Reklama

W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Najczęściej słuchamy podcastów na Spotify, a liczba słuchaczy na tej platformie w Polsce rośnie o 300 proc. w skali roku – wynika z danych firmy Voxnest.

Publikacja: 20.09.2019 09:40

W słuchowiskach Polska numerem 1 w Europie

Foto: Adobe Stock

Podcasty to globalny trend. W USA wartość tego rynku przekroczy w 2021 r. miliard dolarów. Zwłaszcza Polacy polubili słuchanie gotowych audycji na wybrane tematy i obecnie nasz kraj jest w czołówce najszybciej rozwijających się rynków. W skali miesiąca wzrosty wynoszą aż 40 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

– Od dłuższego czasu obserwujemy dynamiczny wzrost rynku podcastów w Polsce. Pomimo że w tej dziedzinie jesteśmy szóstym najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie i pierwszym w Europie, wierzymy, że to dopiero początkowe stadium jego wzrostu – mówi Karol Stryja, prezes ds. podcastów w firmie Storia by Abstra, zajmującej się m.in. ich tworzeniem. – Już wkrótce w wielu polskich domach zagości urządzenie typu „smart speaker”. To ogromna szansa rozwoju dla podcastów, analogicznie jak na początku dekady rozprzestrzenienie się smartfonów pomogło YouTube’owi – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Bogaty świat polskich internetowych gwiazd

Na razie wartość rynku podcastów w Polsce nie przekracza kilkuset tysięcy złotych. W USA monetyzacja najczęściej następuje poprzez emisję materiałów reklamowych w trakcie trwania podcastów lub dopasowywania materiałów reklamowych do formy podcastu. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce należą m.in. „Polimaty 2”, czyli przedłużenie działalności popularnonaukowego youtubera Radka Kotarskiego w formie audycji czy kryminalne historie Marcina Myszki z serii „Kryminatorium”. Swoje usługi do słuchania podcastów, oprócz Spotify, oferuje Google i serwis znany głównie z audiobooków, Storytel.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Gwiazda Youtube`a skazana. Za „żart”

I ten trend nie powinien nikogo dziwić. Przychody z reklam w podcastach w USA w 2018 r. wynosiły 479 mln dol. Ameryka to kolebka podcastów i prawdziwy hegemon na rynku. Dla porównania, rynek reklamowy w tym sektorze w Wielkiej Brytanii jest wyceniany tylko na 12,7 mln dol. Ruch grupy Abstra jest nieprzypadkowy. Największą zaletą podcastów jest dowolność wyboru treści, którą wcześniej rozkręcił choćby YouTube.

Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
HackNation 2025, czyli technologie, które nie skończą w szufladzie
Materiał Promocyjny
INEA partnerem Digital Excellence Awards - współpraca na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes Ludzie Startupy
Huawei Startup Challenge wesprze rolnicze innowacje
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama