Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.
CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa
– Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny wzrost rynku podcastów w Polsce. Pomimo że w tej dziedzinie jesteśmy szóstym najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie i pierwszym w Europie, wierzymy, że to dopiero początkowe stadium jego wzrostu – mówi Karol Stryja, prezes ds. podcastów w firmie Storia by Abstra, zajmującej się m.in. ich tworzeniem. – Już wkrótce w wielu polskich domach zagości urządzenie typu „smart speaker”. To ogromna szansa rozwoju dla podcastów, analogicznie jak na początku dekady rozprzestrzenienie się smartfonów pomogło YouTube’owi – podkreśla.
CZYTAJ TAKŻE: Bogaty świat polskich internetowych gwiazd
Na razie wartość rynku podcastów w Polsce nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. W USA monetyzacja najczęściej następuje poprzez emisję materiałów reklamowych w trakcie trwania podcastów lub dopasowywania materiałów reklamowych do formy podcastu. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce należą m.in. „Polimaty 2”, czyli przedłużenie działalności popularnonaukowego youtubera Radka Kotarskiego w formie audycji czy kryminalne historie Marcina Myszki z serii „Kryminatorium”. Swoje usługi do słuchania podcastów, oprócz Spotify, oferuje Google i serwis znany głównie z audiobooków, Storytel.