, czy wartość?

– Sony był, jest i będzie marką premium.

– Jak wygląda cały proces dostaw telefonów do polskiego operatora – od czego się zaczyna i na czym kończy?

– Zanim dojedzie do dostawy do konsumentow operator musi wybrać, jakimi modelami jest zainteresowany od poszczegolnych producentow. Zazwyczaj dzieje się to na 3 miesiące przed rozpoczęciem faktycznej sprzedaży danego produktu. Następnie wspólnie planujemy działania promocyjne oraz sprzedażowe.

– Czy rozstanie z Ericssonem może ułatwić poprawę rynkowej sytuacji telefonów Sony?

– Decyzja o zmianie była dużo bardziej strategiczna i podyktowana trendami rynkowymi. Dzięki temu, że jesteśmy w rodzinie Sony wiele produktow tworzymy teraz razem, a to oznacza unifkację doświadczenia jakie klient otrzymuje kupując telewizor Bravia, laptop Vaio, tablet, czy smartfon Xperia.

– Jaka jest świadomość marki Sony w Polsce, jako marki producenta telefonów, w stpsunku do świadomości marki Sony Ericsson?

– Wielu konsumentów jeszcze przed zmianą marki Sony Ericsson na Sony, nazywało nasze produkty Sony. Tak więc świadomość marki Sony w segmencie smartfonów jest dosyć wysoka i od momentu przejęcia brandu systematycznie rośnie.

– Jakie cechy terminali są ważne z punktu widzenia polskiego klienta? Oprócz ceny…

– To zależy od konsumenta. Ogólnie rzecz biorąc nabywcy chcą mieć funkcjonalne urządzenie, które fajnie jest położyć na stole w restauracji, czy barze…

Dla jednych funkcjonalne oznacza super szybki procesor, a dla innych bardzo dobrą kamerę lub po prostu wytrzymałą baterię. Co ciekawe, aż 10 proc. osób utopiło telefon w toalecie i dla nich zaczyna liczyć się wytrzymałość urządzenia i wodoodporność. Jeśli chcą pochwalić się urządzeniem (kładąc je w widocznym miejscu), to znaczy, że cenią jakość wykonania i wzornictwo. Z kolei dla innej grupy decydującym bodźcem przy zakupie będzie marka.

– Co z rynkiem tabletów? Ilość tych urządzeń sprzedawanych na świecie nie jest duża? Czy ten segment, to tylko medialna bańka, czy tablety to rzeczywiście przyszłość?

– Nie wiem, jak definiujemy słowo „duża”. Obserwujemy, że coraz wiecej osób korzysta z tabletów lub jest zainteresowana ich zakupem. W Polsce faktycznie rynek wolniej przyjął te urządzenia, ale rosnąca sprzedaż i zainteresowanie świadczą o tym, że konsumenci coraz bardziej przekonują się do tabletów. Standardowo klienci używają tabletów w domu, często jako alternatywę dla telewizora lub komputera (gdy te urządzenia zajęte są przez innych domowników). Ostatnio moi rodzice zapytali mnie cóż to jest ten tablet i zastanawiają się nad kupnem. Tabletu Xperia S, od Sony oczywiscie…

– Dziękujemy za rozmowę.

[materiał przygotowany we współpracy z GSMonLine.pl i Telepolis.pl]

rpkom.pl: – Jakie modele smartfonów są hitami w Polsce w tym roku?

Agnieszka Jaśkiewicz, szef marketingu Sony Mobile w Polsce – Smartfony w ogóle są hitami w tym roku. A z naszych modeli Sony, przez dlugi okres najlepiej sprzedajacym sie modelem na polskim rynku był smartfon Xperia neo V. Cieszymy się też z wyników sprzedaży Sony Xperia S, Xperia P oraz smartfona Xperia T. Od 2012 r zgodnie ze swoją strategią, Sony wprowadza na rynek tylko smartfony

Pozostało 88% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?