Polacy połączą Ubera z hulajnogą

Twórcy aplikacji Wheelme, (od lewej) Krzysztof Maciążek, Mateusz Młodawski oraz Damian Kwaśniak, szykują się do zagranicznej ekspansji oraz pozyskania inwestora
mat. pras.

„OK Google, wyszukaj najbliższy pojazd na minuty” – tylko jedno zdanie, a smartfon zaproponuje ci wynajem pobliskiego skutera, roweru, auta czy hulajnogi. I jeszcze do niego zaprowadzi. Nie potrzeba wielu aplikacji, wystarczy jedna.

Fani prozy J.R.R. Tolkiena z pewnością świetnie znają wiersz opisujący tytułowy pierścień: „(…) Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden, by wszystkie odnaleźć, Jeden, by wszystkie zgromadzić”. Cytat z powieści „Władca Pierścieni” idealnie pasuje do stworzonej przez rodzimy startup aplikacji, która w sprytny sposób agreguje różne cyfrowe usługi transportowe – od tzw. sharingu, czyli współdzielenia najróżniejszych pojazdów miejskich wypożyczanych na minuty, po usługi przewozu np. Uberem lub taksówkami.

Wheelme, bo o nim mowa, to nowość na rynku pojazdów współdzielonych. Rozwiązanie, które powstało raptem w grudniu, oferuje już usługi 15 przewoźników i dostęp do ponad 5 tys. pojazdów w kilkudziesięciu miastach Polski.

Uber, Panek i Lime na jednym ekranie

Pomysłodawcą aplikacji mobilnej Wheelme jest Mateusz Młodawski. – Chcemy ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście – przekonuje. I wspomina, że pomysł na aplikację zrodził się z własnej potrzeby. – Sami bardzo często korzystamy z pojazdów współdzielonych i przełączanie się pomiędzy różnymi aplikacjami, aby odnaleźć najdogodniejszy środek transportu, było bardzo czasochłonne i męczące. Uznaliśmy, że jest to luka, którą warto wypełnić, i miesiąc później powstała pierwsza wersja Wheelme – wyjaśnia Młodawski.

CZYTAJ TAKŻE: Polski startup wygrywa w Luksemburgu i zgarnia kontrakt dla Vodafone

Aplikacja daje możliwość sprawdzenia szczegółów dotyczących wybranego pojazdu zlokalizowanego na mapie: modelu, ceny najmu, poziomu zatankowanego paliwa czy naładowania baterii, a także odległości od miejsca, w którym jesteśmy. Wheelme pokazuje m.in. auta car-sharingu Trafficar, Vozilla, Panek i 4Mobility, hulajnogi Lime oraz Hive, a także rowery Nextbike czy elektryczne skutery blinkee.city. A na tym nie koniec. Startup w apce wdraża również usługi tzw. ride hailingu.

Aplikacja daje możliwość sprawdzenia szczegółów dotyczących wybranego pojazdu zlokalizowanego na mapie: modelu, ceny najmu, poziomu zatankowanego paliwa czy naładowania baterii, a także odległości od miejsca, w którym jesteśmy

– Uber, iTaxi czy Taxify pojawią się u nas jeszcze w tym miesiącu. Wyczekujemy tych integracji, ponieważ chcemy być usługą, która pomoże dotrzeć do celu przy wykorzystaniu różnych form transportu – podkreśla nasz rozmówca.

Zespół Wheelme tworzą doświadczeni programiści – dwóch Androida i jeden iOS. Oprócz Mateusza Młodawskiego nad oprogramowaniem agregującym pracowali jeszcze Damian Kwaśniak oraz Krzysztof Maciążek, którzy rozwijali wcześniej aplikację lokalizującą food-tracki. Mateusz z kolei zaangażowany był w prace przy Instapray, aplikacji, w którą zainwestował Peter Thiel, twórca PayPala.

CZYTAJ TAKŻE: Startupy psioczą na inwestorów

Krzysztof, Damian i Mateusz połączyli jednak siły i liczą na ekspansję Wheelme.

– Od kiedy uruchomiliśmy aplikację, czyli od grudnia ubiegłego roku, jesteśmy gotowi, aby w ciągu kilku dni ruszyć z usługami również w innych krajach. Na razie jednak koncentrujemy się na Polsce, aby tutaj nauczyć się, jak najlepiej wspierać użytkowników i firmy – mówi Młodawski.

Założyciel startupu zapewnił nas, że jeszcze w tym roku Wheelme pojawi się w kilku innych krajach. Nie zdradza jednak w jakich.

Niewykluczone, że firma pozyska również inwestora. Obecnie bowiem projekt finansowany jest przez trzyosobowy zespół z własnych środków. – Nie mamy zewnętrznego inwestora. Obecnie prowadzimy jednak rozmowy z kilkoma podmiotami – zaznacza.

CZYTAJ TAKŻE: Łódzki startup znalazł sposób na kosztowny roaming

Mateusz Młodawski w skrócie opisuje również model biznesowy, w którym działa Wheelme. – Oferujemy przewoźnikom między innymi dostęp do nowych użytkowników i zwiększoną liczbę wypożyczeń pojazdów. Nasz model biznesowy opieramy na integracjach z nimi. Chcemy, aby aplikacja mobilna pozostała darmowa i wolna od reklam dla użytkownika końcowego – wylicza prezes Wheelme.

Pomoże asystent

Aplikacja ta, pozwalająca wyświetlać różnego rodzaju pojazdy na jednym ekranie, to niejedyne rozwiązanie tego typu na rynku – konkurencyjne usługi rozwija np. Take&Drive. Jednak Wheelme chce stawiać mocno na innowacyjność. To dlatego startup zintegrował apkę z Asystentem Google. I to tuż po jego premierze w naszym kraju w styczniu br., jako trzecia firma po Play i eSky. Wystarczy zatem powiedzieć: „OK Google, wyszukaj najbliższy pojazd na minuty”, a smartfon pokaże pojazdy w pobliżu.

– Dzięki tej integracji można błyskawicznie sprawdzić, jakie pojazdy są najbliżej, a następnie przejść do aplikacji dostawcy w celu rezerwacji. Obserwujemy stały ruch z tego źródła, co nas bardzo cieszy. W przyszłości będziemy poszerzać tę integrację o nowe funkcjonalności – wyjaśnia współzałożyciel startupu.

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma zwalcza najgroźniejszy gang świata MS-13

Przed Wheelme szansa na wykrojenie kawałka atrakcyjnego rynkowego tortu. W Polsce tzw. ekonomia współdzielenia, zwłaszcza w transporcie, szybko rośnie w siłę. Coraz więcej firm oferuje usługi najmu, jednocześnie coraz więcej osób sięga po taką ofertę, traktując ją jako uzupełnienie systemu komunikacji publicznej. W Wheelme wierzą, że nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu odegrają znaczącą rolę w rozwoju inteligentnych miast (tzw. smart cities). Analitycy BIS Research prognozują, że globalny rynek usług mobilności na żądanie (Mobility-as-a-Service) wart będzie w 2028 r. 1,75 bln dol., przy rocznej dynamice wzrostu na poziomie ok. 52 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

W przyszłości to sklep będzie nam podpowiadał, co kupić w zależności od naszego wieku, ...

Maszyna wykrywająca korupcję okazała się zbyt skuteczna

Chiński system oparty o sztuczną inteligencję łapie skorumpowanych urzędników. Wzbudził jednak silne protesty administracji ...

Taksówkarze zablokują Warszawę. Powód? Uber

Rząd wyciąga rękę do operatorów aplikacji przewozowych. Branża taxi burzona. Taksówkarze zamierzają protestować aż do ...

Drugie życie Pokemonów

Choć największy szał na wydaną w lipcu 2016 miejską grę Pokemon GO wykorzystującą technologię ...

Rosja zakazuje zagranicznego oprogramowania

Państwowe koncerny dostały od Kremla trzy lata na wymianę zachodniego oprogramowania na rosyjskie. Kłopot ...

Rewolucja w Watykanie. Nawet gwardziści muszą się zmienić

Najmniejsza armia świata będzie miała nowe hełmy. Zamiast ciężkich i metalowych Gwardia szwajcarska dostanie ...