Technologiczne spółki przyciąga parkiet

Większość spółek, które zadebiutowały na giełdzie w ostatnich kilkunastu miesiącach, to reprezentanci branży nowych technologii. Czasy nie są jednak dla inwestorów najlepsze.

Rynek pierwotny w Polsce dopiero budzi się z letargu. Od początku roku na warszawskiej giełdzie zadebiutowały dwie spółki: najpierw XTPL, a w czwartek DataWalk. Łączy je nie tylko siedziba, czyli Wrocław. Obie działają w innowacyjnych branżach, mają na koncie autorskie rozwiązania i zamierzają podbijać zagraniczne rynki.

Co ciekawe, większość ubiegłorocznych debiutantów też reprezentuje branżę nowych technologii, co ostro kontrastuje z przedsiębiorstwami z tradycyjnych branż, które we wcześniejszych latach wchodziły na giełdę.

Notowania pod presją

Wśród ubiegłorocznych innowacyjnych debiutantów możemy znaleźć amerykańską firmę Silvair, działającą w segmencie internetu rzeczy, produkujące gry Ten Sqaure Games i studio T-Bull oraz spółkę ML System zajmującą się fotowoltaiką. Do tego grona dochodzi OncoArendi, innowacyjna firma biotechnologiczna.

O ile profil działalności i perspektywy dla biznesu tych firm są bardzo ciekawe, o tyle ich aktualna wycena rynkowa nie prezentuje się już tak dobrze. Choć są wyjątki. TSG jest wyceniane 91 proc. wyżej niż podczas ubiegłorocznej oferty publicznej. Z kolei notowania ML Systemu utrzymują się na poziomie z oferty. Niedawno firma pochwaliła się podpisaniem umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie o wartości 40 mln zł na wykonanie instalacji fotowoltaicznych.

DataWalk jest 464. spółką notowaną na rynku głównym warszawskiej giełdy

O systematycznym rozwoju biznesu informuje też Silvair. Ma duże pole do popisu, bo rynek inteligentnego oświetlenia jest w silnym trendzie wzrostowym. Według raportu Smart Lighting Market osiągnie on wartość 15,6 mld dolarów w 2022 r., podczas gdy jeszcze trzy lata temu szacowano go na 3 mld dolarów. Z kolei liczba dostarczonych urządzeń ma wzrosnąć z 26,8 mln sztuk w 2016 r. do 1,27 mld w roku 2022.

Technologie z Polski

DataWalk jest 464. spółką notowaną na rynku głównym GPW. Swoją pierwszą sesję rozpoczęła lekkim wzrostem notowań, ale po południu dominowała już podaż. Z oferty publicznej spółka pozyskała mniej pieniędzy, niż planowała. Przeznaczy je na poszerzenie działalności w USA, rozwój autorskiej platformy analitycznej i finansowanie działalności operacyjnej. Rozwiązania DataWalk są stosowane w sektorze publicznym i finansowym w walce z przestępczością (amerykańskie agencje), wyłudzeniami (ubezpieczyciele) i przy identyfikacji nadużyć (administracja centralna).

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma zwalcza najgroźniejszy gang świata MS-13

Od 2012 r. spółka była notowana na NewConnect, gdzie jej wartość wzrosła o blisko 1000 proc. Mocne zwyżki na rynku alternatywnym ma za sobą również zajmujący się technologią nanodruku XTPL, ale od czasu niedawnego debiutu na GPW jego akcje tanieją. Głównym odbiorcą rozwiązań XTPL mają być twórcy urządzeń służących do produkcji zaawansowanej elektroniki. Wartość tego rynku w 2026 r. wyniesie 70 mld dolarów – szacuje IDTechEx.

Jak pokazuje przykład LiveChatu, niekiedy oczekiwania rozbudzone są tak mocno, że spółkom trudno im sprostać

Zarówno DataWalk, jak i XTPL są dopiero na etapie komercjalizacji swoich technologii. Innowacyjny biznes obarczony jest sporym ryzykiem, ale jeśli się powiedzie, inwestorzy będą mogli liczyć na ponadprzeciętne zyski. Mają nadzieję, że DataWalk i XTPL wypracują produkt o zasięgu globalnym. Tak jak zrobił to wrocławski LiveChat, oferujący komunikator dla biznesu i działający w około 150 krajach.

CZYTAJ TAKŻE: Polski Livechat mocno rozpycha się za granicą

Jak jednak pokazuje przykład LiveChatu, niekiedy oczekiwania rozbudzone są tak mocno, że spółkom trudno im sprostać. Mimo iż LiveChat pozyskuje nowych klientów i systematycznie poprawia wyniki, jego notowania w ostatnich kilkunastu miesiącach tanieją. Inwestorów niepokoi wolniejsza dynamika rozwoju biznesu. Impulsem do wyprzedaży akcji stała się też informacja o uruchomieniu przez Facebooka bezpłatnej, biznesowej wersji Messengera. Inwestorzy zaczęli się zastanawiać, czy nie zaszkodzi to interesom spółki. Jej zarząd przekonuje, że obawy są bezpodstawne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

HTC rusza w Polsce z serwisem z treścią VR

Viveport Infinity, pierwsza na świecie usługa dostępu do materiałów w rozszerzonej rzeczywistości, debiutuje na ...

Medycyna rządzi w internecie rzeczy

Branża medyczna uważana jest za jedną z bardziej perspektywicznych, jeśli chodzi o wdrożenia rozwiązań ...

Super Mario nie żyje

Zmarł Mario Segale, pierwowzór bohatera jednej z najbardziej kultowych gier wszechczasów. Urodzony w 1934 ...

Mobilny świat zjechał na tydzień do Barcelony

Prawie 110 tys. osób odwiedzi tegoroczne targi MWC19 Barcelona. Za sprawą technologii 5G nie ...

Allegro wchodzi w sprzedaż biletów

Dzięki umowie inwestycyjnej z eBilet Polska przez serwis będzie można kupić wejściówki na najpopularniejsze ...

Firmy nie są gotowe na sztuczną inteligencję. Brakuje… ludzi

Sztuczna inteligencja ma być napędem wielu biznesów na świecie. Problem w tym, że wykorzystanie ...