Reklama
Rozwiń
Reklama

Rekordowy rok w polskich kinach. Kto przyciągnął widzów?

Ponad 60,2 mln biletów sprzedały w 2019 r. kina w Polsce. Tym samym padł kolejny rekord frekwencji przed dużym ekranem.

Publikacja: 30.12.2019 20:49

Film „Król lew II: Czas Simby” to  najpopularniejszy kinowy film w Polsce w 2019 roku

Film „Król lew II: Czas Simby” to najpopularniejszy kinowy film w Polsce w 2019 roku

Foto: mat. pras.

To, że mijający 2019 rok przyniesie kolejny rekord w kinowej branży w Polsce, nie było oczywiste. Wśród szefów kin byli zarówno optymiści, jak i ostrożni konserwatyści. A jednak, jak wynika ze wstępnych danych serwisu Boxoffice.pl obejmujących okres do 30 grudnia, w 2019 roku kina w kraju sprzedały ponad 60,2 mln biletów za ponad 1,13 mld zł. Dla porównania, 2018 roku frekwencja przed dużym ekranem wyniosła 59,7 mln, a wpływy kas 1,1 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Gorący czerwiec mocno schłodził kina. Na co chodziliśmy?

Nie są to przy tym dane kompletne, ponieważ jeden z ważnych dystrybutorów filmów – UIP – od listopada nie zasila statystyk informacjami o tym, jakie wyniki notują filmy z jego portfela. Tym samym nie wiadomo na razie, ilu widzów zobaczyło „Jumanji: Następny poziom”.

W 2019 roku nie było hitów na miarę „Kleru”. Ranking kinowych produkcji o największej frekwencji w Polsce otwiera „Król Lew” z ponad 2,52 mln sprzedanych biletów. Ten i kolejny film dla dzieci „Kraina Lodu II” zepchnęły początkowego tegorocznego lidera – komedię „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3” – na trzecie miejsce. Zobaczyło ją prawie 2,4 mln osób, ale to nie wystarczyło. Druga część „Krainy Lodu”, której premiera miała miejsce w drugiej połowie listopada, zdążyła przyciągnąć do kin do minionego weekendu 2,46 mln widzów.

Bardzo dużym powodzeniem cieszy się także drugi z grudniowych hitów, czyli „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”. Przez około dwa tygodnie zobaczyło tę część serii około 1,15 mln widzów.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: „Gwiezdne wojny” wchodzą do kin. Będzie rekord?

Pod względem frekwencji „Star wars” nie udało się wskoczyć do TOP10 kinowych filmów 2019 roku. Natomiast pod względem przychodów z biletów – już tak. W ciągu około dwóch tygodni wpływy z wejściówek na ten film w Polsce wyniosły ponad 25,3 mln zł.

Najbardziej kasową produkcją mijającego roku jest frekwencyjnym numer jeden, czyli „Król Lew” (wpływy kas z biletów to ponad 48 mln zł), Lokata numer dwa należy do „Miszmaszu” (prawie 47 mln zł), a trzecie do „Krainy Lodu II” (44,1 mln zł).

Za odkrycie roku niektórzy uznają amerykańsko-kanadyjską produkcję „Joker” (historię czarnego charakteru z filmów o Batmanie), który przyciągnął do kin 1,97 mln osób i zajął czwarte miejsce.

CZYTAJ TAKŻE: Nie tylko „Polityka”. Boom na polskie filmy

W tym krótkim podsumowaniu 2019 roku nie może zabraknąć danych o polskich produkcjach. W TOP10 znalazły się cztery. „Polityka” Patryka Vegi zajęła szóste miejsce (1,89 mln widzów, 37,6 mln zł wpływów). „Planeta Singli 3” – miejsce ósme (1,44 mln widzów, 27,9 mln zł przychodu z biletów), a dziewiąte było „Boże Ciało” (1,4 mln widzów i 26,6 mln zł z biletów). W sumie wszystkie polskie filmy zobaczyło w 2019 r. 16,3 mln osób.

Reklama
Reklama
TOP10 w polskich kinach w 2019 r., mln* (sprzedane bilety)
Król Lew 2,52
Miszmasz czyli Kogel Mogel 3 2,39
Kraina Lodu II 2,46
Avengers: Koniec Gry 1,89
Joker 1,96
Polityka 1,89
Sekretne Życie Zwierzaków… 2 1,45
Planeta Singli 3 1,44
Boże Ciało 1,4
Jak Wytresować Smoka 3 1,27
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie 1,14
Biznes Ludzie Startupy
Nie tylko Ozempic. Polacy chcą odchudzić Europejczyków z pomocą AI
Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama