Sezon świąteczny to kluczowy okres w roku dla e-sklepów. Z danych PayU wynika, że liczba transakcji zawieranych w listopadzie i grudniu stanowi 21 proc. transakcji z całego roku. W grudniu jest ich o ponad 30 proc. więcej niż w innych miesiącach, dlatego odpowiednie zarządzanie e-sklepem w tym okresie nie jest łatwe. Próbką był czarny piątek czy dzień promocji w sklepach. Akcja przeniesiona z USA w Polsce jest coraz popularniejsza. – Jedna z polskich sieci księgarń odnotowała 83-proc. wzrost względem dnia poprzedniego i ponad 150 proc. w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej. Z kolei jedna z sieci RTV AGD zanotowała aż trzykrotnie zwiększony ruch – opowiada Ewelina Hryszkiewicz z Atmana, operatora krajowej sieci światłowodowej.
Tłok w sklepach
Nie wszystkim e-sklepom się to jednak udało. Obciążenia nie wytrzymał m.in. sklepX-Kom, co spotkało się z krytyką internautów. Wpadek nie uniknęły także zagraniczne e-sklepy, jak brytyjski Macy’s. Odwiedzających stronę witał komunikat o przerwie spowodowanej zbyt dużym ruchem.
Drugim problemem są ceny – wciąż główne kryterium wyboru towarów. Opieranie na promocjach może być ryzykowne, ponieważ zawsze może znaleźć się konkurent z tańszą ofertą. Z badania firmy Dealavo, dostarczającej narzędzia do monitorowania cen online wynika, że różnice pomiędzy tymi samymi produktami sięgają 111 proc. – Różnice w cenach tych samych perfum, w tej samej pojemności sięgają 91,8 proc., tak jak w przypadku wody Giorgio Armani Si. Jej cena w ofertach 43 e-sklepów wahała się od 155,80 zł do 298,86 zł za 30 ml – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo. Różnice w cenie najnowszej książki o Harrym Potterze sięgają 73 proc.
– Ceny w sieci, a tym samym również procentowe różnice, zmieniają się w błyskawicznym tempie. Klient, który kieruje się wyłącznie ceną, może wybrać najtańszy w danym momencie produkt, a chwilę potem poczuć się rozczarowany, widząc bardziej atrakcyjną ofertę – mówi Jakub Kot. – To specyfika e-handlu, gdzie pozycję cenowego lidera bardzo łatwo stracić. Firmy, które szczególnie w okresie przedświątecznym decydują się na konkurowanie wyłącznie ceną powinny uważać, by nie dać się wciągnąć w wojnę cenową. Dla 5 minut pozycji cenowego lidera nie warto tracić marży.
Mądre promocje
Firma Simon-Kucher & Partners, zajmująca się doradztwem cenowym wyjaśnia, że w okresie świątecznym należy planować zgodnie z długoterminową strategią i nie zapominać o lojalnych klientach.