Półtora roku polskiego LTE

Udział sprzedaży usługi mobilnego internetu w technologii LTE w sprzedaży dostępu radiowego w ogóle rośnie proporcjonalnie do zasięgu sieci LTE – zapewnia pionier tej technologii w kraju. To dlatego czwarty kwartał 2012 r. przyniósł przyspieszenie na świecie i u nas. Może to oznaczać, że grupa Zygmunta Solorza-Żaka zdobyła przez półtora roku obecności rozwiązania na rynku około 130 tys. abonentów usług w tej sieci – szacujemy

Publikacja: 14.03.2013 07:20

Półtora roku polskiego LTE

Foto: ROL

Ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku były kluczowe dla wzrostu popularności usługi mobilnego internetu – LTE – na świecie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Informa Media&Telecom. W tym czasie w skali globu przybyło ponad 45 mln użytkowników „czystej” usługi LTE i w sumie w grudniu było ich nieco ponad 68 mln. Zdecydowanie więcej klientów – 1,2 mld – miała w grudniu hybrydowa, dwusystemowa usługa dostępu do sieci, łącząca LTE z technologię HSPA+.

Jaką popularnością najnowsza technologia mobilna cieszy się w Polsce? Jak informują przedstawiciele Cyfrowego Polsatu, który jako pierwszy komercyjnie ruszył z LTE w kraju, sprzedaż usług w tej technologii przyspiesza wraz ze wzrostem zasięgu sieci. A ten, to dziś około 50 proc. populacji kraju, a w końcu roku – ponad 60 proc.

Cyfrowy Polsat zaczął sprzedaż mobilnego dostępu do internetu z naszywką LTE 30 sierpnia 2011 r. gdy jego baza abonentów mobilnego internetu wynosiła 43 tys. Korzystając z marketingowego wyróżnika w postaci LTE, w półtora roku platforma zdobyła około 100 tys. abonentów usługi, z czego  ponad jedną trzecią – 34 tys. – w czwartym kwartale 2012 r. i ubiegły rok zakończyła ze 150 tys. klientów szerokopasmowego dostępu. Można szacować, że ponad połowa z nich ma możliwość korzystania z usługi w technologii LTE.  „Możliwość”, bo modemy oferowane przez Cyfrowy Polsat, to zwykle urządzenia dwusystemowe: łączące się i z siecią HSPA+ (i sieciami 2G), i LTE.

– Sprzedaż modemów z LTE stanowi obecnie 50 proc. bieżącej sprzedaży. Odsetek ten rośnie wraz z zasięgiem sieci LTE – informuje Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

W nadchodzący wtorek wynikami za 2012 rok chwalić się będzie Polkomtel, operator sieci Plus, który jako drugi, po Cyfrowym Polsacie wdrożył w Polsce LTE. Zygmunt Solorz-Żak, założyciel Cyfrowego Polsatu i od ponad roku właściciel Polkomtela (Plus), mówił niedawno na łamach „Rzeczpospolitej”, że zamierza zaskoczyć sceptyków. Informował również, że mobilna sieć, mimo trudnych przemian jakie przeszła w ubiegłym roku, pozostała najbardziej rentowną. Z telekomu płynęły wcześniej informacje, że czwarty kwartał ubiegłego roku przyniósł mu poprawę wyników sprzedaży usług.

Plus od ponad roku nie podaje statystyk dla usług szerokopasmowego dostępu do internetu. Brakuje więc liczbowych informacji o tym, jak sposób konsumenci przyjęli usługi LTE oferowane przez Cyfrowy Polsat i Polkomtel. Jak wielu klientów mobilnego internetu wybrało na stałe Internet LTE, czy usługa spełnia ich oczekiwania, czy założenia przyjęte przez miliardera przy okazji wchodzenia w nią się sprawdzają, czy też wymagały i nadal wymagają po drodze modyfikacji.

W połowie ubiegłego roku oznak większych sukcesów w zdobywaniu abonentów LTE brakowało. Bank inwestycyjny HSBC podawał w raporcie o Polkomtelu, że w czerwcu 2012 r. telekom miał 571 tys. abonentów szerokopasmowego dostępu do internetu (najmniej w branży).

Jednak według zapewnień zarządu sieci Plus, drugie półrocze przyniosło poprawę, a oferta wsparta kampanią „Oba Ma”, w której operator sprzedawał dwa urządzenia: tablet i smartfon spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów.

Wyniki Cyfrowego Polsatu, podane w tym tygodniu przez Dominika Libickiego, prezesa satelitarnej platformy, zdają się potwierdzać, że w polskim LTE coś się ruszyło.Szef Cyfrowego Polsatu, którą to firmę międzynarodowe firmy badawcze umieszczają w gronie tzw. early adopters ( podmiotów, które „wcześnie zaadaptowały” technologię) jest przekonany, że LTE to przyszłość rynku. W tym roku ma ambitne plany, aby zdynamizować sprzedaż internetu.

To, czego jej brakuje to – zdaniem Libickiego – backhaulowe łącza (czy to w postaci światłowodu, czy radiolinii) o dużej przepustowości od wież z nadajnikami radiowymi LTE do agregacyjnej magistrali. Libicki jest przekonany, że gdy jakość backhaulu się poprawi, to LTE w pełni rozwinie skrzydła.

Biorąc powyższe pod uwagę, to można ostrożnie szacować, że Plus i Cyfrowy Polsat w sumie mają około 130 tys. abonentów usługi LTE.

W zestawieniu z wynikami sprzedaży usług mobilnego internetu przez konkurentów nie wydaje się to wiele. Orange w 2012 r. zdobyło ponad 200 tys. abonentów dedykowanej usługi dostępowej.

Grzegorz Bernatek, analityk Audytela sądzi, że wolniejszy przyrost bazy abonentów LTE to nie tylko kwestia zasięgu sieci, czy niewielkiej jeszcze palety urządzeń końcowych.

– Usługi LTE nie wywołały w Polsce specjalnych zachwytów ze strony użytkowników. Ci, którzy korzystają z tej technologii mogą cieszyć się wprawdzie większą przepustowością sieci, a więc i prędkością przesyłu danych, ale nie pojawiły się – być może jeszcze – nowe usługi, które dzięki LTE można oferować użytkownikom – wskazuje Bernatek.

– Operatorzy sieci LTE w Europie ciągle testują takie rozwiązania, w szczególności wykorzystujące mechanizmy gwarancji jakości usługi, czy pasma – dodaje.

Specjalista przyznaje jednak, że to perspektywa użytkownika. – Operator sieci LTE może natomiast cieszyć się większą efektywnością kosztową, którą daje ta technologia – sądzi.

Operatorzy tacy jak Orange, czy T-Mobile podnosili więc do niedawna, że na LTE jest jeszcze w Polsce za wcześnie i powątpiewali, że sama technologia może być przewagą konkurencyjną. Mimo wszystko w szranki o częstotliwości 1800 MHz pozwalające świadczyć usługi LTE stanęli w ubiegłym roku wszyscy. Także ci, którzy ze zdobywanie abonentów internetu radzili sobie i bez tej technologii.

Urząd Komunikacji Elektronicznej rozstrzygnął go w lutym: zwycięzcami ogłoszono P4, operatora sieci Play oraz Polską Telefonię Cyfrową, operatora sieci T-Mobile. Zaoferowali łącznie 950 mln zł za pięć paczek pasma.

– Moim zdaniem usługi LTE uruchomi Play, ponieważ potrzebuje większych pojemności sieci w aglomeracjach. W przypadku PTC wejście na rynek z usługą LTE będzie raczej decyzją strategiczną: operator zrobi to, jeśli zdecyduje, że chce już teraz gonić czołówkę (Polkomtela) pod względem innowacyjności – mówi Bernatek. Analityk nie spodziewa się natomiast, aby LTE uruchomiło Orange.

Miroslav Rakowski, prezes operatora T-Mobile zapowiedział już, że jego firma będzie chciała ruszyć z LTE jeszcze w tym roku. Nie wykluczył przy tym budowy sieci wspólnie z P4 (Play), a może i w triumwiracie (z Orange).

Maciej Witucki, prezes Grupy Orange w Polsce, choć sceptycyzm wobec LTE nadal zachował, widzi przynajmniej dwie drogi wyjścia z sytuacji. Informuje m.in., że PTK Centertel rozmawia z PTC o rozszerzeniu umowy NetWorks!

– W naszym planie strategicznym na lata 2013-2015 atutem jest NetWorks!, czyli spółka którą powołaliśmy z T-Mobile do współdzielenia i zarządzania naszymi sieciami. Mamy już ponad 2800 współwykorzystywanych wież w dużej części przygotowanych do świadczenia usług LTE. Docelowo, w przyszłym roku będzie ich 10 000. Dla obydwu firm biznesowa współpraca, dająca setki milionów oszczędności i najnowocześniejszą sieć w Polsce, jest naturalna. Dlatego rozmawiamy z T-Mobile na temat jej rozszerzenia o LTE, ale nie wykluczamy też innych rozwiązań – mówi Witucki.

Po drugie, wskazuje, że Orange mógłby wykorzystać pasmo 450 MHz (dziś działa w nim sieć CDMA) dla usług LTE.

– Pomysły na świecie już się na to pojawiają. np. Huawei wdraża je w Brazylii – mówi prezes Orange.

Po trzecie w końcu, podkreśla, że przetarg 1800 nie był dla jego firmy priorytetowy. Co innego aukcja 800 i 2600 MHz. – Jesteśmy do niej przygotowani – zapewnia Maciej Witucki.

Ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku były kluczowe dla wzrostu popularności usługi mobilnego internetu – LTE – na świecie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Informa Media&Telecom. W tym czasie w skali globu przybyło ponad 45 mln użytkowników „czystej” usługi LTE i w sumie w grudniu było ich nieco ponad 68 mln. Zdecydowanie więcej klientów – 1,2 mld – miała w grudniu hybrydowa, dwusystemowa usługa dostępu do sieci, łącząca LTE z technologię HSPA+.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu