Wojna cenowa, liczne kontrole skarbowe, niskie marże i agresywna konkurencja ze strony zagranicznych koncernów – to tylko niektóre z wyzwań stojących przed dystrybutorami. W sumie w pierwszym półroczu niewypłacalność ogłosiło w Polsce 82 hurtowników wobec 75 rok wcześniej – wynika z danych Euler Hermes. Pod presją jest m.in. segment dystrybutorów IT. W ostatnich dniach najgłośniej było o ABC Dacie i Actionie.

ABC Data i podatki

Akcje dystrybutorów IT notowanych na warszawskiej giełdzie potaniały w tym roku średnio o ponad jedną czwartą. Najmocniej pod kreską jest ABC Data, której kapitalizacja stopniała o połowę. Notowania załamały się po publikacji wyników za I półrocze. Okazało się wtedy, że obniżyła je korekta podatku VAT. Chodzi o okres za drugi kwartał 2014 r. Ta informacja zaskoczyła rynek, bo wcześniej spółka informowała o pozytywnym zakończeniu kontroli skarbowej. Jak się dowiedzieliśmy, sprawą zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego.

ZOBACZ TAKŻE: Wojna cenowa w dystrybucji jeszcze się nie skończyła

– Urząd KNF wyjaśnia ze spółką, dlaczego nie poinformowała inwestorów o decyzji dotyczącej zapłaty podatku VAT wraz z odsetkami, mającej związek z ustaleniami kontroli skarbowej – informuje Jacek Barszczewski, rzecznik KNF. Przypomina, że 29 marca 2018 r. KNF opublikowała komunikat dotyczący postępowania spółek w przypadku kontroli podatkowych i celno-skarbowych.

– Dokument, który wpłynął do naszej spółki, traktujemy jako standardowe zapytanie ze strony regulatora rynku. Na postawione pytania udzielimy wyczerpującej odpowiedzi we wskazanym przez urząd terminie – deklaruje Ilona Weiss, szefowa ABC Daty. Podkreśla, że sytuacja biznesowa ABC Daty jest stabilna, a spółka konsekwentnie realizuje plany sprzedażowe na ten rok.

– Warto jednak pamiętać, że dla branży charakterystyczną cechą jest duża sezonowość sprzedaży. Zdecydowana większość projektów, szczególnie z obszaru dystrybucji z wartością dodaną, kończy się w czwartym kwartale roku. Oznacza to, że również w tym okresie realizowana jest większość przychodów i zysków grupy – zaznacza szefowa ABC Daty.

Action walczy o układ

Wynikami za drugi kwartał nie zachwycił też największy gracz w tej branży, grupa AB. Analitycy podkreślają, że w dystrybucji IT nadal trwa wojna cenowa, a paliwem do niej są ambicje zagranicznego koncernu Also, który ostro walczy o rynek. Ma zamiar przejąć jak największą część rynku po Actionie. Ten natomiast podkreśla, że wcale nie wypadł z gry. Kilka dni temu informował, że jego postępowanie sanacyjne wchodzi w ostatnią fazę i że w styczniu powinny być znane wyniki głosowania wierzycieli nad układem. Jednak tuż po tym na rynek trafiała zaskakująca informacja o złożeniu przez wierzycieli własnych propozycji układowych. Takich, które zdaniem zarządu są niewykonalne.

Te zaproponowane przez spółkę zakładają m.in. spłatę wierzytelności wobec głównej grupy w 48,6 proc., a wobec wierzycieli finansowych w 37,9 proc. Tymczasem wierzyciele chcą, żeby to było odpowiednio: 63 proc. i 54 proc.

Narastające problemy z płynnością

Marże dystrybutorów działających w Polsce są minimalne, często poniżej kosztu pieniądza. Przy zwiększonej skali transakcji i ekspozycji ryzyka, a jednocześnie minimalnej rentowności takiego obrotu problemy z płatnością skutkują brakiem wypłacalności spółek.

Euler Hermes podaje, że w Polsce w pierwszym półroczu 2018 r. opublikowano w sumie informacje o 511 przypadkach niewypłacalności polskich przedsiębiorstw. To o ponad jedną piątą więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W żadnym z sektorów liczba niewypłacalności się nie zmniejszyła.