Reklama
Rozwiń

Polacy mniej wrażliwi na cenę przy zmianie operatora

Publikacja: 16.06.2011 16:05

31 proc. spośród polskich respondentów badania przeprowadzonego na zlecenie firmy doradczej Deloitte wskazało cenę usług w sieci mobilnej za decydującą w przypadku zmiany operatora. Cena była najczęściej wskazywanym powodem, co nie zaskakuje. Zaskakuje natomiast, że przesłankę cenową, jak decydującą, wskazało 32 proc. brytyjskich, 33 proc. francuskich, 36 proc. norweskich, 38 proc. hiszpańskich i aż 53 proc. niemieckich respondentów badania.

– Polacy okazali się mniej wrażliwi na cenę usług, niż konsumenci w innych krajach. Być może wynika to z faktu, że ceny w Polsce spadły już do takiego poziomu, że nie wywierają większego wpływu na decyzje konsumentów. Jednocześnie istotnym czynnikiem – wskazanym przez 27 proc. badanych Polaków – był dobry zasięg sieci i jakości usług w niej. Średnio w pozostałych krajach ten czynnik wskazało 19 proc. badanych – powiedział Dariusz Nachyła, partner odpowiedzialny za rynki TMT w Deloitte, prezentując raport w czasie konferencji Media Innovations & Consumer Trends.

Jako inne powody zmiany dostawcy usług mobilnych 25 proc. polskich respondentów wskazało na niski poziom obsługi, a 14 proc. – niedostępność w ofercie operatora  wybranego modelu telefonu.

Z badania Deloitte wynika, że sieć Play kojarzy się użytkownikom z niskimi cenami, ponieważ 50 proc. respondentów wskazało ten aspekt, jako wybór tej właśnie sieci. W przypadku pozostałych operatorów niską cenę usług wskazało 26-27 proc. badanych. Dla odmiany abonenci Plusa najczęściej – 35 proc. wskazań – zwracali uwagę na zasięg sieci i techniczną jakość usług. W przypadku Ery/T-Mobile i Orange ważne to było dla 25 proc. respondentów, a w przypadku Playa dla 19 proc. W przypadku Ery/T-Mobile aż 25 proc. respondentów kierowało się dostępnością telefonu, a w przypadku Orange robiło tak tylko 19 proc.

Raport Deloitte badał również popyt na usługi oparte na transmisji danych. Do ciekawostek należy zaliczyć fakt, że połowa przebadanych Polaków uznało kwotę 105 zł za atrakcyjną (czyli niską), a kwotę 155 zł za akceptowalną w przypadku usługi mobilnego dostępu do internetu o prędkości 100 Mb/s. W dyskusjach nad raportem Dariusz Nachyła przyznał, że kwoty te są zaskakująco wysokie, jak na aktualną ofertę dostępową w Polsce. – Być może wynikło to z pytania o usługę 100 Mb/s, od której polscy abonenci oczekują naprawdę wysokiego komfortu korzystania – skomentował Dariusz Nachyła.

Badanie dla polskiego rynku przeprowadzono na próbie 2110 respondentów w wieku powyżej 18 lat. 51 proc. próby stanowili mężczyźni, 49 proc. – kobiety. Próbę dobrano w proporcji: 20 proc. użytkowników smartfonów, 8o proc. użytkowników tradycyjnych terminali. Całe badanie Deloitte przeprowadził na próbie 30,5 tys. respondentów w 15 krajach.

Prezentacja raportu Deloitte: Addicted to connectivity. Perspectives on the global mobile consumer, 2011. Wybrane zagadnienia dla Polski (pdf, 690 kB)

Dziennik Rzeczpospolita i serwis rpkom.pl są partnerami medialnymi konferencji Media Innovations & Consumer Trends

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku