Telefonica też prognozuje wzrosty

Publikacja: 25.02.2015 11:03

Kierowana przez Cesara Aliertę hiszpańska Telefonica, właściciel marki O2 i jedna z największych pod względem przychodów i liczby klientów międzynarodowa grupa telekomunikacyjna zanotowała w 2014 r. 50,4 mld euro przychodów. To z jednej strony mniej niż w 2013 r., ale z drugiej firma chwali się całorocznym organicznym wzrostem biznesu o 2,9 proc.. W samym IV kw. ub.r. był on szybszy i wyniósł 5 proc.

W kolejnych latach wzrost ten ma wynieść średniorocznie około 6 proc. W 2015 r. ponad 7 proc., ponad 5 proc. w kolejnym roku. Prognoza grupy zakłada także wzrost marży o około 2 pkt proc. do 32,6 proc. Relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów ma się utrzymać w najbliższych dwóch latach na poziomie około 17 proc.

W 2014 r. EBITDA grupy wyniosła 15,51 mld euro, a marża na tym poziomie 30,8 proc. Zysk netto grupy spadł o 34 proc. do 3 mld euro, na co wpływ miało wiele jednorazowych zdarzeń. Gdyby nie one, podała spółka, zysk spadłby o 18,6 proc. do 4,46 mld euro.

Większość zdarzeń jednorazowych obniżających wyniki Telefoniki miała miejsce w ostatnim kwartale ub. roku. Zaszkodziło mu zachwianie kursu wenezuelskiego boliwara: tąpnięcie waluty obniżyło przychody na rynku rok do roku o ponad 2 mld euro, a zysk netto o ponad 1 mld euro.

Jeszcze kwartał wcześniej nie zanosiło się na takie straty. Przeciwnie, właśnie dzięki rynkom Ameryki Łacińskiej grupa Telefoniki zanotowała wzrost organicznych przychodów. Zanotowały one wpływy o ponad 13 proc. wyższe niż po dziewięciu miesiącach 2013 r., a cała grupa mogła mówić o pierwszym organicznym 1,9-proc. wzroście obrotów.

Z końcem grudnia Grupa Telefoniki obsługiwała 341 mln użytkowników, o 6 proc.  więcej niż rok wcześniej. Wzrost to zasługa przejęć realizowanych m.in. w Niemczech, gdzie grupa przejęła sieć komórkową E-Plus. Z drugiej strony Hiszpanie opuścili w ub.r. rynki czeski irlandzki.

Kierowana przez Cesara Aliertę hiszpańska Telefonica, właściciel marki O2 i jedna z największych pod względem przychodów i liczby klientów międzynarodowa grupa telekomunikacyjna zanotowała w 2014 r. 50,4 mld euro przychodów. To z jednej strony mniej niż w 2013 r., ale z drugiej firma chwali się całorocznym organicznym wzrostem biznesu o 2,9 proc.. W samym IV kw. ub.r. był on szybszy i wyniósł 5 proc.

W kolejnych latach wzrost ten ma wynieść średniorocznie około 6 proc. W 2015 r. ponad 7 proc., ponad 5 proc. w kolejnym roku. Prognoza grupy zakłada także wzrost marży o około 2 pkt proc. do 32,6 proc. Relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów ma się utrzymać w najbliższych dwóch latach na poziomie około 17 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek