Mobilny internet i naśladowcy Netfliksa napędzą polską rozrywkę

PwC: prognozy dla rynku mediów i rozrywki w latach 2019-2023.

Za sprawą niezależnych internetowych telewizji i mobilnego dostępu do sieci rynek mediów i rozrywki w Polsce w latach 2019-2023 będzie powiększał się pod względem przychodów średnio co roku o 5 proc. – mówi prognoza firmy doradczej PwC. Jeśli ma rację, to za 5 lat sektor ten będzie uzyskiwać rocznie 14 mld dol.

Eksperci PwC przedstawili w poniedziałek najnowsze prognozy dla polskiego rynku rozrywki i mediów w raporcie „Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023”.  Przekonują w nim, że w najbliższych latach za wzrost przychodów tych dwóch sektorów odpowiadać będą przede wszystkim platformy OTT (over the top), takie jak Netflix, a od strony technologicznej – mobilny internet.

CZYTAJ TAKŻE: Cyfrowy Polsat i Discovery ze wspólną platformą OTT

Dwie lokomotywy

PwC uważa, że w tym roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie wartość 11,4 mld dol. (około 43,3 mld zł).  W kolejnych latach będzie powiększał się o średnio 5 proc. w skali roku, co spowoduje, że jego wartość w 2023 r. zbliży się do 14 mld dol. Oznacza to przyspieszenie wobec oczekiwań z poprzedniej edycji raportu, gdy mowa była o wzroście o 3,5 proc. w skali roku.

Wspomniane OTT, czyli serwisy streamingowe dostarczające treści wideo (filmy, seriale, etc.) przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną, mają zwiększać przychody średnio co roku o 16,6 proc.. To oznacza przyspieszenie względem poprzedniej edycji raportu, gdzie mowa była o około 13 proc..

Natomiast usługa dostępu do internetu ma przynosić co roku przychody wyższe o 11,5 proc., producenci gier wideo uzyskiwać więcej o 6,2 proc.m a media żyjące z reklamy internetowej notować średnio 5-proc. zwyżki.

15 proc. w internecie mobilnym i 5G

Jeśli chodzi o dostęp do sieci, to zdaniem PwC, wzrost napędzać będzie internet mobilny. – W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwijał się segment internetu mobilnego. Dominująca technologia 3G  została zastąpiona nowszym rozwiązaniem – LTE. Obecnie największym wyzwaniem pozostaje wdrożenie sieci 5G – pierwsi operatorzy przeprowadzili już jej testy, ważnym aspektem jest jednak przygotowanie odpowiedniego pakietu regulacji. Zgodnie z naszymi szacunkami, wartość rynku internetu mobilnego w Polsce do 2023 r. będzie rosła w średniorocznym tempie ponad 15 proc. – mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w Polsce.

Ważna personalizacja

Spadki (choć niewielkie) eksperci wróżą książkom (-1,5 proc.), gazetom i czasopismom (-1,25 proc.), tradycyjnej telewizji i domowemu wideo (- 0,18 proc.). Eksperci PwC zwracają uwagę, że spadek przychodów z samych gazet (bez wliczania czasopism) na poziomie -0,75 proc. rocznie jest jednym z najwolniejszych w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

CZYTAJ TAKŻE: Facebook tworzy zaskakującą grę VR. Będziesz miał avatara

Zdaniem PwC, „media przyszłości, to media skoncentrowane na odbiorcy i jego potrzebach”, a „dynamiczny rozwój segmentów OTT oraz widoczne spadki w tradycyjnych segmentach rynku mediów i rozrywki związane są z pojęciem personalizacji”.

Chiny, USA, Indie na szczycie tabeli

Na świecie branża mediów i rozrywki będzie rozwijała się nieco wolniej niż w Polsce, bo średnio co roku ma zwiększać przychody o 4,3 proc. (do 2,6 bln dol. w 2023 r.).  Prognoza mówi, że w odróżnieniu od naszego kraju, wśród najszybciej powiększających wpływy usług będą obok OTT, wirtualna rzeczywistość (VR) i reklama internetowa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pies-robot już w sprzedaży, wkrótce skaczący człowiek-robot

Niesamowity pies-robot, skonstruowany przez zespół Boston Dynamics trafił do sprzedaży. Model o nazwie Spot ...

10 najbardziej oryginalnych zbiórek w polskim internecie

Rekonstrukcja czaszki gada z Lisowic sprzed 205 milionów lat, elektroniczna ręka dla koleżanki ze ...

Spartański wojownik z Playstation może trafić do kin

Sony uruchomi studio filmowe. Ma ambicję, by przenieść do kin swoje hitowe tytuły z ...

Gogle VR wjeżdżają do Flixbusa

Flixbus, największy przewoźnik autokarowy w Polsce i wielu innych krajach europejskich, w 2018 roku ...

Zaskakujący wzrost sprzedaży drukarek w Polsce

Kilkuletni trend spadku popytu na urządzenia drukujące wyhamował. To jednak tylko wahnięcie. Klienci biznesowi ...

Człowiek pokonał wreszcie sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja (AI) od kilku lat pokazuje ludziom swoje imponujące możliwości, wygrywając z przedstawicielami ...