Aplikacje wchodzą do firm

Biznes sięga po tysiące rozwiązań mobilnych, które mają je wspierać w lepszej obsłudze konsumentów.

Publikacja: 23.10.2018 12:57

Aplikacje wchodzą do firm

Foto: Adobe Stock

Korzystanie z aplikacji dla wielu użytkowników to automatyczne skojarzenie z zakupami. Wśród najpopularniejszych aplikacji w Polsce, nie bez powodu, są Rossmann i Allegro. Ta druga platforma podaje, że mobile to już 57,44 proc. wizyt na Allegro, a konwersja (zakup) z wizyt mobilnych na m-stronie wzrosła w ciągu roku o 28,2 proc., a w aplikacji o 28,8 proc. W tym czasie konwersja na desktopie wzrosła o 13,2 proc.

– Aplikacja ma bardzo szybkie uaktualnienia – praktycznie zawsze jest zgodna z najnowszymi wersjami systemów operacyjnych i bardzo szybko wprowadzane są wszystkie uzupełnienia wymagane rozwojem produktu czy kwestiami bezpieczeństwa – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – Dzięki zmianom w wyglądzie ofert na Allegro jak wprowadzenie nowego opisu, białe tło na miniaturach, klienci widzą konkretną ofertę w taki sam sposób niezależnie od tego, czy wchodzą przez aplikację, mobilną czy desktopową wersję strony – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Zielony robot, król smartfonów

Zarządzanie aplikacją zatem wcale nie jest takie proste. – Istotną barierą są także niemałe koszty stworzenia i promowania aplikacji, a to dopiero początek, ponieważ trzeba ją też na bieżąco aktualizować. To sprawia, że stworzenie aplikacji nie zawsze i nie dla wszystkich jest opłacalne biznesowo – mówi Krzysztof Zieliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Gemius Polska. – Zwłaszcza do doraźnej komunikacji z klientem, np. dla firm dostarczających usługi w modelu abonamentowym. Wówczas lepszym rozwiązaniem może być zainwestowanie w inteligentne boty, które wykorzystują techniki sztucznej inteligencji do prowadzenia rozmów i odpowiadania na pytania – dodaje.

""

cyfrowa.rp.pl

Firmy jednak widzą w tym potencjał. – Tworzymy aplikacje mobilne, które mają wspierać naszych klientów (czyli banki i sieci handlowe) w lepszej obsłudze konsumentów. Łączymy dostęp do szczegółowych informacji finansowych oraz preferencji zakupowych osób, umożliwiając optymalne dostosowanie oferty do ich potrzeb – mówi Maciej Nuckowski, menedżer z Diebold Nixdorf. – Kluczowymi cechami dobrej aplikacji są przede wszystkim: jej uniwersalność (niezależność od platformy sprzętowej), ergonomia użytkowania oraz bezpieczeństwo informacji – dodaje.

– To aplikacja pozwala generować nowe zamówienia, umożliwia kontakt z klientami oraz zapewnia obsługę kluczowych procesów biznesowych. Przed podjęciem decyzji o inwestycji w stworzenie własnej aplikacji należy jednak przeprowadzić dokładną analizę – mówi Michał Grzegorzewski, szef usług na Europę Wschodnią w Fujitsu Polska. – Może się okazać, że istnieją gotowe platformy, które umożliwiają dostosowanie produktu do naszych wymagań przy zerowych lub minimalnych inwestycjach. Główną barierą stworzenia własnej aplikacji jest cena – dodaje.

Firmy budują też aplikacje z myślą nie o klientach, ale pracownikach. W Shell mogą rozliczać za ich pomocą delegacje i inne wydatki. – Cały proces odbywa się elektronicznie. Nie trzeba gromadzić papierowych paragonów lub faktur – mówi Anna Papka, rzecznik Shell Polska. – Dostępna jest też aplikacja skierowana do klientów. Są tutaj informacje dotyczące najbliższej stacji paliw, aktualna oferta i inne przydatne treści dla kierowców – dodaje.

Rynek nadal szybko się rozwija, ale po pierwszych, gorączkowych wdrożeniach przyszedł czas na analizę efektów. – Po pierwszej fali masowych inwestycji w aplikacje firmy koncentrują się na dogłębnej analizie potrzeb klientów i na tej podstawie dobierają właściwe i najbardziej efektywne kanały komunikacji (aplikacja, social media, strona WWW itp.) w zależności od celów, grupy docelowej, specyfiki i zasięgu biznesu – dodaje Krzysztof Zieliński.

Korzystanie z aplikacji dla wielu użytkowników to automatyczne skojarzenie z zakupami. Wśród najpopularniejszych aplikacji w Polsce, nie bez powodu, są Rossmann i Allegro. Ta druga platforma podaje, że mobile to już 57,44 proc. wizyt na Allegro, a konwersja (zakup) z wizyt mobilnych na m-stronie wzrosła w ciągu roku o 28,2 proc., a w aplikacji o 28,8 proc. W tym czasie konwersja na desktopie wzrosła o 13,2 proc.

– Aplikacja ma bardzo szybkie uaktualnienia – praktycznie zawsze jest zgodna z najnowszymi wersjami systemów operacyjnych i bardzo szybko wprowadzane są wszystkie uzupełnienia wymagane rozwojem produktu czy kwestiami bezpieczeństwa – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – Dzięki zmianom w wyglądzie ofert na Allegro jak wprowadzenie nowego opisu, białe tło na miniaturach, klienci widzą konkretną ofertę w taki sam sposób niezależnie od tego, czy wchodzą przez aplikację, mobilną czy desktopową wersję strony – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Solarny śmietnik ostrzeże kierowcę. Ścieżki rowerowe czeka rewolucja
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Biznes Ludzie Startupy
Polscy naukowcy stworzyli świecę, która zabija wirusy, bakterie i grzyby
Biznes Ludzie Startupy
Technologia rozpoznawania pysków. Nowatorskie narzędzie odnajdzie psa czy kota
Biznes Ludzie Startupy
Rekordy dezinformacji w sieci. Te firmy tworzą bat na manipulacje
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Biznes Ludzie Startupy
Inżynierowie znad Wisły zawalczą z chorobą płuc. Wygrali prestiżowy konkurs
Biznes Ludzie Startupy
Terapia w goglach VR. Polski start-up walczy ze stresem, lękiem i bezsennością