Prezes UPC: chętnie kupimy Astera

– Polski rynek operatorów telewizji kablowej czeka konsolidacja. Prezes UPC Polska, największej sieci na rynku, ma ochotę na przejęcie konkurencji. – Przypuszczam, że pierwszą firmą, która zostanie sprzedana, będzie Aster. Jeśli tak się stanie, będziemy zainteresowani zakupem – zapowiedział w rozmowie z rpkom.pl Simon Boyd.

Publikacja: 17.12.2009 14:03

Simon Boyd, dyrektor generalny UPC

Simon Boyd, dyrektor generalny UPC

Foto: UPC

[b]Rpkom.pl: – Ilu za rok będzie operatorów kablowych w Polsce?[/b]

[i]Simon Boyd, dyrektor generalny UPC[/i]: – Szansę na pierwszy krok w kierunku konsolidacji wśród czwórki Aster, Multimedia, Vectra i UPC oceniam na pół na pół.

[b]Czy UPC będzie przejmować? Jeśli tak, to kogo?[/b]

– Problemem jest fakt, że każdy z operatorów kablowych chciałby jednocześnie konsolidować rynek i o kontrolować. Nie widzę nikogo, kto chciałby po prostu zrealizować zyski i zniknąć z rynku. Przypuszczam jednak, że pierwszą firmą, która zostanie sprzedana, będzie Aster. Przede wszystkim dlatego, że jej właścicielem są fundusze, które mają swój horyzont inwestycji. Jeśli tak się stanie, na pewno będziemy chcieli Astera kupić. Pewnie nie będziemy jednak jedyni. Podobne plany ma Vectra.

[b]Dlaczego Aster?[/b]

– Liczy się zwrot z inwestycji. Zależy on od kilku rzeczy, np. geograficznej struktury sieci. Aster skupia się na trzech dużych rynkach – Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze. Z punktu widzenia integracji byłaby to dla nas najprostsza transakcja. To duży plus. Z drugiej strony Aster działa na rynkach, gdzie jest obecny także inny operator. To ma wpływ na wartość ich sieci, bo nie zarabiają na tych rynkach tyle, ile by mogli. Z drugiej strony, Multimedia i Vectra mają sieci w małych miastach, gdzie nie ma ani nas, ani żadnej innej konkurencji.

[b]Czy polski rynek kablowy potrzebuje konsolidacji?[/b]

– Zdecydowanie. Telekomunikacja Polska zaczyna – po części zmuszona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej – inwestować w światłowody. To oznacza, że konkurencja się zaostrzy. Kablówki mają mniej niż połowę rynku. TP jest tak dużym graczem, że znaczna część rynku zależy od niej. Inne firmy czekają na jej posunięcia. TP nadaje tempo dzięki ilości swoich klientów.

[b]Czy niski poziom inwestycji TP w infrastrukturę ogranicza rozwój rynku internetowego w Polsce?[/b]

– Z pewnością ogranicza inwestycje w treści i usługi internetowe. Jeśli TP nie przyspieszy inwestycji w światłowody, może okazać się, że będzie miała kłopot, by zaoferować np. łącza internetowego szybsze niż 20-25 Mb/s. To może ograniczać rozwój rynku, mając na uwadze liczbę klientów TP, o której już wspomniałem.

[b]We wrześniu wprowadziliście do oferty najszybsze łącza w Polsce, 120 Mb/s. Jaki jest na nie popyt?[/b]

– Nie był to wyłącznie krok marketingowy. Zmienia się Internet i treści w nim dostępne. Zapotrzebowanie na tak szybkie łącza już jest i będzie rosło. W zasięgu usługi jest już ponad 30 proc. polskich klientów UPC. W Warszawie mamy już niemal 100 proc. pokrycie.

[b]Ostatnio uruchomiliście państwo wideo na żądanie. Na takiej usłudze jeszcze nikt nie zarobił. Jak UPC zamierza to zrobić?[/b]

– Nie patrzymy na to, jako oddzielną inwestycję, która ma na siebie zarobić. Wideo na żądanie ma być integralną częścią oferty. Od zawsze wiedzieliśmy, że chcemy coś takiego zrobić. Oczywiście nie oczekujemy, że każdy klient będzie co tydzień oglądał po 5 filmów. Tak nie będzie. Jednak liczba użytkowników usługi jest zgodna z naszymi oczekiwaniami.

[b]Czy oferta internetowa operatorów komórkowych jest dla was konkurencją?[/b]

– Z pewnością. Pamiętajmy jednak, że prędkości oferowane przez operatorów mobilnych są maksymalne, a nie gwarantowane. Za gwarancję prędkości trzeba jednak dużo zapłacić. Widzimy, że ta część rynku rozwija się intensywnie, głównie ze względu na mobilność.

[b]Plany MVNO?[/b]

– Bez komentarza.

[b]Krótkie podsumowanie 2009 r.?[/b]

– To był dziwny rok. Nikt nie wiedział, w którym kierunku idzie gospodarka. To jednak nie bardzo wpłynęło na nasz biznes. Z jednej strony wszyscy mówili o kryzysie, ale mimo to wciąż kupowano nasze produkty. Obawialiśmy się, że wiele osób np. zdecyduje się na mniejsze pakiety, że popyt spadnie. Nie widzimy jednak zmiany popytu na nasze usługi.

Dziękuję za rozmowę.

[b][link=http://www.rp.pl/artykul/407426_UPC_chce_przejac_Aster.html]Więcej o ewentualnym przejęciu Astera i o sumie, jaką musiałby zapłacić UPC[/link].[/b]

[i]Rozm. Tomasz Boguszewicz. Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=t.boguszewicz@rpkom.pl]Tomasz Boguszewicz[/mail][/i]

[b]Rpkom.pl: – Ilu za rok będzie operatorów kablowych w Polsce?[/b]

[i]Simon Boyd, dyrektor generalny UPC[/i]: – Szansę na pierwszy krok w kierunku konsolidacji wśród czwórki Aster, Multimedia, Vectra i UPC oceniam na pół na pół.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?