Pierwszy afrykański jednorożec idzie na nowojorski parkiet

Nigeria, macierzysty kraj Jumii, jest najludniejszym krajem Afryki. Posiada też ogromne złoża ropy. Na zdjęciu ulica w stolicy Lagos.
Bloomberg

Jumia, firma z branży e-commerce z Nigerii, wybiera się na NYSE. Powstała w 2012 r. i podbiła kilkanaście rynków na Czarnym Lądzie. Teraz zaś stanie się pierwszym startupem z tego regionu świata, który zadebiutuje na Wall Street.

Jumia to połączenie platformy e-commerce, podobnej do Allegro, z serwisem kurierskim, który dostarcza nie tylko towary kupione online, ale również posiłki zamawiane w lokalach gastronomicznych (w 2018 r. dostarczyła ponad 13 mln paczek). – Na platformie mamy aktywnych ponad 81 tys. sprzedawców – mówi Juliet Anammah, prezes Jumia Nigeria, cytowana przez portal Techcrunch.

Co więcej, startup prowadzi serwis do rezerwacji biletów lotniczych, a także system płatności JumiaPay.

CZYTAJ TAKŻE: E-commerce 2019, czyli personalizacja, showroomy i bilety

Firma z Lagos w błyskawicznym tempie z niewielkiego gracza na rynku nigeryjskim wyrosła na potentata, który obsługuje 14 krajów – od Algierii i Egiptu, przez Kenię, czy Senegal, po Kamerun, Ghanę i Tanzanię. W 2012 r., jeszcze pod logo Africa Internet Group, zaczęła podbój, wchodząc m.in. do RPA i Maroka.

Wspierana przez kluczowego inwestora, niemieckiego giganta internetowego Rocket Internet, rozwijała się w błyskawicznym tempie i już w 2016 r. została pierwszym jednorożcem w Afryce (startup, którego wycena przekroczyła wartość 1 mld dol.). Stało się to możliwe dzięki finansowemu zaangażowaniu m.in. Goldman Sachs i AXA, które zainwestowały w Jumia 326 mln dol. Wejście na nowojorską giełdę to kolejny krok w rozwoju nigeryjskiej spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Kafelki i baterie hitami internetu

Jumia złożyła już na NYSE dokumenty niezbędne do debiutu. Data IPO nie jest jeszcze znana. W ciągu kilku tygodni mają być znany harmonogram całego procesu upubliczniania akcji, a także ich cena. Na razie wiadomo natomiast, że nigeryjski potentat e-commerce nie generuje jeszcze zysków. Startup w 2017 r. wygenerował blisko 94 mln euro przychodów, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.

Afrykański rynek e-handlu, na którym działa Jumia, ma w 2025 r. być wart aż 2,1 bln dol. Analitycy McKinsey&Co. szacują, że będzie on rósł w tempie 10 proc. rocznie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

10 lat ekonomii współdzielenia. Co poszło nie tak?

Ekonomia współdzielenia wzbogaciła tradycyjną gospodarkę. Zamiast kupować produkt, kupujemy usługę. Niestety, średnie wynagrodzenie w ...

Prezes Amazona szantażowany przez zaprzyjaźniony z Trumpem tabloid

Jeff Bezos oskarżył American Media, wydawcę plotkarskiego pisma „National Enquirer” o szantaż. Miało ono ...

Sex gadżet w postaci mikrorobota wzbudził kontrowersje

Nowy model autonomicznego robota-wibratora najpierw dostał na targach CES w Las Vegas wyróżnienie, a ...

Gry wideo: sex i krwawe jatki mają przyciągnąć graczy

Zaostrzająca się konkurencja sprawia, że nowym produkcjom trudno jest się wyróżnić. Dlatego ich twórcy ...

Rosja zakazuje zagranicznego oprogramowania

Państwowe koncerny dostały od Kremla trzy lata na wymianę zachodniego oprogramowania na rosyjskie. Kłopot ...

Ikea chce otworzyć e-sklep, także z meblami innych producentów

Szwedzki koncern pracuje nad własną platformą typu marketplace. Będzie na niej sprzedawać nie tylko ...