Netia po I kwartale 2013: możliwe przyspieszenie światłowodowe

Rekordowy poziom wolnych przepływów gotówkowych, ponad 90 tys. abonentów telewizji, ale i 10-proc. spadek przychodów oraz odpływający klienci szerokopasmowego Internetu – to z grubsza obraz Netii po I kw. 2013 roku. Zarząd zapowiada ogólnopolską kampanię i szybszą modernizację sieci ethernetowych.

Publikacja: 15.05.2013 07:13

Netia po I kwartale 2013: możliwe przyspieszenie światłowodowe

Foto: ROL

Potwierdziły się nasze informacje co do ceny, jaką Netia płaci za przejętą sieć po dawnym Asterze.  Zapłata wyniesie od 6 do 21 mln zł w zależności od przyszłych wyników sprzedażowych Netia za sieć po dawnej kablówce Aster, odkupioną od UPC Polska – informuje Mirosław Godlewski, prezes Netii cytowany w komentarzu do sprawozdania finansowego za I kwartał 2013 roku.

„Zakupiliśmy sieć bez klientów detalicznych za relatywnie niską cenę, mieszcząca się w zakresie od 6 mln PLN do 21 mln PLN, w zależności od przyszłych wyników sprzedaży na tej sieci i  jesteśmy zmotywowani nowym wyzwaniem związanym z podjęciem pierwszej próby integracji sieci kablowej do technologicznie różnorodnej infrastruktury Netii. Po zakończeniu integracji sieci i procesu rozwoju produktów dla tejże infrastruktury, co jak przewidujemy potrwa kilka miesięcy, zwiększymy ogólny zasięg własnej sieci Netii o 18 proc. do łącznie około 2,9 mln gospodarstw domowych, a zasięg sieci szerokopasmowej o standardzie NGA o 38 proc. do ponad 1,4 mln gospodarstw domowych, co pozwoli rozpocząć kampanię marketingową na rzecz atrakcyjnej oferty usług telewizyjnych, szerokopasmowych i głosowych dostarczanych w oparciu o sieć kablową” – powiedział Godlewski.

Sieć kupiona od UPC Polska (w poniedziałek UOKIK dał na transakcję zielone światło) ma zasięg 446 tys. gospodarstw domowych w Krakowie i Warszawie.

Po zmianie strategii na zakładającą koncentrację na sprzedaży usług w oparciu o własną infrastrukturę, w I kw. 2013 r. Grupa Netii zanotowała 10-proc. spadek przychodów, które wyniosły 490,7mln zł.

Spadek ten to w jednej trzeciej efekt obniżki hurtowych stawek MTR, który Netia odczuwa w segmencie usług dla przedsiębiorstw i innych operatorów i konkurencji cenowej.  Ale nie tylko, bo – za sprawą nowej strategii i pasywnej postawy wobec segmentu klientów przyłączanych za pomocą sieci obcej – topnieje liczba usług, które operator świadczył użytkownikom.

Liczba tych usług (tzw. RGU) obniżyła się do 2,64 mln, czyli o 8 proc. rok do roku i 3 proc. wobec tanu na koniec grudnia.

Netii ubyło 8,7 tys. abonentów szerokopasmowego Internetu (ma obecnie 866 tys.), 49 tys. klientów usług głosowych (ma ich 1,59 mln), a wzrost sprzedaży usługi telewizyjnej jeszcze nie rekompensuje tych ubytków. W I kw. Netia przyłączyła 11,9 tys. abonentów usługi wideo i miała ich na koniec marca 91,2 tys.

Lekki spadek widać też w usługach mobilnych: na koniec marca Netia obsługiwała 29 tys. abonentów mobilnego Internetu i 56,4 tys. telefonii komórkowej. W grudniu było to odpowiednio 30,4 tys. i 60,6 tys.

Abonentów Internetu ubywało Netii w minionym kwartale najszybciej w segmentach LLU i BSA. Nieznacznie, o 2 tys. przyrosło natomiast grono klientów korzystających z najszybszych sieci (PON, VDSL, ADSL). Operator podał przy tym, że zdaniem zarządu efekty modernizacji sieci ethernetowych są na tyle zadowalające, że rozważane jest jej przyspieszenie.

Uwzględniając akwizycje sieci kablowych od UPC Polska, Netia zamierza rozszerzyć zasięg sieci NGA co najmniej o kolejne 626 tys. gospodarstw domowych. Oczekuje się, że po zrealizowaniu wszystkich planów modernizacyjnych Netia powinna posiadać około 1,67 mln gospodarstw domowych w standardzie NGA i będących zarazem w zasięgu usług 3play (IPTV + stacjonarny dostęp szerokopasmowy NGA + usługi głosowe).

Ponadto Netia wdrożyła rozwiązanie smooth streaming, które pozwoli rozszerzyć zakres dostępności ofert pakietowych typu 3play na sieci, na których Netia nie świadczy usług dostępu szerokopasmowego lub gdzie prędkość łącza jest niewystarczająca do świadczenia usług IPTV. Zarząd Netii koncentruje się obecnie na optymalizacji procesów dotyczących sprzedaży, świadczenia i utrzymania usług telewizyjnych.

Zysk EBITDA alternatywnego telekomu stacjonarnego urósł rok  do roku dzięki synergiom kosztowym wynikającym z zakupu Dialogu i Crowley Data Poland. EBITDA skorygowana o jednorazowe zdarzenia w I kw. 2013 r. zamknęła się kwotą 142 mln zł (wzrost o 7 proc.), a raportowana o 12 proc. do 138,6 mln zł. Zysk operacyjny jest kilka razy wyższy niż po pierwszych trzech miesiącach 2012 r., gdy zaczynała się integracja Netii z kupionymi od KGHM spółkami i wynosi 27,3 mln zł. Także wynik netto Netii jest dużo lepszy niż rok temu, gdy miała ona około 10 mln zł straty: W I kw. br. grupa zarobiła na czysto 13,1 mln zł.

Chwali się przy tym rekordowymi przepływami gotówkowymi, które w kwartale wyniosły 98,6 mln zł.

Zarząd Netii podtrzymał przy tym prognozę na cały 2013 r. Zakłada ona 1,925 mld zł przychodów i 525 mln zł EBITDA. Liczba RGU ma wynieść 2,65 mln.

Potwierdziły się nasze informacje co do ceny, jaką Netia płaci za przejętą sieć po dawnym Asterze.  Zapłata wyniesie od 6 do 21 mln zł w zależności od przyszłych wyników sprzedażowych Netia za sieć po dawnej kablówce Aster, odkupioną od UPC Polska – informuje Mirosław Godlewski, prezes Netii cytowany w komentarzu do sprawozdania finansowego za I kwartał 2013 roku.

„Zakupiliśmy sieć bez klientów detalicznych za relatywnie niską cenę, mieszcząca się w zakresie od 6 mln PLN do 21 mln PLN, w zależności od przyszłych wyników sprzedaży na tej sieci i  jesteśmy zmotywowani nowym wyzwaniem związanym z podjęciem pierwszej próby integracji sieci kablowej do technologicznie różnorodnej infrastruktury Netii. Po zakończeniu integracji sieci i procesu rozwoju produktów dla tejże infrastruktury, co jak przewidujemy potrwa kilka miesięcy, zwiększymy ogólny zasięg własnej sieci Netii o 18 proc. do łącznie około 2,9 mln gospodarstw domowych, a zasięg sieci szerokopasmowej o standardzie NGA o 38 proc. do ponad 1,4 mln gospodarstw domowych, co pozwoli rozpocząć kampanię marketingową na rzecz atrakcyjnej oferty usług telewizyjnych, szerokopasmowych i głosowych dostarczanych w oparciu o sieć kablową” – powiedział Godlewski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów