Azjatyccy producenci zdecydowanie zdominowali rynek produkcji

Po latach spadku cen teraz panele używane do produkcji telewizorów czy ekranów reklamowych zaczynają znowu drożeć.

Publikacja: 20.02.2017 20:48

Azjatyccy producenci zdecydowanie zdominowali rynek produkcji

Foto: 123RF

Rynek paneli ciekłokrystalicznych (LCD, OLED i inne) w skali globalnej jest ogromny, ponieważ coraz więcej sprzętów wykorzystuje takie rozwiązania. Ekrany produkowane są też w najróżniejszych rozmiarach – od kilku cali przekątnej po potężne, nawet ponad 90-calowe.

Firma badawcza Markets & Markets szacuje, że rynek ten w 2014 r. wart był 114,2 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio w tempie 5,6 proc. rocznie. W 2020 r. wydatki na panele (w cenach producenta, a nie detalicznych) mają wynieść już 156,6 mld dol.

Firma podaje, że motorem rozwoju rynku oraz głównym odbiorcą paneli z zakładów są firmy produkujące telewizory. „Część rynku odpowiedzialna za digital signage, wyświetlacze samochodowe, smartfony czy tablety również będzie rosnąć w prognozowanym okresie” – czytamy w raporcie firmy.

75 proc. rynku produkcji paneli kontrolują producenci z regionu Azja-Pacyfik, a największe firmy na tym rynku to LG Display, Samsung Electronics, Innolux Corporation, AU Optronics, Sharp, Japan Display oraz BOE Technology.

Firma zwraca również w raporcie uwagę na to, że producenci stopniowo odchodzą od produkcji paneli w technologii LCD na rzecz bardziej zaawansowanych i dających lepsze parametry LED, OLED czy AMOLED. Obecnie najwięcej testów prowadzonych jest, jeśli chodzi o elastyczne rozwiązanie, umożliwiające wyginanie panelu i dopasowywanie go do wielu kształtów, niekoniecznie tylko prostokąta. – To ogromne możliwości dla branży reklamowej, jeśli chodzi o niestandardowe projekty. Jednak ciągle tylko na etapie planów z racji wciąż wysokich cen paneli – podaje jeden z dystrybutorów.

W ostatnich latach bowiem koniunktura rynkowa producentów nie rozpieszczała. Panele systematycznie taniały – od kilku po nawet kilkadziesiąt procent rocznie, zależnie od przekątnej. Było to związane głównie z dużymi zapasami magazynowymi producentów telewizorów, którzy ograniczali zamówienia paneli w związku ze słabszym od prognoz popytem. Jednak już 2016 r. przyniósł odwrócenie trendu, z czego ucieszyli się producenci paneli, ale telewizorów już niekoniecznie.

– 2016 rok był bardzo trudny dla producentów telewizorów z powodu braków w zaopatrzeniu w panele i nieoczekiwanej podwyżki ich cen, co doprowadziło do erozji marż – wyjaśnia Deborah Yang, dyrektor ds. zaopatrzenia w panele w firmie IHS Markit. – Jeśli chodzi o 2017 r., spodziewamy się utrzymania tych trendów. Producenci sprzętu nie mogą czuć się bezpiecznie, jeśli chodzi o zabezpieczenie poziomu dostaw paneli – dodaje.

Przykładów takiej taktyki nie brakuje. Firma zwraca uwagę na decyzję koncernu Foxconn, który po przejęciu kontroli nad Sharpem, jednym z czołowych producentów paneli, zapowiedział wstrzymanie dostaw dla koncernu Samsung, lidera w produkcji sprzętu elektronicznego.

Analitycy zwracają uwagę, że takie decyzje mocno zaniepokoiły producentów sprzętu. O ile rynek telewizorów jest dość skoncentrowany, o tyle produkcja wyświetlaczy digital signage jest już bardzo podzielona. – Wiele europejskich firm sprowadza z Azji panele i dopiero tu na miejscu buduje z nich odpowiednie nośniki – mówi inny dystrybutor.

W sytuacji rosnących cen i coraz większej konkurencji o panele mniejsi producenci będą stali jednak na przegranej pozycji w starciu z wielkimi koncernami, mogącymi choćby skalą zamówień odciąć innych od dostaw.

Już w 2016 r. ceny paneli wzrosły w zależności od przekątnej nawet o 60 proc. Trudno obecnie prognozować, jaki poziom podwyżek jest możliwy w 2017 r. Dla branż spoza produkcji telewizorów będzie to podstawowe wyzwanie biznesowe. Dla branży digital signage również, ponieważ sięga ona po coraz większe ekrany.

Rynek paneli ciekłokrystalicznych (LCD, OLED i inne) w skali globalnej jest ogromny, ponieważ coraz więcej sprzętów wykorzystuje takie rozwiązania. Ekrany produkowane są też w najróżniejszych rozmiarach – od kilku cali przekątnej po potężne, nawet ponad 90-calowe.

Firma badawcza Markets & Markets szacuje, że rynek ten w 2014 r. wart był 114,2 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio w tempie 5,6 proc. rocznie. W 2020 r. wydatki na panele (w cenach producenta, a nie detalicznych) mają wynieść już 156,6 mld dol.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie