Na rynku już od ponad dwóch lat toczy się wojna cenowa. Mniejsze firmy jej nie wytrzymują i bankrutują. Większe twierdzą, że wyjdą z niej mocniejsze. Na razie jednak widać presję na ich marże. Mowa tu m.in. o takich podmiotach jak grupa AB czy ABC Data. Muszą walczyć nie tylko z krajowymi konkurentami, ale również za granicznymi koncernami, które oferują wyjątkowo niskie ceny. Godzą się nawet na ponoszenie okresowych strat, mając nadzieję na zdobycie jak największych udziałów w polskim rynku. Mowa tu w szczególności o europejskim Also. Sytuację bacznie obserwują instytucje finansowe i widząc możliwe ryzyko, oferują krajowym dystrybutorom niskie limity ubezpieczeń należności. W takich warunkach trudno im zwiększać sprzedaż.

Na to wszystko nakładają się problemy z fiskusem: trwające latami kontrole skarbowe oraz kary. Najbardziej dotkliwie odczuł je Action. To właśnie starcie z fiskusem było iskrą zapalną, która zmusiła handlową firmę do rozpoczęcia postępowania sanacyjnego. Trwa ono do dziś. Zarząd ma nadzieję, że wkrótce uda się zawrzeć porozumienie z wierzycielami. Kilka dni temu zdecydował natomiast o likwidacji zależnego Action Europe.

– Analizując na bieżąco wszelkie wskaźniki finansowe Action Europe, a także negatywne konsekwencje przedłużającej się sanacji, uznaliśmy, że priorytetem jest dziś dla nas wykonanie w 100 proc. planu restrukturyzacyjnego – wyjaśniał Sławomir Harazin, wiceprezes Action.

W tym trudnym otoczeniu rynkowym krajowe firmy i tak radzą sobie całkiem dobrze. Obserwując zawirowania w poszczególnych segmentach, mocno poszerzają swoje oferty. Dziś już nikogo nie dziwi, że dystrybutor IT ma w portfelu również produkty z obszaru AGD/RTV, oświetlenia czy gadżety do gier. Polacy coraz chętniej sięgają po produkcje na komputery PC, konsole czy urządzenia mobilne. W ostatnim czasie rekordy sprzedażowe na świecie bije Nintendo Switch. Z ostatnio publikowanych przez Sony danych wynika, że fani kupili już blisko 20 mln takich urządzeń. Zajęło im to zaledwie 15 miesięcy. Dla porównania: Xbox One w ciągu pięciu lat od premiery sprzedał się w liczbie pomiędzy 25 a 30 mln egzemplarzy.

Trudna sytuacja w dystrybucji IT ma też paradoksalnie swoje plusy: zmusza firmy do cięcia kosztów, rezygnacji z nierentownych kontraktów i poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych. Jednym z przykładów może być coraz mocniejszy nacisk na kanał cyfrowy. Popyt tam szybko rośnie, a koszty działalności są zdecydowanie niższe niż w tradycyjnym biznesie.

Nic więc dziwnego, że wspomniane już AB czy ABC Data mocno stawiają na chmurę. Ta ostatnia firma niedawno nawiązała strategiczną współpracę z chińskim koncernem Alibaba. Została wyłącznym dystrybutorem rozwiązań Alibaba Cloud w Polsce i siedmiu innych krajach regionu: w Czechach, Rumunii i Estonii oraz na Litwie, Łotwie, Słowacji oraz Węgrzech. Chodzi o takie produkty jak wirtualne serwery, hosting, backup, storage, rozwiązania sieciowe, internet rzeczy czy big data.

Na rosnącą wagę e-commerce zwraca uwagę AB, które w tym obszarze notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek, generując sprzedaż w sposób automatyczny poprzez XML (pełna integracja systemów), udostępniając m.in. moduł Allegro i prezentacje produktów.

Oprócz dystrybutorów na rynku działa też wielu detalistów, oferujących usługi i produkty IT. Jednym z wiodących jest Komputronik. Jego prezes Wojciech Buczkowski nie ukrywa, że sytuacja w branży jest trudna. Zeszły rok obrotowy handlowa grupa zakończyła pod kreską. Na jej wynikach finansowych zaważyły zdarzenia jednorazowe i bezprecedensowy spadek w segmencie laptopów. Również sprzedaż komputerów PC była w ostatnim okresie słabsza. Komputronik uważa, że to m.in. efekt wydłużenia się cyklu życia produktu. W Polsce wynosił on wcześniej trzy, cztery lata, a obecnie dąży do modelu z dojrzałych rynków Europy Zachodniej, gdzie okres ten sięga nawet sześciu lat.