Reklama

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w III kw. 2017: reklamowa ofensywa [nowe]

Publikacja: 09.11.2017 09:20

Nieznacznie niższe niż spodziewali się analitycy okazały się zyski telekomunikacyjno-telewizyjnej grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza w III kw. 2017 r.

Przychody grupy Cyfrowy Polsat, na którą składa się sieć komórkowa Plusa i spółki zależne (w tym d. Midas), Telewizja Polsat oraz satelitarna Platforma Cyfrowy Polsat wyniosły w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września 2,39 mld zł, utrzymując poziom sprzed roku (wzrosły o 0,1 proc.).

Natomiast EBITDA grupy skurczyła się o 11,1 proc. do 851 mln zł. Jak podaje Cyfrowy Polsat, na dynamikę wyniku EBITDA wpływ miały przede wszystkim dwa czynniki: z jednej strony silny, negatywny wpływ regulacji roamingowej (ang. roam like at home), która przełożyła się na obniżenie marży uzyskiwanej na usługach roamingu międzynarodowego o 62 mln zł w ujęciu rok do roku, a z drugiej strony efekt wysokiej bazy w okresie porównawczym, związany z pozytywnym, jednorazowym zdarzeniem jakim były rozgrywki UEFA EURO 2016. Biznes telewizyjny zanotował w kwartale 5-proc. spadek przychodów rok do roku i 29-proc. spadek EBITDA.

Ostatecznie marża EBITDA grupy spadła o 4,5 pkt. proc. do 35,6 proc.  z 40,1 proc. przed rokiem.

Netto Grupa Cyfrowy Polsat zarobiła w minionym kwartale niecałe 235 mln zł, czyli o 12,9 proc. mniej niż w III kw. 2016 r. Dla porównania, analitycy ankietowani przez „Parkiet” spodziewali się, że skonsolidowane przychody Cyfrowego Polsatu wyniosą 2,38 mld zł, EBITDA 856,7 mln zł, a zysk netto 246,2 mln zł.

Reklama
Reklama

Jak podali dziś przedstawiciele zarządu Cyfrowego Polsatu, Polkomtel i spółki zależne wypracowały w minionym kwartale 1,689 mld zł przychodów (wzrost o 1,3 proc. pro forma) oraz 613 mln zł EBITDA.

Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu ocenił, że wyniki grupy są solidne. – ARPU od klienta spadło ze względu na RLAH i będzie mu ciążyć regulacja jeszcze przez kilka kwartałów – powiedział.

– Startujemy właśnie z głównym sezonem sprzedażowym, najważniejszym dla naszego biznesu – przypomniał.

Grupa z jednej strony cały czas pilnuje kosztów (ogranicza zatrudnienie, zmienia sposób zarządzania siecią sprzedaży), z drugiej w minionym kwartale więcej wydawała na reklamę i marketing. Według zarządu, dzięki temu wyniki sprzedaży poprawiły się.

– Jesteśmy zadowoleni z efektów, jakie przyniosła nasza aktywność – powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna w zarządzie za finanse.

„Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta wzrosły o 21,4 mln zł, czyli o 10,6 proc., do 224,0 mln zł w trzecim kwartale 2017 roku (…) m.in. w wyniku intensyfikacji działań marketingowych oraz ujęcia wyższych kosztów dystrybucji, co znalazło odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach sprzedażowych” – podał zarząd.

Reklama
Reklama

Dużo wyższe niż przed rokiem były też inwestycje Cyfrowego Polsatu: w kwartale zamknęły się sumą 173 mln zł (wzrost o 40 proc. rok do roku).

Jak podaje spółka, przez 9 miesięcy br. klienci detaliczni Polkomtelu i Cyfrowego Polsatu przetransferowali 525 PB danych, czyli o 49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Grupa obecnie skupia się na poszerzaniu pojemności naszej sieci telekomunikacyjnej oraz rozbudowie pokrycia sygnałem LTE-Advanced.

„Inwestycje w rozwój naszej sieci LTE prowadzone są przede wszystkim w oparciu o obecnie posiadane i wykorzystywane częstotliwości z zakresu 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Na koniec trzeciego kwartału 2017 roku posiadaliśmy blisko 9,8 tysiąca aktywnych nadajników LTE” – podał Cyfrowy Polsat.

W końcu września Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła abonentom 1,8 mln usługi dostępu do Internetu (stabilizacja względem II kw. br. – wzrost o 10 tys.), 6,9 mln usług telefonii komórkowej (wzrost o około 55 tys.) oraz 4,9 mln usług płatnej telewizji (przyrost o  około 100 tys. w kwartale).

Z usług pre-paid korzystało aktywnie około 2,9 mln użytkowników (o około 30 tys. więcej niż w końcu czerwca), przy czym z usług komórkowych i mobilnego Internetu 2,816 mln (wzrost o około 19 tys. w kwartale).

Pamiętać trzeba, że Cyfrowy Polsat podaje zwykle wyższą liczbę kart pre-paid w sprawozdaniach do GUS. Bartłomiej Drywa odpowiedzialny za relacje inwestorskie w grupie poinformował, że w III kw. Polkomtel zaraportował 3,3 mln kart pre-paid. To o około 100 tys. więcej niż w II kw.

Reklama
Reklama

Podtrzymał, że to, czy grupa wystąpi o przedłużenie wygasającej w 2018 r. rezerwacji pasma 800 MHz zależeć będzie od warunków zaproponowanych przez regulatora.

– Niezależnie od tego będziemy technicznie gotowi z siecią LTE w paśmie 900 MHz – podał.

Nie chciał odpowiedzieć na pytanie, czy grupa wystartuje w zbliżającym się trzecim konkursie na dotacje do budowy sieci szerokopasmowych. – To także będzie zależeć od warunków konkursu. A tych jeszcze nie znamy – powiedział.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama