To już wojna o zakupy spożywcze w internecie

Bloomberg

Sklep internetowy Carrefoura rozszerza dostawy na całą Polskę. Eurocash chce przejąć kontrolę nad Frisco.

Choć zakupy spożywcze w internecie robi już nawet co czwarty Polak, to jednak wiele osób czyni to sporadycznie. W efekcie kanał online odpowiada za mniej niż 1 proc. rynku, co jest bardzo niskim udziałem. Dla porównania, w elektronice ok. 20 proc. sprzedaży to e-sklepy.

Może się to jednak zmienić z powodu choćby zakazu handlu w niedzielę. Dla wielu konsumentów brak wolnego dnia na zakupy oznacza, że chętniej niż kiedyś zdecydują się na ich zrobienie online. Tym bardziej że wizyta w jakimkolwiek sklepie w sobotę oznacza stanie w ogromnych kolejkach i stratę czasu.

CZYTAJ TAKŻE: Sieć dusi tradycyjne sklepy

Dla firm to z kolei szansa na przynajmniej zmniejszenie skali utraconych w efekcie nowego prawa obrotów. Dlatego rozwijają na wyścigi e-sklepy, w IKEA ten kanał generuje 10 proc. sprzedaży.

Teraz swoją pozycję w świecie online wzmacnia Carrefour, który ruszył z e-sklepem spożywczym w Warszawie jesienią 2016 roku w Warszawie. Później usługa pojawiła się także w Krakowie i na Śląsku, a teraz będzie rozszerzana.

– Mając ambicje bycia liderem na rynku e-grocery w Polsce, firma zdecydowała o zapewnieniu klientom, którzy do tej pory nie byli objęci zasięgiem e-grocery, możliwości dostawy produktów niezależnie od miejsca, w którym mieszkają – wyjaśnia biuro prasowe Carrefour. – Sieć w najbliższych tygodniach uruchomi dostawy kurierskie produktów niewymagających chłodzenia na terenie całej Polski – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: E-sklepy zmieniają szyldy. Konkurencja ciśnie

O klientów aktywnie zabiega też stołeczne Frisco.pl, dotąd kontrolowane przez MCI i Eurocash. Ta druga grupa 30 września złożyła w UOKiK wniosek o zgodę na wykup wszystkich udziałów e-sklepu.

– Już w 2014 r., kiedy zostaliśmy mniejszościowym akcjonariuszem Frisco, informowaliśmy, że w przyszłości możemy odkupić pozostałe akcje od funduszy MCI. Jesteśmy więc naturalnym partnerem do rozmów na ten temat, ale na ten moment żadne konkretne decyzje nie zapadły – mówi Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.

Zakupy spożywcze w internecie to rynek wart ok. 1 mld zł i w ostatnich latach rośnie w tempie dwucyfrowym. To dla firm szansa na wyrównanie strat związanych z zakazem handlu w niedzielę, ponieważ dostawy ze sklepu internetowego mogą być realizowane w niedzielę. Ten sektor usług to wciąż duże koszty, dlatego firmy rozwijają różne formy dostawy.

Według raportu firmy Nielsen na 2022 r. zgodnie z konserwatywnymi założeniami wartość polskiego rynku FMCG online wyniesie już 533 mln dol. Jednak już według średnich założeń wartość rynku wyniesie 637 mln dol., a w wariancie optymistycznym – aż 724 mln dol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Alexa powie jak się leczyć. Możesz pytać o wszystko

Brytyjski publiczny system opieki zdrowotnej NHS rozpoczyna współpracę z Amazonem. Ma ona ułatwić dostęp ...

Dron mieszczący się w kieszeni? To będzie militarna rewolucja

Amerykańska armia testuje miniaturowe, ważące mniej niż 33 gramy drony. Wszędzie wlecą, wszystko dojrzą, ...

Uber rusza na giełdę. Kto kontroluje firmę?

Gigant branży przewozu osób, amerykański startup Uber, złożył wreszcie prospekt emisyjny. Już w maju ...

Resort cyfryzacji sprawdza FaceApp. Ta aplikacja naprawdę jest groźna?

Niezwykle popularna w ostatnich dniach aplikacja do postarzania zdjęć twarzy, która bije również rekordy ...

Cyfrowa transformacja kontra mity i fake newsy

Zamiast możliwie szybko wprowadzać nowe technologie cyfrowe i korzystać z nich z pożytkiem dla ...

Trolle kosztują. Unia podwaja budżet walkę z dezinformacją

W roku wyborczym, ze strachu przed akcjami dezinformacyjnymi, Komisja Europejska podwyższa budżet zespołu zwalczającego ...